Jak začít segmentovat
Reading Time: 2 minutesNedávno jsem někomu vysvětloval, že velké korporace a malý affilák řeší v onlinu prakticky totéž, jen do úplně jiné hloubky. Kdyby se do stejného detailu ponořil malý affilák, těžko by zvládl něco jiného. Vždy musíte být komplexní. Proto si říkám, že je důležité najít si svou úroveň a nezkoušet mít hned všechno dokonalé.
Jedna z těch činností je segmentace.
High level je, když máte nějaké DMP na správu segmentů, které různě značkujete na vlastním webu, v reklamách a reklamních systémech. Můžete si označkované segmenty i kupovat hotové. Dynamicky pak měníte svůj web pod rukama na míru konkrétním audiencím. A samozřejmě i reklamy.
To je úroveň, kterou dělají progresivnější korporace. Samozřejmě je nesmysl se o něco takového pokoušet na malém webu. Druhý extrém je, že většina webů nemá vydefinovanou cílovou skupinu. Nemá vymodelovanou ani jednu personu. Zkrátka ani neví, pro koho web píšou.
Jak s nějakou základní segmentací začít?
Jedna persona nebude stačit. Zkuste se zamyslet nad tím, jací lidé kupují, co prodáváte. V jakých situacích, kde, jaká je jejich celková zákaznická cesta. Budou asi používat jiné nástroje, možná budou pocházet z různých měst, možná váš produkt muži nakupují zcela jinak než ženy. Třeba produkt pro ženy budou kupovat ženy normální cestou a muži většinou jako dárek ženám. To vám definuje různé potřeby.
Třeba tenhle blog. Píšu tu o affiliate marketingu, o blogování, o influence marketingu a o marketingu obecně. Můžete být affilák, affiliate manager, zástupce firmy, která se zajímá o affil, blogerka, influencer, nebo třeba korporátní marketér, pokud to tu čtete. To všechno se dá jednoduše použít. Nemusíte mít hned DMP-čko. Můžete to třeba použít v navigaci a konkrétní podstránky přizpůsobit jednotlivým segmentům.
Rozdělení podle potřeb
Doporučuju soustředit se hlavně na naplnění konkrétních potřeb jednotlivých audiencí. Je to lepší rozdělení, než po produktech. Většina finančních portálů má třeba v menu půjčky, pojištění, energie, telco, atp. To je podle mě špatně. Zákazníci přece hledají ty produkty na základě potřeby. Nikdo nechce mít pojistku, ale každý chce chránit svůj majetek a pojistka to řeší. Lepší rozdělení menu tedy bude třeba navýšení příjmů, ochrana majetku, investice, úspora výdajů atd.
Cílení
Dalším krokem bude individualizace podstránek na míru jednotlivým segmentům. Zjistěte maximum o rozdílech mezi nimi. Určitě jinak komunikují, reagují na jiný typ výhod a přichází na web odjinud. To je poslední krok. Stejný styl totiž promítnete do svých reklam, které spustíte právě tam, kde se daný segment pohybuje, nebo co k hledání řešení používá. V součtu sice budete inzerovat všude možně, ale na rozličných kanálech budete inzerovat jinou reklamu cílenou na jinou podstránku.
Je to takové nejjednodušší rozdělení. Takhle to může fungovat i s jedním jediným produktem, pokud ho různí lidé kupují k různým účelům a používají třeba trochu jinak. Celková efektivita je pak násobně vyšší, než se obecně snažit na webu zavděčit všem zájemcům.