Vzdělávání jako nejlepší způsob marketingu a prodeje
Reading Time: 3 minutesUž dlouho přemýšlím o foťáku. Dávám si na čas, protože tomu vůbec nerozumím. Zkoumám články, recenze, videa, diskuze a podobně. Chodím se dívat na foťáky do obchodů, zkouším si, co umí a na internetu se snažím pochopit rozdíly mezi objektivy.
Až se jednou pro koupi rozhodnu, zamířím si to rovnou do Holešovic, do Megapixelu.
Proč zrovna k nim?
Já jako zelenáč v oboru focení nemůžu tušit, jestli tomu zrovna oni fakt rozumí, nebo jestli není konkurence znalejší a víc profesionální. Můžu jen pracovat s tím, co zjistím.
Co jsem zjistil je, že Megapixel mě při mém hledání informací vzdělal nejvíc. Proto k nim mám největší důvěru.
Nemůžu si samozřejmě být jistý. Možná existuje konkurence, která je o parník dál ve znalostech a službách zákazníkům. Pokud se to ale kvůli jejich nízké snaze o obsahový marketing nedozvím, tak mě jako zákazníka nezískají. Co nevím, s tím nemohu pracovat.
Tohle byl krátký příklad z praxe, proč je důležitý obsahový marketing.
Je vzdělávat levnější, než aktivně prodávat?
Ano, pokud to děláte dlouhodobě. Pokud to budete dělat půl roku, tak ne.
Už jsem tu psal, ať pomáháte svým čtenářům, než začnete někoho zajímat. Forma té pomoci může být vzdělávání a právě vzdělávání je mimo jiné také nejlepší formou marketingu.
V minulosti jsem vynakládal spoustu peněz na přímou inzerci. Utrácel jsem vysoké částky ve Facebook reklamách, zkoušel jsem Instagram reklamy, Sklik i AdWords. Vždy šlo o reklamy zaměřené na přímý prodej, nebo na reference a příběhy zákazníků.
Dnes už to tak nedělám. Dnes vzdělávám. Ne, že bych už nešel do placené propagace. Pokud bych ale dnes platil inzerci, tak jen kvůli šíření svých vzdělávacích materiálů. Vzdělávání totiž prodává lépe, než přímý prodej.
Je to docela logické. Raději si pořídíte třeba ten foťák od někoho, kdo vás s ním naučil zacházet a pomohl se v nich vyznat. Prokázal tím totiž svou odbornost. Rádi se spolehnete na úsudek někoho, kdo tomu rozumí.
Chováme se stejně i v rodině nebo mezi přáteli. Pokud máte v rodině zdravotní sestru, určitě se na ní obracíte s dotazy na postup léčby (v nezávažných situacích). Klidně jí pošlete do lékárny, ať vám koupí něco podle svého uvážení a zaplatíte to. Máte totiž důvěru v její schopnosti, znalosti a morální integritu.
Vzděláváním můžete mezi svými čtenáři vybudovat podobnou důvěru.
Neschovávejte know how
Někdy mají lidé zbytečný strach o své know how. Poskytnutím detailního návodu na opravu poškozeného mobilu ale nepřijdete o své zákazníky. Ani se kvůli tomu nerozjede nové servisní středisko. Možná to nějaký zákazník vyzkouší, možná si mobil i opraví a bude váš materiál všude doporučovat. To je ale přece skvělé.
Větší část čtenářů mobil stejně raději svěří vám a budou vědět, že je v dobrých rukou. Získáte důvěru.
Ti, kteří jsou technicky schopní a nebudou potřebovat váš servis, budou minimálně potřebovat váš návod. Skrze návod pomáháte. Pomáháním budujete důvěru a šíříte dobré jméno. Příště mohou jít za vámi s jiným technickým problémem, nebo přivedou někoho ze svého okolí, kdo tak technicky schopný není. Třeba sdílením návodu na Facebooku.
Hodnotné návody a rady se mimochodem sdílí mnohem častěji než něčí přímá prodejní nabídka.
Vzdělávání prodá i vzdělávání
Ne ve všech oborech to funguje takhle. Někdy prodáváte vzdělání a nechcete ho dávat zadarmo. V takových případech postavte nadupaný vzdělávací produkt a kolem něj vzdělávejte v obecnější rovině zadarmo. Vzdělávání prodá i vzdělávání. Kdo získá důvěru ve vaše znalosti, rád si připlatí za hlubší a bohatší materiál.
Nepodmiňujte svou pomoc nákupem
Vzdělávání musí být vždy nezištné. Nesmíte ho podmiňovat nákupem. Nejste tu jen pro své zákazníky. Jste tu pro své čtenáře, fanoušky, obdivovatele a podporovatele. Z nich se pak zákazníci stanou.
Vůbec se nebojte věnovat se i osobně někomu, kdo si od vás nikdy nic nekoupí. Řešte svým čtenářům a návštěvníkům problémy co nejbližší tomu problému, který řeší váš produkt. Vzdělávejte v oblasti, kterou řeší váš produkt.
Zákazníci sami přijdou a sami se ozvou, že ho chtějí. Budou pocházet z řad vašich „studentů“.
Nikdy nevíte, jak dlouho a u kolika lidí jste v povědomí. Několikrát se mi stalo, že mi zaplatil zákazník, který mě sleduje už roky.
Zaplatil za produkt, který v době, kdy mi začal důvěřovat, vůbec neexistoval.
Diginomad
Souhlas, vzdělávání zákazníků/čtenářů buduje důvěru. V případě Megapixelu je třeba trošku problém, že nejsou zrovna nejlevnější a samozřejmě plno zákazníků nasosá know-how a pak fičí na heuréku najít levnější zdroj. To se u vlastních produktů samozřejmě nestane. Za mě osobně, jasně, dozvím se jak něco udělat, jak to funguje atd. Ale nemám čas dělat vše sám, takže pokud mě autor přesvědčí, že tomu rozumí, a zároveň je schopen vyřešit můj problém za rozumnou cenu, rád si službu zaplatím. Už roky používám tuto strategii na několika projektech a celkem funguje, ale ještě by to chtělo nějaký produkt, aby to i vydělávalo :D Zatím to je služba pro obecné blaho :D
Maigi
Pozitivní je, že to možná děláš bez odměny teď, ale ne navždy. Jakmile budeš mít svůj produkt, budeš ho mít okamžitě, komu nabídnout. Budeš mít vybudovanou základnu lidí, kteří ti důvěřují. O tom se může zdát všem těm začínajícím podnikatelům, kteří si postaví eshop, posadí se a řeknou si: A co teď. Objednávky nechodí.
Honza
Tohle naprosto k dokonalosti dovedl ifixit.com. Naprosto detailní návody jak rozebrat a opravit vše od iPhonu přes iMac až po různé foťáky a prodají ti k tomu tooly a náhradní díly. Divím se jen, že nedělají přímo opravy, byli by volba #1 pro spoustu lidí v jejich regionu.