Affiliate zajímavosti Online business

Kdy může AdSense fungovat lépe než affiliate marketing?

31.1.2019 2 min čtení

Kdy může AdSense fungovat lépe než affiliate marketing?

Reading Time: 2 minutes

Asi jako každý online podnikatel, jsem s AdSense začínal. Vyplácel mi mé první výdělky na internetu. Mnoha obsahovým portálům už dlouhá léta zajišťuje živobytí.

Jen tak pro pořádek, AdSense dnes nemám moc rád. Vždy, když vidím jeho implementaci, uvědomuji si tu neefektivitu. Web by přece mohl nabízet totéž z inzerátů sám a napřímo, když už o to mají návštěvníci zájem.

Prioritně doporučuji prodávat vlastní zboží/služby. Pokud to nejde, doporučuji affiliate marketing. Reklamní systémy typu AdSense jsou až na třetím místě. Vnímám je jako zbytečného prostředníka navíc.

Dnešní článek vám ukáže pár výjimek z tohoto pravidla. Ne vždy je totiž přímá cesta ta nejlepší. Existuje pár situací, kdy bych i já sáhl po AdSense. Pojďme si je rozebrat.

K tématu existuje pouze podobná affiliate kampaň

Spousta webů se věnuje konkrétní značce, hře, nebo třeba sportu. Takový web mohl vzniknout čistě z vášně pro dané téma. Mohl si získat širokou základnu fanoušků a teď hledá možnosti, jak by mohl vydělávat. AdSense může být řešení v případě, že nechcete sami nic prodávat a affiliate kampaně jsou tématicky pouze okrajově blízké. Najdete třeba affiliate kampaně na různé hry, různé sportovní vybavení, ale ne přesně totéž, o čem píšete. Pak je na místě se podívat, jestli právě ta vaše značka neinzeruje v obsahové síti.

Užší tématičnost může zvítězit nad počtem kroků, které musí uživatel udělat. Může se taky stát, že jeho přímý konkurent inzeruje s velkým rozpočtem a chce ho porazit cenou.

AdSense bych tedy na zkoušku nasadil tam, kde neexistuje skvěle se hodící affiliate program.

Velké značky mnohdy neměří a jen plní kvóty

Jednou jsme s kamarádem koupili web. Jeho původní majitel nám vyprávěl, že měl nasazený reklamní banner jednoho ze tří velkých mobilních operátorů. Operátor dal kód banneru k nasazení a začal platit 30 tisíc měsíčně. Problém byl, že ten kód byl chybný. Na banner se nedalo vůbec kliknout, takže vynaložené peníze byly pro operátora více méně peníze vyhozené do kanálu. Operátorovi to ale vůbec nevadilo. Bylo mu to jedno.

Velké zkostnatělé korporace často někam nalijí velké peníze a už se tolik nestarají o efektivitu. To platí i o inzerci v AdWords. Svým tématem webu můžete být relevantní pro nějakou velkou značku, která své kampaně přeplácí. V některých případech na takovém webu přes AdSense můžete vydělat víc, než když se pokusíte cokoliv efektivně prodávat. Nevycházelo by vám to. Inzerentovi to taky nevychází, ale kvůli velkému a neefektivně řízeném budgetu to třeba ani neví. Můžete z toho profitovat.

Nízkoobrátková oblast s vysokou marží

V affiliate marketingu mám rád vysokoobrátkové zboží či službu. Klidně za malou provizi. Z velkého množství objednávek totiž rychle uvidím změny chování a můžu si vyladit web k co největší účinnosti. Váš web se ale může nacházet přesně v opačné situaci. Může se týkat oblasti, kde je vysoká marže, ale kšeft se objeví vzácně. Těžko pak něco vyladíte.

S pomocí placených prokliků z AdSense můžete web rychle vyladit. Rychleji najdete účinnější texty a pozice CTA prvků. Později můžete na ta místa a mezi ty vyladěné texty nasadit nabídku podobnou té, na kterou vám návštěvníci nejvíc klikali.

Nevíte, co na webu propagovat

AdSense postupem času začne zobrazovat pouze nejvýdělečnější inzeráty. To je kombinace proklikovosti a ceny za kliky. Jinými slovy to je také ukazatel zájmu vašich návštěvníků a oblasti, kde je slušná marže. Díky tomu vás může AdSense nasměrovat, co máte vlastně svým návštěvníkům nabízet. To se hodí pro obecnější magazíny, které mohou nabízet kampaně z více oblastí. Třeba web o zdravém životním stylu může nabízet vzdělávání, cvičení, potraviny, doplňky stravy, hubnoucí přípravky, činky a tak dále. AdSense vám může postupem času vykrystalizovat, o co mají právě vaši návštěvníci největší zájem.

2 komentářů
  1. Tomáš Krause

    Je spousty dalších důvodů, kde adSense/Sklik dává dobrý smysl: - mám web, kde je affil čtenáři brán jako něco nefér - "jak můžete být nezávislí, když vaším cílem je prodat mi XY?" - mám web, který má super brand a zvuk. Nechci ho zaplevelit affilem na pochybné produkty (finanční web a rychlé půjčky) - mám web, který není neustále vyprodán a nechci se bavit s pidinzerenty, je pro mě levnější nechat to na Googlu/Seznamu

  2. J. Šubr

    Adsense dává smysl v mnoha dalších případech. Proto je i jeden z nejpoužívanějších monetizačních kanálů. V podstatě vám na stránkách vydělává i necílený traffic, což u affilu fungovat většinou nebude. A když odhlédnu od tohoto, tak Adsense je maximálně stabilní. Je transparentní, výplaty chodí včas, uznává prokliky. U affilu se vám např. stane, že zajetá značka Mall.cz přestane během Vánoc počítač konverze. Nebo čekáte 3 měsíce na výplatu od Alzy. A to se bavíme o "zajetých" firmách. Spoustu menších affilů je odrbávka - neuznávají konverze, nemají zboží skladem, přepisují konverzní cookies. Affil vypadá velmi dobře na papíře, ale praxe je odlišná a nutí vás to neustále sledovat propagované produkty nebo služby, jestli je vše ok. A když je výpadek, tak hned najít alternativu. Když těch webů máte hodně, tak vám vznikají hluché mezery, kdy vám weby nevydělávají. Tzn. časová investice jenom do tohoto není malá.

Komentovat

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.