Jak v email marketingu nesrat na čtenáře a skutečně prodat
Reading Time: 3 minutesV minulém pondělním článku jsem nakousnul nový směr affiliate marketingu, kterým je budování komunit. Dnes si v duchu tohoto nového způsobu propagace představíme email marketing. Stejně jako u získávání zákazníků a leadů přes komunity, to bude úplně jiný způsob, než znáte ze svých emailových schránek.
Nevšiml jsem si, že by se stylizací emailové série do nákupního procesu běžného uživatele kromě infoproduktů někdo zabýval. I v zahraničí se to hemží návody na zlepšení CTR, vyladění šablony a nadpisů, ale nikdy ne samotné psychologii celého nákupního procesu. Ta se řeší na webu a emailem cpeme lidi na web bez jakékoliv promyšlené strategie. Tenhle článek to doufám pomůže trochu změnit.
Možná používá můj nadpis zbytečně hrubý výraz, ale podívejte se schválně do vaší spam složky. Uvidíte reálné příklady z praxe, jak firmy dnes prodávají přes email. Uvidíte něco podobného, co vidím já viz přiložený screen. Minutová půjčka na cokoliv již od 7,9 % pa! Vyspěte se do růžova v nové posteli! Nepřipomíná vám to něco?
Když půjdete po ulici, často vás zastaví nějaký aktivní prodejce se slovy: „Jakého máte operátora?“ „Toho nejdražšího?“ nebo „Jste spokojený se svým praktickým lékařem?“. Pokud máte silnou vůli a umíte říkat ne, tak dotyčného odpálkujete i v případě, že se zrovna chystáte měnit operátora a hledáte nového praktického lékaře. Jednoduše sednete večer ke Googlu a najdete si veškeré informace, poptáte se na podrobnosti, osvětlíte si poslední otázky, které vás trápí a změnu si vyřídíte sami buď na pobočce nebo online.
V email marketingu se většina firem snaží chovat stejně jako prodejci v metru. Snaží se prodat do pár vteřin a doslova serou na cestu zákazníka, ve které rozhodovací proces trvá týdny.
Určitě znáte tento funnel. Z X oslovených je Y leadů a tak dále. Zlepšením konverzního poměru v každém patře funnelu dosáhnete vyšších výdělků. Tohle zná hodně firem, ale řídí se tím maximálně na webu.
Pokud jsou opravdu dobří, mají zvláštní obsah pro nové návštěvníky, zvláštní obsah pro fanoušky, pro stávající zákazníky a podobně.
Na webu přikládají reference k podpoře důvěry, vysvětlují výhody, aby se mohl čtenář informacemi probírat a zvažovat nákup, ale v mailu opět prodávají do pár vteřin. Podobné je to s TV reklamou.
Proč nepoužívají stejný přístup na webu i v emailu? Proč jejich emaily často vypadají jako kolovrátek:
- Posílám prodejní nabídku
- Posílám prodejní nabídku
- Posílám prodejní nabídku
- Posílám prodejní nabídku
- Posílám prodejní nabídku
- Posílám prodejní nabídku
a nevypadají takto:
- Posílám představení
- Buduji povědomí
- Nezištně pomáhám a utvářím si fanoušky
- Vzbuzuji zájem o svou nabídku
- Posílám prodejní nabídku
- Prosím o zpětnou vazbu, pomáhám stávajícím zákazníkům
Příchozí email řešíme krátce. Velmi rychle jsme s ním hotoví, když už ho otevřeme. Smazat / archivovat / delegovat / splnit / přeposlat / odpovědět. V případě toho prvního starého způsobu, jak tomu budu říkat, je proces chladně rychlý.
- Opět nějaký prodej – smazat.
V případě druhého způsobu je to stejné, ale zároveň se děje i něco jiného.
- Představení – hm hm, nezajímá mě to – smazat.
- Další email – hm, toho znám, to mi něco říká, chápu, co dělají, ale nezajímá mě to, teď to nechci řešit – smazat.
- Třetí mail – toho znám, on mi dává zajímavý materiál jen tak? Tak díky no – archivovat.
Takhle to pokračuje dokud nepřijde prodejní email. Na ten už uživatel zareaguje jinak, protože v době otevření už má povědomí, má důvěru, má zájem a to i když ty předchozí maily jenom prolétnul a smazal. Nezáleží na tom, že je smazal, něco v něm zanechaly. Série samých prodejních mailů, které běžně firmy chrlí, v uživateli nezanechají nic, jen vztek.
Naštěstí máme k dispozici i příklady, jak by to mělo vypadat a tedy i kde se inspirovat. Schválně svěřte svůj email Máriovi Roženskému (třeba tady stáhnutím jeho PDF), Jirkovi Svobodovi (vcislech.cz), nebo Davidovi Kiršovi (kdekoliv v jeho kampaních). U Mária doporučuji sledovat celou jeho kampaň na chystanou affiliate knihu. U všech sledujte, co vám bude chodit.
V případě jejich mailů si neřeknu „Zase mi někdo něco cpe, smazat“, ale řeknu si „Per to sem“, když si přečtu, jaké video/ebook zase dostávám k dispozici zdarma. Navíc nepoužívám už výraz „někdo“ protože už je znám. Běžně se prodejní emaily ostatních ani nepředstaví, rovnou prodávají, takže jsou pro lidi anonymní a nedůvěryhodné.
Inspirujte se a dělejte to jako oni. I jako affilák můžete tímto způsobem propagovat libovolnou kampaň. Budete tak marketing dělat často lépe, než samotný inzerent, což je vlastně důvod existence affiliate oboru. Marketingoví profesionálové by měli v prodejních dovednostech předčit ty, kteří jim za to platí.
Jan Čejka
Jojo... svatá pravda. Taky to dělám blbě. Každopádně o tom vím a dělám na nápravě :-) btw... ty tvrdý y v poslední větě jsou určitě nějaká marketingová finta že? :-)
Maigi
Opraveno, jsem pitomec. Nevím, na co jsem myslel. Tohle se mi stává, když větu 3x předělávám...
Jan Čejka
A já tady dumal nad psychologickým efektem tvrdého y. Jojo... to se mi stává, když píšu větu a myslím na její jinou variantu. Běžný efekt přepisování :-)