Online studovna: Jaké mám plány s blogem?
Reading Time: 4 minutesDnes mám pro vás takové nahlédnutí pod pokličku, na čem zrovna makám. Než k tomu přejdu, tohle samotné zveřejňování je mimochodem zajímavé téma samo o sobě. Někteří zveřejňují své plány, až když jsou hotové. Obdivuji je, protože to vypadá dobře. Jako by se nikdy v ničem nespletli. Dělá to tak třeba firma SatoshiLabs. Já takový nejsem. Uvádím, co mám v plánu předem, i když to s sebou nese nevýhody, že se ztrapníte, když plány změníte. Jako třeba s tou vlastní affiliate sítí, co jsem plánoval. Jedním z důvodů, proč tohle dělám, je možnost své plány „zkonzultovat“ s vámi – se svým publikem, pro které většinou tvořím. Taky jsem v knížce „Ukaž, co děláš!“ četl, že právě to, na čem teď makáte, je to nejlepší ke sdílení.
V posledním newsletteru, kde se tak nějak svěřuju, jsem nakousnul, že přemýšlím o tvorbě vzdělávacího kurzu. Má to víc důvodů, které vám teď možná uniknou, pokud ještě můj newsletter neodebíráte. Není to totiž téma dnešního článku. Tím je myšlenka, ve kterou se ten nápad nakonec vyvinul.
Chci postavit z affiláka obrovskou knowledge base o affiliate marketingu, blogování a internet marketingu a to nejen z mých zdrojů, ale z celého trhu.
Když čtu nějaký blog poprvé, jsem často zmatený. Například mě zajímá minimalismus. Najdu si nějaký blog (spíš zahraniční) a co vidím? Vidím poslední články, jejichž nadpisy sem tam na něco navazují. Vidím možná kategorie. Když jde o WP, mám možnost podívat se do archivu podle let a měsíců. Můžu kliknout na štítek a vidět soupis článků o něm. To jsou nástroje nového čtenáře, díky kterým se pokouší zorientovat na novém blogu.
Co když se ale touží zorientovat v novém oboru, o kterém ten blog je? Nepotřebuje archiv po letech, potřebuje vědět, kde začít, co by měl vědět jako první, co má udělat, stáhnout si, co prozkoumat, jaké nástroje používat a kam se posunout, až zvládne základy. Možná to chce vědět právě od daného autora blogu, protože důvěřuje jeho zkušenostem. Proto jsou často vedle sebe blog a vzdělávací kurz.
Já však přišel na způsob, jak by mohlo jít o totéž. Aby blog i vzdělávací kurz bylo jedno a totéž. Zároveň to řeší ten problém s orientací na blogu. Affilák se uvádí jako zdroj informací o affilu, já sám to taky doporučuju, ale nováček se tu asi ztratí. Sám bych nechtěl procházet náhodně starší články a zjišťovat, co souvisí s čím a jaké to má mít asi pořadí.
Proto vzniká něco, čemu říkám Studovna (Název vymyslela Lucka ❤).
Mám rozdělané úpravy WordPressu, které z blogu udělají přehlednou knowledge base. Zatím se můžete podívat na první verzi úvodního rozcestníku, který budu linkovat z menu.
Základem všeho budou ale hlavně kategorie. Zatím jsem jen předělal jejich strukturu, ale budou vypadat úplně jinak. Ten výpis příspěvků kategorie bude něco jako rozcestník oboru podle názvu té kategorie. Články, videa, materiály ke stažení, podcasty, nebo třeba osobnosti, které sledovat – všechno seřazené podle nějakých smysluplných celků podobně jako v kurzech s tím, že ty materiály v kategorii nebudu tlačit jen svoje, ale chci z toho užitečný rozcestník daného tématu/kategorie z celého oboru, které se ta kategorie týká.
Výzva k propagaci vašich zdrojů
Zdroje, ze které přehledy sestavím, si samozřejmě důkladně vyberu sám, ale i tak nemůžu znát všechny kvalitní. Proto vás chci vyzvat, jestli máte nějaký super kvalitní zdroj, který by neměl v přehledu chybět na téma, které vidíte na obrázku, tak mi pošlete odkaz. Kromě těch témat, o kterých píšu, chci do budoucna sesbírat i další příbuzné obory, o kterých moc nepíšu, ale měl bych. To jsou třeba email marketing, WordPress, SEO atp.
Spíš než nějaký blog/magazín bych rád dostal tipy na konkrétní články v nich, které považujete za nejlepší zdroj k danému tématu. Nebo konkrétní díl podcastu, konkrétní sociální profil nějakého člověka z oboru… Rád vám je touto cestou zpropaguju, protože to pomůže čtenářům. Nic za to nechci, jen si nechci nechat kecat do toho, co tam nakonec bude nebo nebude. Proto budu rád za tipy, ale prosím, nevynucujte si zveřejnění, vyberu si z nich ty nejlepší. Každý autor totiž považuje za nejlepší právě ten svůj zdroj, přitom opravdu kvalitních zdrojů je málo. Právě na ty se chci zaměřit.
Posílat je můžete kamkoliv: na mail michal@majgot.cz, PM na Facebooku, Twitteru, Instagramu, SMSkou, co vám vyhovuje. Sesbírám si to.
