Moje soukromá sonda do blogosféry
Reading Time: 4 minutesUž nevím, co bylo dřív. Jestli jsem se rozhodl vzít blogování víc profesionálně a aktivně a následně začal sledovat českou blogovou a Youtube scénu, nebo to bylo naopak.
S přestávkama bloguju už asi 10 let, ale nikdy dřív jsem se moc nezajímal o kolegy blogery mimo svůj affiliate obor. Žil jsem ve své oborové bublině a práci probíral jen s lidmi z affiliate marketingu. Mezitím mi uniklo, jak se česká blogová scéna posunula. Kolegové blogeři jsou rozhodně rok od roku schopnější a profesionálnější.
Vnímám, že se marketing na internetu poslední roky mění. Viz můj nedávný článek. Před pár týdny jsem se tedy rozhodl se po trhu trochu rozhlédnout. Přidal jsem se do FB skupin, zjistil si, kdo na trhu dominuje s čísly, podíval se na témata blogů, jejich technickou vyspělost a monetizaci. Co jsem zjistil?
Témata
Tématům u nás dominuje móda, kosmetika a jídlo. I livestylové blogy mají články na tato témata v převaze. Blogeři jsou tu totiž v drtivé většině ženy, nebo spíš dívky. Dalším důvodem je, že na malém trhu se uchytí mainstreemová témata. Úzce specializované blogy nezískají čísla na to, aby se mohly rovnat s nejlepšími. To je samozřejmě škoda. Nedávno jsem jeden takový fajn specializovaný blog objevil.
Co mě trochu překvapilo, a je to trendem i v zahraničí, je téma blogování samotného a jak na něj. Návody na blogování a na technickou stránku blogu patří k nejčtenějším článkům. To se mi samozřejmě dost hodí. „Jak na blogování“ je totiž téma, o které už nějaký čas chci svůj blog rozšířit. Vidím totiž strašně moc synergií – spousta blogů využívá affil a spousta affiláků má blog. Velké množství affiláků v sítích jsou také blogeři a blogeři jsou obecně široká cílová skupina, která by si zasloužila rozšířit řady těch, kteří v téhle zemi ví, co to je affiliate marketing.
Leadeři a sociální sítě
Blogerská komunita je soudržná a přátelská. Nebojí se navzájem si pomáhat a doporučovat své „konkurenty“. Ale co já vím, jsou to většinou holky, takže to pod povrchem může být naopak :D. Blogům dle mé krátké sondy vévodí sourozenecká dvojice Nicole a Lucie Ehrenbergerovy s blogem A Cup of Style, na kterém makají přes 10 let. Dobrý seznam leaderů podle jejich vlivu na sociálních sítích sestavil Forbes. Tam nejsou jen blogeři, ale influenceři obecně. Já to úmyslně míchám, protože si myslím, že i s odlišnou formou jde o totéž. Kdybych nebyl introvert, tak bych asi nebyl bloger, ale Youtuber, kdo ví. Zkrátka si myslím, že každý si volíme formu sdělení, která nám nejvíc sedne a kde jsme nejpřirozenější. Někomu jde sloh a rád se „vypíše“, zatímco před kameru se stydí a jiný to má naopak. Pokud ale dokáže doslova oslovit masy lidí, zaslouží si i můj zájem jako marketéra. Proto sem ještě umístím leadera z Youtube – Jirku Krále, který na svém účtu překonal milion sledujících.
Byl jsem se podívat i v jeho Zetku a má můj velký respekt za to, co dokázal. Strašně se mi líbilo tam sedět a na vlastní oči vidět fyzický důkaz úspěšnosti na internetu. Nám internetovým podnikatelům často tenhle pocit chybí – sáhnout si na své podnikání a závidíme majitelům eshopů, že se mohou procházet po svém skladu.
Původně jsem si zapsal počet jeho fanoušků na Youtube, Twitteru, Facebooku a Instagramu a seřadil je podle počtu, abych určil jejich důležitost. To je ale samozřejmě velký nesmysl. Se sociálními sítěmi je to stejné, jako s tím, jestli jste bloger nebo Youtuber. Nejlepší síť bude ta, která vám nejvíc sedne a proto se jí budete věnovat víc než ostatním bez nějakého nucení se.
