Jak postavit affiliate program snů
Reading Time: 4 minutesMožná už jste poznali, že affiliate manageři v česku většinou nejsou manageři. Mají to sice na vizitce, ale nemají rozhodovací pravomoc. Většinou plní úkoly vedení, které má svou představu o affiliate programu. Ta je diametrálně odlišná, protože vedení má často méně zkušeností s affiliate marketingem, než odborník, kterého si na tuto práci najali právě kvůli zkušenostem. Paradoxní je, že affiliate manager je zodpovědný za výsledky rozhodnutí, které nejsou jeho. Zeptejte se ho na vývoj nějaké funkce nebo prosté zvýšení provize a uslyšíte něco jako „uvidíme, co se s tím dá udělat, dám vědět“. Nemůže vám to odkývat hned, musí o to žádat. Managerské rozhodnutí je na někom jiném.
Tohle se na trhu asi jen tak brzy nezmění. Do té doby vám poslouží seznam kroků, které by měl dělat affiliate manager pro největší dopad na výsledky affiláků i programu. Affiláci díky seznamu budou vědět, co požadovat, manageři, co dělat a majitelé programů budou vědět, co od svých managerů požadovat.
90% focus na pár profesionálů
Ve všech programech a kampaních platí, že prvních 10% nejvýdělečnějších affiláků generuje 90% objemu celého programu. Zbylých 90% affiláků generuje dohromady ten zbyteček, často jde dokonce i o čistou nulu. Kvalitní péčí o všechny ten poměr nezměníte, proto se tomu raději přizpůsobte. Uzavřený program pro 10 affiláků není vůbec špatný nápad. Spodních 90% affiláků, kteří negenerují téměř žádné objemy totiž naopak generuje drtivé množství dotazů na podporu a žádostí na vývojové oddělení. Pokud svůj program budujete veřejně pro všechny, budou vás tito affiláci stát 90% času. Pamatujte na to a držte si 90% focus na těch pár profesionálů:
- Napojení formou čistých dat (API), maximální možnost přizpůsobení
- Další formy datových větví – XML a JSON feedy. Nabízet budou například pobočky, seznam značek vozů nebo obecně jakákoliv data, která se například rozbalují ve formulářích. Strojově díky nim mohou například vyrobit desítky podstránek pro každý vůz, pro každou pobočku atp.
- Konverzní poměry vlastních landing page k dispozici.
- Obrandované produkty / služby na míru se značkou projektu affiláka.
- Osobní schůzky, budování vztahů, každodenní komunikace…
10% focus na instantní řešení v prášku
Jak už jsem říkal, většina affiláků vás bude maximálně vytěžovat a přitom nedodá prakticky nic. Je ale užitečné mít část programu otevřenou komukoliv pro situace, kdy si vás solidní affilák bude chtít otestovat (a pochopitelně se o vás vůbec dozvědět). Sám v jednom programu používám základní řešení propagace, protože si testuji kampaně ještě před výrobou samotného affiliate projektu. Vyrobte proto instantní a co nejvíc zautomatizované řešení:
- iframe s načítáním externích CSS stylů
- Administraci s propisováním kanálů – 2 subid parametry stačí na 99% případů.
- mail šablony
- texty
- reference
- fotky
- landing page ke stažení
- kalkulačky, widgety
- reklamní kampaně s popsaným cílením
- Bannerům se vyhněte viz článek.
Poskytněte real-time výsledky
Ideální program snů má real-time schvalování a API statistik – výstupů z administrace. Pokud to jen trochu lze, zkraťte dobu schvalovacího procesu na minimum, zautomatizujte ho a pokud automatická pravidla schvalování a automatické ověřování nedokážou pokrýt nějaké malé riziko schválení nereálných údajů či testovací objednávky, promítněte to riziko do nepatrného snížení provize. Okamžité schválení s okamžitým feedbackem statusu konverze totiž umožní mnohem přesnější a rychlejší analýzu kampaní a tím i přesnější a rychlejší přizpůsobení jejich rozpočtů.
Nezadržujte kontaktní údaje zákazníků
Údaje zákazníka jsou stejně tak vaše, jako affiláka. On za ně zaplatil v reklamní kampani a vám je předprodává neexkluzivně, pokud má částečně vlastní obchodní podmínky ve vlastním formuláři. Profesionální marketér už z podstaty bude umět lépe zacházet s kontakty prostřednictvím remarketingu, retargetingu a podobně. Namísto zadržování kontaktů nabídnětě doplňkový produkt či službu vhodnou k remarketingu za solidních provizních podmínek. Stejně jako u smlouvy mezi affilákem a programem platí, že affiláka si neudržíte podpisem, ale přístupem.
Okamžité výplaty
Tohle je něco, co jsem dodnes nepochopil. Proč je to proboha taková vzácnost? Někdy narazíte na slib výplat obratem, ale zkuste vydělávat větší peníze a narazíte na čím dál větší prodlevy. U sítí můžete narazit dokonce na „klient nám ještě nezaplatil“.
Okamžitá výplata obratem po získání faktury od affiláka by měla být naprostý základ, který stojí málo a přitom přináší hodně. Je to jedna z nejjednodušších metod navyšování objemu programu za minimální náklady (i kdyby si měl program na rezervu půjčit v bance).
Samozřejmě hodnota peněz není zanedbatelná, ale i kdyby šlo o půjčené peníze na cashflow, pořád by hodnota byla pár procent. Odměna za bleskové výplaty však bude výrazně vyšší. Affilák, který si vydělá 50 tisíc měsíčně, s největší pravděpodobností otáčí v kampaních 150 tisíc měsíčně. Pokud je nedostane okamžitě po schválení nebo ještě lépe předem jako kredit, bude si muset z vlastních prostředků sám blokovat jeden, ale bohužel často i dva měsíce nákladů na kampaně (jak jsem říkal, s objemem budete na výplatu čekat déle). Než na to našetří, bude mu to trvat minimálně půl roku a to ještě za předpokladu, že bude, jak říká Rostock, „žrát trávu“.
To se navíc bavíme o stagnaci, růst ani nepřichází v úvahu a pokud ano, tak jen velmi pomalý. Málokterý affilák si půjde půjčit na kampaně nebo shánět investora. Čím rychleji ho vyplatíte, tím rychleji bude růst a program naroste v objemu.
V opačném případě, pokud bude rychle růst, požadavky na blokovaný budget narostou do obludných rozměrů (v mém případě je to hodně přes milion) a to může lecjakému mladému affilákovi zlomit vaz.
Dalším bonusem je silná konkurenční výhoda. Každý malý i větší affilák bude raději propagovat program, kde má jistotu, že dostane výdělky vzápětí po odeslání faktury a může je rychle otočit zpátky. Rychlý růst vykompenzuje snadno i trochu lepší provizi u konkurence, která platí pozdě.
Dělejte veřejně to, co chcete po affilácích
Reality show vlastního projektu, ať už patří affiliate managerovi nebo provozovateli programu, bude silným magnetem zejména pro začínající affiláky, ale také dobrou reklamní kampaní na nábor zkušenějších affiláků, kteří si seriál ze zvědavosti přečtou a o programu se tak dozví už se všemi detaily. Obecně není problém dát vědět affilákům o své existenci. Pokud spustíte podobný seriál, pak už o vás vědí. Problém je, přinutit ty velké k registraci a aktivní propagaci. V tom seriál může pomoct. Zejména, pokud bude mít veřejný projekt slušné výsledky a v kampaních či webu rezervy, které profesionál uvidí a ucítí v nich příležitost.