Návod na konverzní lead-gen formulář
Reading Time: 3 minutesDoufám, že už jsem affilákům vštípil důležitost přímého napojení na inzerenta. Takové napojení v lead-gen oboru s sebou nese i výrobu vlastního formuláře. Párkrát už jsem tu naťuknul, jak by měl zhruba vypadat, popisoval jsem to i v knížce. V tomto článku už ale podrobněji sepíšu, co dělá lead-gen formulář konverzním. Jak shromažďovat informace, aniž byste zbytečně obtěžovali návštěvníky a co možná nejvíc zjednodušili proces?
Základní kostra
Programátor vám napojí formulář na API, formulář už ale můžete mít připravený předem. Jako základní kostru můžete použít už hotový formulář z CodeCanyon, který umí odesílat hodnoty emailem, napojit se na databázi (a budovat tak seznam kontaktů pro remarketig), validovat špatně vyplněná pole, pohodlně vybírat datum a další.
Osobně si nechávám posílat emaily z vyplněných formulářů, zvykl jsem si na to, takže už mě to neobtěžuje. V Gmailu se emaily seskupí do jedné konverzace, po dosažení čísla 61 se oddělí do nové. Na počítání leadů je to trochu nepřehledné, ale díky těm emailům vím hned o neobvyklém výpadku nebo rekordu.
Pokud nic z toho nechcete, stačí vám jako kostra samozřejmě klasické:
<form action=“skript.php“ method=“get“>
<input type=“text“ name=“parametr“ value=“hodnota“>
<input type=“submit“ value=“odeslat“>
</form>
viz.: http://www.jakpsatweb.cz/html/formulare.html
Okraje, podklad, barvy
Konverzní formulář rozhodně nesmí nikdo hledat. Měl by přitahovat pozornost očí takovým způsobem, že lze jen obtížně věnovat pozornost textu vedle něj. Snadno se to dělá orámováním křiklavou barvou, ale ještě účinnější je jednobarevné pozadí celého formuláře ve výrazném odstínu, který je na webu doplňkovou barvou.
Nadpis
Křiklavý podklad přitáhl pozornost k formuláři. Nadpis má zase za úkol přesvědčit návštěvníka, aby začal vyplňovat. Hodně záleží na volbě slov. Je to stejné jako u CTA, měl by evokovat, co návštěvník vyplněním získá. Ideálně rovnou slovem „Získejte“, ale konkrétně to zjistíte testováním. Barva pozadí nadpisu je jednou ze dvou výjimek z pravidla, že CTA má mít odlišnou barvu od všeho ostatního na webu. Kromě nadpisu tohle může porušit ještě šipka vedoucí k formuláři nebo CTA. Mrkněte na obrázek, ať je to zřetelnější.
Popis polí, nápověda a její mizení
V praxi se mi osvědčilo mít vlevo vedle polí popis a přímo v poli příklad, jak se má pole vyplnit. To je totiž často problém, lidé neví, jestli mají v PSČ psát mezeru, jestli mají u telefonu psát celou předvolbu +420 atp. Někteří to zkusí, některé validace to umí opravit, někdy ale návštěvník odejde, protože si není jistý a to je pro nás nejhorší. Víc vyplnění získáte s konkrétní nápovědou s příkladem. Dalším nešvarem je, že když už nápovědu někde vidím, často mizí po kliknutí. Měla by ale mizet až s prvním napsaným znakem, jinak si musí člověk překliknout do jiného pole, když ho napadne myšlenka „Jak, že to bylo, s předvolbou nebo bez?“ Správně se bude chovat zápis:
<input class=“required“ placeholder=“Novák“ id=“prijmeni“ name=“prijmeni“ type=“text“ />
Souhlas
Souhlas s obchodními podmínkami nechávám primárně zaškrtnutý, odkaz nekřiklavý, jen podtržený, nebo tučný, ale stejnou barvou, jako běžný text.
Vícekrokové formuláře a vícenásobné „ano“
Pokud stavíte formulář pro kampaň, která vyžaduje hodně polí, typicky půjčky, je lepší ho rozdělit na vícekrokový. První krok bude mít minimum polí (jméno, příjmení, telefon, email, případně výše půjčky a její doba, aby byl zájemce natěšený) a nebude evokovat, že má další kroky. Druhý krok bude mít všechna ostatní potřebná pole. Bude nepříjemným překvapením, ale velká část zájemců ho dokončí díky psychologickému principu vícenásobného „ano“. Už totiž začali vyplňovat, nebudou chtít, aby to byl ztracený čas a chtějí si stát za svým.
Stejného principu využívají telefonistky, když se vás ptají, jestli máte chvilku čas, případně předloží ještě jinou nevinnou otázku, na kterou je snadné odpovědět „ano“. Na finální nabídku totiž bude psychologicky těžší říct ne, protože podvědomí nerado mění postoj, který momentálně zaujalo.
Můžete si totéž vyzkoušet na sběru kontaktů. Dvojkrokový formulář, který v první fázi bude mít pouze tlačítko „stáhnout ebook“ a v druhé až pole k vyplnění jména a emailu, například v popup okně bude fungovat lépe než jednokrokový s údaji hned na začátku. Na tlačítko klikne návštěvník snáz, protože je to jednodušší a druhý krok vyplní právě díky principu vícenásobného „ano“. Už je totiž v jakémsi souhlasném módu. Proto tu neplatí, že méně kroků vítězí.
Další tipy
Někdy jsou vyžadovaná pole citlivější, například výše příjmu či telefon na zaměstnavatele u půjček. Usnadnit vyplnění se dá přidáním textu „Proč to chceme vědět?“, na který když návštěvník najede myší, objeví se vysvětlení s uklidněním některých obav.
Naprosto zásadní dopad na konverze má také nekompromisní rychlost načítání. To ale máte z větší části vyřešené díky tomu, že si formulář stavíte sami a nenačítáte ho přes iframe.