Chvíli jsem dával své články na všechny sociální profily s dost podobným nebo stejným popiskem a hrozně mě to sralo. Tak jsem si prostě vybral jako primární zdroj komunikace s fanoušky můj Twitter a na ostatní budu trochu dlabat. Doporučuju to i ostatním. Vaši fanoušci budou přesně tam, kde jim budete dávat kvalitní obsah, ne jinde.
Pochybuji o tom, že by Jirka Král přišel o svůj vliv, kdyby zítra Google smazal jeho Youtube profil. Prostě by se přesunul jinam, podobně jako to možná udělá Kazma. Věřte, že nezmizíte lidem z jejich hlav. To je jako chtít po lidech, aby přestali znát třeba Lucku Vondráčkovou po smazání jejího profilu na nějaké sociální síti. Navíc si osobně myslím, že vybudovat si základnu followerů je na Twitteru snazší než jinde.
Technika
Autoři tuzemských blogů jsou, jak už jsem zmínil, většinou holky a ty se moc nevěnují technickým tématům. Proto jsou v diskuzích v technických otázkách trochu bezradné. Vyptávají se na základní věci spojené s provozem blogu. Ti zkušenější si provozují vlastní WordPress instalaci, ale nedělám si iluze o zabezpečení takové základní instalace. Každou složitější funkci na blogu jim zajišťuje buď platforma samotná, třeba blogger, webnode atd., nebo hledají WP plugin i na funkce, které lze zajistit jedním řádkem kódu. Tím nic nevyčítám, jen si hledám prostor pro zajímavá témata, o kterých můžu psát, kterým rozumím, a která pomohou co nejvíc čtenářům.
Oproti technice blogu jsou ale naopak některé blogerky hodně vyspělé ve fototechnice. Instagramové profily, které jsem viděl, působily často jako oficiální zastoupení módních časopisů, kosmetických salonů a michelinských restaurací. Klobouk dolů. Taky bych to chtěl umět, takže tady svým blogováním nepomohu, ale naopak se rád přiučím.
Monetizace
Monetizaci blogů v ČR vnímám jako největší problém tuzemské blogosféry. V zahraničí mají nejlepší blogy nižší jednotky milionů dolarů měsíčně. Mnoho desítek blogů v závěsu obrací statisíce dolarů měsíčně. U nás, když se dostanete do první desítky, nemůžete si stále dovolit opustit své zaměstnání. Já tedy věřím, že můžete, jen je třeba efektivněji monetizovat získanou návštěvnost a to se na trhu neděje. Všiml jsem si zkrátka, že schopnost zpeněžit úspěšné blogy je u nás dost nízká.
V této oblasti věřím, že mohu pomoci. Dovedl jsem z blogu získat mnohem víc peněz s mnohem menší návštěvností ve srovnání s čísly, které se dozvídám. Nejde mi jen o affil, ale obecně o přímý způsob propagace spojený s vlastním jménem, který často eskaluje do vlastního produktu. Jde mi o nahrazení bannerů odhánějících pozornost od primárních cílů blogu něčím efektivnějším, jako jsou třeba autorespondery. Většina blogů ani nesbírá emaily. Někteří autoři je dokonce v souvislosti s GDPR sbírat přestali. Rád bych blogerům a blogerkám ukázal, že mít blog a nesbírat maily je jako mít restauraci a zakazovat spokojeným hostům se vracet.
Je tedy obecně dost okruhů znalostí, které mohu cz/sk blogosféře nabídnout. Blogování je komplexní činnost. Díky němu a díky affil webům jsem se postupně naučil i příbuzným oborům a tak si dnes někdy i sám kóduju vlastní WordPress šablony, pluginy nahrazuju vlastním kódem, ve Photoshopu si vyrábím grafiku na web, naučil jsem se výkonnostní UX, mailing a podobně. Naopak rád si na blozích ostatních přečtu, v čem zaostávám. Třeba něco o tom, jak dělat ty skvělé fotky nebo jak monetizovat nevýkonnostní brandové kampaně inzerentů třeba skrz Instagram. To je oblast, kde věřím, že jsou některé(!) blogerky přeplacené na rozdíl od spolupráce v recenzích, kde jsou zase naopak šizené. Prostě se po nich pouze hodí řasenkou a je to.
Věřím, že oboustranná spolupráce a pomoc affiláků a blogerů může trh hodně zlepšit a zefektivnit. Často jsou to navíc stejní lidé, proto mi přišlo přirozené se na tohle téma v blogu zaměřit. Čekejte proto víc článků s tématikou blogování.