Monetizace
Jeden z argumentů, které jsem zmiňoval v newsletteru, proč jsem chtěl kurz, je vlastní produkt. Všem blogerům cpu, ať mají vlastní produkt a přitom sám žádný na blogu nemám. Kde je ten produkt teď? Monetizovat tuhle Studovnu je jednoduché. Stačí za malý poplatek prodávat ty nejlepší návody, které mají komerční dopad a vydělají čtenáři víc. Radím taky, aby produkt na blogu byl co nejtématičtější k blogu. Co může být bližšího, než když produktem je samotný blog?
Mám zkušenosti s prodejem ebooku a členství. Z každého produktu jsem se něco naučil, proto vím, že už nepůjde o roční členství s opakovanou platbou ani o časově omezenou možnost si ho pořídit. Nechci už čtenáře tolik omezovat. Nově budete mít hodně na výběr. Můžete si pořídit konkrétní návody jednotlivě, nebo výhodněji celou kategorii, nebo ještě výhodněji přístup všude (i do budoucna) a to kdykoliv v průběhu roku a jednorázově. Tyhle možnosti se tu objeví postupně spolu s přibývajícím obsahem. 90% obsahu bude vždy zdarma.
Tehdy, když jsem prodával členství na blogu, jsem byl blízko stejné potřebě stavět jakousi knowledge base. Za chybu ale považuji tu nutnost tvořit placený obsah každý týden, což znemožňovalo například investovat čas do revize starších článků a jejich obohacování. Sbíral jsem další a další zkušenosti a nemohl dle nich aktualizovat obsah. Další důsledek byl, že náhle začala být zamčená většina obsahu, protože jsem free články nestíhal.
Taky byla chyba nabízet jen všechno nebo nic. Leckdo může mít zájem jen o jediný návod, který zrovna ve své situaci potřebuje a nebude si kupovat kvůli tomu všechny. Nabídnout všechno nebo nic bylo sobecké a jen kvůli zisku. Nakonec se mi tehdy nepodařilo naplnit myšlenku stále se rozvíjející a dobře monetizované knowledge base.
Studovna by to mohla změnit. Struktura přehledu kategorie totiž sama o sobě nejen zpřehlední obsah blogu, ale donutí mě ho aktualizovat a psát nové „kapitoly“ tak, aby spolu s ostatními dávaly smysl. Aby společně tvořili mapu pro cestu od začátečníka k profíkovi. Když pracujete na něčem trochu každý den, nakonec to bude obrovské. To je nějaký citát, už nevím od koho. Postavit obrovskou knowledge base a rozcestník obecně pro zájemce o reálné vydělávání na internetu skrz vlastní produkty/affiliate marketing/blogování je něco jako životní dílo. Nikdy práce na něm neskončí.
Asi ještě udělám spoustu chyb, ale líbí se mi, stále se snažit o tuhle myšlenku.
Diginomad
To nemusí být špatný nápad, osobně makám na něčem podobném, akorát specializované jinam a v EN. Vzdělávání je dneska zajímavá komodita a problém není v tom, že to můžeš najít zadarmo - problém je v tom, že nemáš hodiny a hodiny na prohrabávání balastu a SEO článků, kde se nic nedozvíš. Pro mě osobně je lepší jeden kvalitní placený zdroj, než prohrabávat desítky webů s různou kvalitou a lepit si informace do použitelného celku. Monetizaci jde uchopit všelijak: Může to být e-book, předplatné, můžou to být on-demand články (po jednom, můžeš si naklikat přesně co chceš), osobně jsem uvažoval ještě o on-demand tisku. Články online zadara, ale když chceš, můžeš si naklikat vlastní výběr a objednat si ho pěkně v tisku a svázaný jako knihu. Ještě to jde případně vylepšit bonusovým obsahem. U mě na blogu se asi pár perel najde, vypíchnul bych článek o propagaci na Redditu a pak tvorba e-booku a zhodnocení tvorby obsahového webu - je tam dost konkrétních info, které jinak moc neuvidíš. A pak bych určitě vypíchnul články o licencích k fotkám a rizicích fotek zadarmo - zdaleka o nich nepíšu sám - protože tohle je téma, které plno lidí ignoruje.
Maigi
Díky za super komentář. Se vším souhlasím. Dokonce jsem četl, že lidi si kupují kurzy, o kterých dopředu ví, že 95% obsahu lze najít zdarma jinde na internetu. Zkrátka čas a úsilí také něco stojí a já sám bych taky rád přeskočil těch 10 let v online marketingu, kdybych mohl a věděl, co vím dnes bez té 10 leté investice :D
Vladimír Juroško
Ahoj, Výborný nápad spraviť študovňu. Spravil som návod pre používateľov WordPress: https://jurosko.sk/wordpress-navod/ Ide pravdepodobne o najväčší voľne dostupný online návod o WP v slovenčine. Verím tomu, že by mohol byt užitočný aj pre čitateľov tvojej študovne. Ak ho vyhodnotíš ako prínosný a hodný zverejnenia v študovni budem ti veľmi vďačný.
Anna
A zrovna já si čas od času dám tu práci a (především o tom co mě zajímá) si vyklikám všechny možné i nemožné starší články. Teď zrovna mám na záložkách asi pětadvacet starších článků tady z Affiláka. :-D :-D :-D
Maigi
To abych je pořádně zaktualizoval :)