Na čem se dá postavit affiliate firma?
Reading Time: 3 minutesVždy jsem affiliate vnímal jako technologický a psychologický obor. Jako kombinaci moderních technologií a jejich inovací, umění prodeje a zkloubení obojího skrz konverzní poměr. O to víc mně překvapuje, když se slušně velký affilák vydá cestou nabalování marketingového rozpočtu a hledání dalších větví kvůli diverzifikaci bez sebemenší invence.
Opačný způsob přemýšlení pro vás může znamenat právě díky své vzácnosti základ pro úspěšnou a stabilní affiliate firmu. Jak na to?
3 pilíře
Můžete se stát velkým hráčem na poli affiliate marketingu. Celé kouzlo je v jednoduché matematice. Je to taková rovnice, kde zdvojnásobení výsledků libovolného ze tří bodů znamená zdvojnásobení peněz firmy. Násobí se:
- levný marketing
- efektivní optimalizace
- vyjednávací schopnost u provize
Co jsem zatím viděl u velkých affiláků, jsou silné body 1 a 3. Bod 2 je jejich nejslabší stránkou, přitom je nejcennější. Můžete si ho totiž vzít s sebou a přesunout se, i když zbylé dva body selžou.
Přínos skvělého konverzního poměru je jasný. Dají se na něm ale vystavět veškeré procesy a na nich zase celá firma. Pokud už jste řekněme střední affilák, soustřeďte se nějakou dobu na druhý bod a vylaďte cestu zákazníka nejen pomocí optimalizace konverzí A/B testováním, ale i díky dnešním moderním nástrojům.
Voluum umí tuším například měnit cílovou zobrazenou stránku podle toho, co má návštěvník za prohlížeč, co za mobilní zařízení, odkud přišel a další věci, co o něm analytika obecně ví. To může znamenat významnou inovaci. Můžete naservírovat obsah na míru návštěvníkovi, který zrovna přišel. Je známé, že čím detailněji budete individualizovat nabídku, tím víc vylepšíte konverzní poměr.
Hodně se mi líbí třeba firmy Tomáše Čupra, kde používají analytiku velmi podrobně. Pracují například i s počasím. Tohle je cesta, jak se do affilu opřít ve velkém a jak získat konkurenční výhodu, kterou vám žádný výpadek trafficu nesebere.
Samozřejmě to není úkol, který by se dal dokončit. Je to o neustálém zlepšování a nových nápadech.
Nejlepší na tom všem ale je, že se taková výhoda dá poměrně snadno přenést na váš další projekt. Software můžete sdílet u většího množství webů a kampaní, některé obecné výsledky testování chování můžete obratem nasadit na všech ostatních, což urychluje vývoj a zaměstnanci se také mohou podílet na víc projektech, pokud na všech dělají stejnou činnost a jsou tak efektivnější + je můžete mít na full time.
Dashboard
Každý TOP affilák, kterého jsem poznal, a kterého bych zařadil do top 5, měl na míru naprogramovaný dashboard, kde viděl svá každodenní čísla. Taky už si něco podobného stavím, důvod shrnuje jeden hezký citát.
Na co zaměříte svou pozornost, tam se objeví výsledky.
Svou pozornost musíte zaměřit právě na 3 výše zmíněné body, které v násobku tvoří obrat firmy. Díky každodennímu sledování těchto měřítek nad nimi budete přemýšlet do hloubky. Budou vás napadat různé inovace v každém z nich, stejně jako Tom Čupr budete jedni z velmi mála lidí, kteří řeší cestu zákazníka do extrému, marketing budete mít levnější než konkurence a budete disponovat silnou vyjednávací pozicí pro dohadování provizních podmínek.
Budete mnohem efektivnější a to je podle mě klíčem k úspěchu v affiliate marketingu. Být efektivnější v podnikání i v životě (nejlepší affilák velmi dlouho jezdil ve staré rachotině a používal mobilní telefon, kterému byste se vysmáli).
Checklist pro postavení stabilní affiliate firmy
Dodržte postup popořadě:
- spustit napřímo (api) napojený web s měřením konverzí (vlastní děkovačka)
- zaplatit si denní traffic dost silný na vypovídající hodnotu a/b testů cca 1000 uip
- ihned začít s laděním webu podle chování návštěv na něm, dostat se tak do zisku (otázka pár dní, max týdnů)
- zisk obracet v navyšování objemu a neustále optimalizovat
- s vyšším ziskem delegovat nejčastější rutinní úkoly na externisty na part time
- najít si druhý slibný obor a začít budovat druhou větev stejným postupem z výdělku té první
- zefektivnit činnost pomocí softwaru, analytiky, nástrojů k lepšímu cílení reklam tak, aby se tyto nástroje dali používat na víc webů a kampaní
- navýšit práci a úvazek externistům o tento druhý projekt
- zatlačit na zlevnění reklam díky motivační provizní složce pro externisty, kteří mají na starost reklamní kampaně (na začátku z nuly na to nikoho moc nenalákáte)
- prozkoumat s inzerentem kvalitu konverzí a použít jako argument vedle objemu ke zvýšení provizí
- pustit se do třetí větve a využít co nejvíc synergií
- překlenout externisty na full time zaměstnance
- spočítat veškerý objem a kvalitu konverzí ve všech kampaních a udělat si jméno u inzerentů jako základ pro budoucí jednání
- s vydělanými penězi neustále zefektivňovat všechny 3 body z úvodu článku
- nikdy nelitujte investic do zefektivnění
Občas slyším malé affiláky rezignovaně reagovat na velké hráče. Vnímají, jak mají slušně rozehrané karty a myslí si, že je nemohou dohnat. Krok za krokem se k té pozici ale dá propracovat. Velký balík financí to jen urychlí, ale není nutným předpokladem. Do zisku se můžete dostat už po pár dnech slušného trafficu a optimalizace. Od té chvíle už záleží jen na následujících krocích a s čím se spokojíte. Osobně tu hranici neustále posouvám a začínám souhlasit s myšlenkou, že ke štěstí je potřeba růst.
radoslav.cerny@centrum.cz
Ahoj Michale, zaujal mě ten vlastní dashboard. Máš nějaké tipy, jak to technicky provést? Děkuji
Maigi
Na themeforest.com je vylozene sekce na html sablony pro dashboardy. Nejakou si koupis a pak potrebujes programatora, ktery se napoji na api affilboxu, hasoffers, facebooku, skliku a adwords. Reknes mu, co se kde ma jak zobrazovat, aby ti to ukazovalo vykon a naklady. Da se to delat i lip, momentalne zkoumam i big data moznosti.
radoslav.cerny@centrum.cz
Díky moc:)