Affiliate marketing Case study

Skvělé rady marketérů, které v praxi nefungovaly

21.9.2015 3 min čtení

Skvělé rady marketérů, které v praxi nefungovaly

Reading Time: 3 minutes

Existují určitá obecná pravidla, která jsou zažitá jako dobré tipy v affilu. Píše se o nich, přednáší a doporučují se nováčkům. Většina lidí z oboru je ale převzala a jako obecně vnímanou pravdu implementovala do svých projektů, protože to „prostě funguje“. Někdy viděli na vlastní oči u jiných projektů, že tyhle věci fungují. Například já, když jsem byl zaměstnanec. Spoustu vám jich ve svých článcích sám předkládám, takže netvrdím, že obecně nefungují. Oni fungují, ale budou fungovat vám?

Dnešním článkem chci varovat před přístupem „tohle šlape, pojďme to tam nahodit“ bez vlastních testů. Já je testoval, takže vám můžu ukázat několik běžně uznávaných dobrých teorií, které jsou považovány za skoro svaté a které mi radikálně zhoršily výsledky a bylo lepší se na ně vykašlat. Které to byly?

Livechat

Každý „ví“, že nasadit livechat je dobrý nápad, který vám může klidně o půlku zlepšit konverzní poměr. Od doby, co se začal takhle livechat v affilu propagovat, narážím na něj na všech webech větších affiláků. Nevěřím, že testovali rozdíl s ním a bez něj, protože je vážně skoro u všech větších hráčů. Řeknou si, že změří, kolik lidí na livechatu dotáhli do konverze a to si přičtou jako bonus. Za tohle číslo se přičítají operátorce odměny. To vlastně nikdy nemůže dopadnout pro Livechat špatně, když se to měří takhle, že? Zkuste se ale zaměřit na to, jak nasazení ovlivní stávající návštěvníky, kteří normálně konvertují. Mně se celkové výsledky webu naopak o půlku zhoršily. Jasně, že to přivedlo nějaké konverze, ale víc jich odradilo, protože namísto vyplnění formuláře využili možnosti mít doplňující dotaz, což je (nehledě na pozitivní odpověď) zkrátka vyrušilo v cestě k vyplnění. A 50% výdělků z webu bylo v háji.

Stejně špatný nápad ale bude přístup „Maigimu to nefungovalo, vypnem to“. Než něco nasadíte, změřte si správným způsobem, jestli to zrovna u vás bude fungovat. Tedy celkovým výdělkem z webu a ne z návštěvníků, kteří mají dotaz na podporu.

Podpůrné dárky zdarma

Dáme jim k tomu jako bonus dárek a konverzí bude víc. Ano ale, bude záležet hodně na tom, jak sdělení umístíte. Dárky a bonusy fungují, to nezpochybním. Zpochybním ale jejich propagaci narušením konverzního designu stránek. Kam sdělení chcete dát? K formuláři hezkým obrázkem dárku? Do pop-up okna? Obojím narušíte cestu zákazníka ke konverzi. Stejně jako livechat to může nevyladěnému webu pomoct a vyladěný web poškodit. Já musel obrázek sundat a místo něj umístit mnohem méně výraznou textovou větu.

Méně polí = více leadů

Nepovinná pole formuláře prodlužují dobu vyplnění formuláře a komplikují ho, to bezesporu. Někdy ale mohou uživatele uklidnit a podpořit ho v dalším vyplňování. Jedno a to samé nepovinné pole mi zhoršilo výsledky u desktop návštěvnosti a naopak zlepšilo u mobilních uživatelů. Podrobněji jsem o něm psal v článku o rozdělení konverzního poměru. Sloužil jako příklad, proč máte testovat mobilní traffic zvlášť. Když se porozhlédnu po webech affiláků, nikdo, kdo si staví formulář sám, nepovinné údaje obecně nepoužívá. Řekne si, že přece méně polí a jednodušší formulář přinese víc konverzí. Obecně je to tak, ale existují výjimky. Pokud máte možnost nepovinných polí, otestujte proto jejich přidání.

Čísla v nadpisech

Taky poslední dobou vídáte v jednom kuse nadpisy typu „10 tipů, jak na…“, „3 příběhy, které…“, „50 nástrojů na…“? Admini totiž četli výzkumy, že číslo v nadpisu obecně zvyšuje CTR. Opět je ale důležité to slovíčko „obecně“. Tohle pravidlo jsme si navíc přenesli nejen do nadpisů článků, ale i do nadpisů a podnadpisů sekcí na webu. I já do toho spadl a měl jsem dlouho v hlavičce hned 2 ohromující čísla. V duchu tohoto článku jsem se nedávno pokusil tuhle teorii zpochybnit. Výsledek? O 80% lepší výsledky bez čísel v nadpisu. Bohužel jsem super výsledek nenasadil a tenhle pokus musím zopakovat viz poslední bod.

Google Experimenty

Skvělý nástroj přímo od Googlu na A/B testování zdarma. Kdo by odolal. Doporučoval jsem Google Experimenty jako příklad, že A/B testovat můžete zadarmo. Pak mi Mário tenhle nástroj zpochybnil s tím, že neměří přesně a zkresluje. Nechtělo se mi tomu věřit, přece když jsem dal A/B test na 2 stejné varianty, vyšly mi výsledky obou variant shodné, jak jinak to otestovat a zjistit? Najednou se mi ale po nasazování úspěšných výsledků A/B testů přestal zvyšovat konverzní poměr a u posledního dokonce nekorespondoval graf s tím, co říkaly výsledky čísel pod ním.

Ten den jsem skončil s tímto nástrojem a začal používat vwo.com. Momentálně opakuji několik svých posledních testů, mezi nimi i výše zmíněná čísla v nadpisech. Počítám s tím, že se budou kvůli nepřesnosti Googlu lišit, ale chci to vědět přesně.

Určitě se nestane, že by mi náhle ukázal úplný opak radikálních nárůstů, půjde jen o nějaké procento, ale u těsných výsledků A/B testů někdy rozhoduje minimum. Těším se, až uvidím výsledky těch čísel v nadpisu. Možná to nebude 80%, ale třeba 70%. I tak jde ale o hodně a vzhledem k výsledkům můžu s klidem říct, že čísla někdy nefungují a Google Experimenty někdy neměří správně.

Komentovat

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.