Jak daleko jste od svého zákazníka?
Reading Time: 2 minutesMoje žena pracuje ve vinotéce. Denně mluví se zákazníky. Jakmile začala aplikovat nový postup, který ji nařizoval nový vinařský zákon, během pár hodin věděla z první ruky, co si o tom zákazníci myslí.
Tohle má obrovskou výhodu. Svou nabídku můžete denně zlepšovat na základě kontinuálně získávané zpětné vazby.
Ve velké korporaci je to složitější. Nabídka se vymýšlí na základně analýz, průzkumů, staví se persony a do zasedaček se dává polštář na volnou židli, aby si diskutující mohli zákazníka alespoň představit.
Většina z vás nebude ani v jednom extrému. Pravděpodobně máte web nebo blog a o svých návštěvnících se něco dozvídáte skrz analytiku, komentáře, e-maily a PM zprávy. A možná se toho dozvídáte dost. Dnes už dokonce datová analytika dokáže říct o lidech víc, než by sami dokázali prozradit. Třeba ale nejste datový analytik.
Na co chci upozornit, je právě ta různá vzdálenost od zákazníka, nebo třeba čtenáře blogu. Čím jste dál od každodenního fyzického kontaktu, tím víc se rozchází oboustranné očekávání a porozumění.
Ve finále to docela leze do peněz.
Tvoříte špatné produkty, špatně nastavené služby pro nesprávnou skupinu lidí s jinými potřebami. Nebo třeba jen napíšete článek, který nikoho nezajímá. Případně nezajímá ty lidi, které dokážete dostat na svůj web.
Vlastně se tím ztrátí samotná podstata toho, co děláte a pro koho.
Dobrý přístup je, tvořit to, co sami jako uživatel postrádáte. Pak tvoříte pro sebe i pro druhé zároveň. Má to ale háček. Vy totiž nejste zdaleka jediným typem zákazníka, který o nabídku ve finále bude mít zájem. Možná nejste ani zástupcem většiny.
Jak přestat tvořit ptákoviny
V každé té vzdálenosti se naštěstí dá nějakým způsobem vrátit k zákazníkovi. Někdy je to vyloženě tvrdý střet s realitou. Někdy to naopak může být milé překvapení. Můžete zjistit, že váš dopad na lepší život druhých je mnohem významnější, než jste si mysleli.
V jednom článku o deseti nejlepších marketingových blogerech světa jsem četl o blogerovi, který se každý den setkává s nějakým svým čtenářem. Asi si umíte představit, jak aktuální má povědomí o dopadech svých článků, o jejich očekáváních a jakou má celkově zpětnou vazbu. S časem se spokojenost jeho čtenářů určitě zlepšuje. Čtenáři a autor se jakoby synchronizují.
Možností je ale rozhodně víc. Mnohdy stačí se jen víc zajímat o lidi, pro které tvoříte.
V rámci práce na webu vodafone.cz jsem byl dnes v jednom call centru poslechnout si živě rozhovory zákazníků s operátory. Bylo rozhodně poučné slyšet konkrétní příběhy a situace lidí, kterým se na webu snažím jít naproti.
Dalším příkladem je ten nápad s vyskakovacím chat okýnkem. Pokud bych se skrze něj nezeptal lidí, odkud na web přišli, nikdy bych se nedopátral, že jsem se dostal na homepage Google na Android telefonech.
Můžete taky oslovit komentující e-mailem a doptat se na jejich názor. Věřím, že co vám někdo naznačí, to si deset dalších myslí a nikdy vám to neřeknou.
Jednoduchá myšlenka, kterou bych chtěl dnes tímhle článkem předat:
U lidí, pro které tvoříte, se můžete dozvědět důležité detaily a kontext celého vašeho podnikání. Často na ně zapomínáme, vzdalujeme se spolu s růstem byznysu a jen se domníváme, že víme, co chtějí. Střet s realitou je pak velkým překvapením. Pozitivním i negativním. A drahou zkušeností je, tohle nevnímat.