Proč byste neměli kašlat na provozní investice?
Reading Time: 3 minutesOnline podnikání skrz affiliate web nebo výdělečný blog je podnikání jako každé jiné. K podnikání ale potřebujete peníze. Konkrétně dvě hromádky. Úvodní investici a provozní investice.
Úvodní investice
Tady to online podnikatelé ještě jakž takž chápou. Postavit web, případně k němu online produkt, něco stojí. Většina ale skončí po investicích do domény, hostingu a možná nějaké šablony. Dohromady sotva dva tisíce korun. Jakmile potkají grafika slibující vyrobit profesionálnější logo za 10.000, už si klepou na čelo.
Je to zvláštní, protože u offline podnikání každý úvodní investici chápe. Je vám jasné, že ani trafiku nerozjedete s 2 tisícovkama. Něco stojí ji postavit. Nějakou tu úvodní investici, kterou si asi umíte představit. V online se začátečník nechce k této investiční částce ani přiblížit. Nároky na zisk z webu má ale každý začátečník větší než zisky z trafiky.
Trápit se budováním něčeho bez investic nikam nepovede. Uznávám, že se dá s minimem prostředků něco na internetu postavit. Nesmíte si ale nikdy spočítat hodnotu svého času. Časovou investicí se vám to totiž o hodně prodraží. Mnohem víc, než to postavit za peníze.
Provozní investice
Dejme tomu, že nakonec ten začátečník má nějaký web. Možná má i vlastní digitální produkt a vše hezky napojené. Teď by na něm chtěl pořádně začít vydělávat.
Otevře si Forbes, čte o úspěšných, vidí jejich zisky a sám sebe už vidí na jejich místě.
Začne tvrdě makat na propagaci, píše články, shání odkazy, sbírá emaily, píše newsletter, odpovídá na vzkazy a komentáře, šíří web diskuzí na fórech, mluví o něm na sociálních sítích, natáčí videa, zveřejňuje storiečka a den za dnem ztrácí energii a vůli. Výsledky se totiž nedostavují, nebo jen velmi pomalu.
Tohle ty úspěšné online firmy dělají taky. Dělají ale ještě něco navíc. Provozní investice.
Pojďme se vrátit k tomu Forbesu a podívat se na jednu důležitou věc. Obrat u nich významně převyšuje zisky. Třeba Alza. Loni tržby 21 miliard, zisk EBITDA kolem 1 miliardy. Zcela mimo, já vím. Pojďme na menší příklad. Pilulka loni měla obrat 1,5 miliardy korun a provozní zisk 12 milionů. Pojďme na ještě menší příklad. Weby skupiny Internet Info v roce 2016 získaly na tržbách 86 milionů, účetní zisk byl 2,6 milionu. Vidíte ty rozdíly?
Vy chcete ze svého projektu dejme tomu 50 tisíc měsíčně, ať uživí rodinu. To je 600 tisíc ročně zisk. Chcete taky dál růst a být jednou mezi těmi úspěšnými. Proto těch 600 tisíc musí být výsledek i po investicích do růstu. Stejně jako u výše jmenovaných firem. Jste tedy k jejich získání schopni a ochotni v projektu otáčet 346 milionů ročně (podle vzoru Pilulky), nebo 20 milionů ročně (podle vzoru Internet Info), nebo alespoň 12,6 milionů ročně (podle vzoru Alzy dvanáctinásobek zisku)?
Asi těžko, viďte. Ale uznávám, že to jsou dost rozdílné příklady. Klidně pojďme uznat všechny argumenty typu ALE, které vás teď napadly. Pojďme ty násobky hodně snížit. Ten poslední příklady Alzy vychází v našem příkladě na otáčení milionu korun měsíčně pro zisk 50 tisíc měsíčně. To v online projektech není úplně nutné. K tomu zisku vám stačí méně.
Vyzkoušel jsem si v online podnikání situaci, kdy mi stačilo pouze velké štěstí na takové zisky. Dlouho to ale nevydrželo. Vyzkoušel jsem si ale stabilnější výdělky a ty už vyžadovaly otáčet jejich desetinásobek.
Začátečník ale není schopen a ochoten otáčet ani trojnásobek.
Jak vydělat 50 tisíc měsíčně
50 tisíc měsíčně z online podnikání se skutečně dá v začátcích získat investováním 150 tisíc a inkasováním 200. 50 vám zůstane. Cíl splněn. Je to mnohem, mnohem menší násobek, než příklady velkých úspěšných hráčů.
Nebude to fungovat ve větším. Později to bude chtít větší násobky.
Naprosto drtivá většina online podnikatelů ale není ochotna otáčet ani dvojnásobek. Ani totéž, co chtějí vydělávat. Zkrátka nic. Chtějí z nuly na 50 tisíc měsíčně bez provozních investic.
Při investici každý měsíc 20 tisíc do akvizic zákazníků, je reálné očekávat 2 tisíce zisku. Investovat do akvizic nulu a očekávat 50 tisíc měsíčně, to už reálné není. Neříkám, že to není nemožné. Jsou to však nereálná očekávání, které tady kazí šanci na slušný výdělek.
Za 10 let v online podnikání jsem mezi affiláky narazil snad jen na jeden případ, kdy se někdo skutečně snažil významněji investovat každý měsíc do nových zákazníků a nepřineslo mu to zisk. Určitě je jich dost, provozní investování není samospásné. Většina affiláků a blogerů ale fungují zcela bez provozních investic. Makají, investují čas, tvrdou práci a doufají.
Samozřejmě chápu, že ty prachy nemáte. V podnikání je to ale běžné. Existuje spousta možností. Crowdfunding, akcelerátory, později angel investoři až k VC fondům. Za celou existenci firmy nemusíte teoreticky investovat nic ze svého. Stačí se podělit o procenta z úspěchu s těmi, kdo vám budoucí úspěch uvěří. Myslete na to, že nesháníte pouze peníze na výrobu/vývoj. Sháníte i prostředky na provozní investice v prvních začátcích, než je překlopíte do ziskového otáčení.
Provozní investice jsou nutné. Ušetřím vám dlouhá léta trápení. Je fajn pořídit si auto. Ale kam myslíte, že s ním dojedete bez tankování?