Jak na údržbu affiliate podnikání
Reading Time: 4 minutesČlánek je volný překlad části anglického originálu od Rae Hoffmana a bude doplněn o vaše podněty.
Některé affil weby mohou fungovat a vydělávat roky. Při narůstajícím objemu webů vám ale snadno unikne nějaká maličkost, která buď nemusí nic znamenat, nebo může mít za následek i výpadek příjmů. Po letech můžete zpětně najít například rozbitý affil odkaz nebo web napadený hackery kvůli velmi staré verzi WP.
Na údržbu portfolia lze pohlížet jako na údržbu domácnosti. Také některé činnosti musíte provádět v pravidelných a různých intervalech. Pokud se naučíte podobně spravovat affiliate podnikání, pomůže vám to vyhnout se chybám, které mohou být velmi drahé.
Následující seznam je univerzální, ať už máte webů 30 nebo jen jeden. S množstvím se ale mohou lišit některé frekvence.
Každý měsíc
Zkontrolujte statistiky
Zkontrolujte affiliate statistiky, statistiky návštěvnosti, inzerci, PPC systémy, cokoliv, co měříte. Hledejte jakýkoliv nepřirozený výkyv. Tohle vám pomůže identifikovat případný problém. Máte silný pokles návštěvnosti z vyhledávačů? Pak máte problém se SEO a je třeba ho vyřešit. AdSense imprese poklesly, ale návštěvnost je stejná? Možná máte problém s kódem nebo relevancí inzerátů. Máte pokles konverzí při stejném počtu kliků na affil odkaz? Obchodník mohl změnit nabídku na horší, vypnout kreativu nebo ukončit sbírání vašich konverzí. Zjistěte od něj informace.
Aktualizujte WordPress
Tohle je celkem jasné. Aktualizace WP s sebou mimo nových funkcí přináší především záplaty bezpečnostních děr. Udržujte vaše stránky (bez ohledu na platformu) aktuální, jak jen to jde, abyste předešli napadení vašich stránek a ztrátě návštěvnosti. Aktualizujte také použité pluginy.
Zálohujte databázi
Zdánlivá samozřejmost, která by měla být provedena před každou aktualizací. Často se na zálohu ale zapomíná, přitom je velmi důležitá. Ztráta databáze se nestává často, ale pokud se s ní setkáte a nemáte zálohu, nikdy už to nebude chtít zažít znovu.
Každé 3 měsíce
Najděte a opravte poškozené odkazy
Použijte Broken Link Checker pro zkontrolování funkčnosti všech odkazů na webu. Nefunkční odkazy mohou mít nepříznivý vliv na umístění ve výsledcích vyhledávání a taky umí naštvat vaše návštěvníky. Zmíněný plugin může být neúčinný při hledání chybných affil odkazů, proto:
Zkontrolujte a opravte poškozené affil odkazy
Pokud používáte manuální přesměrování affil odkazů, Broken Link Checker někdy ukáže chybu 404, i když vše pracuje správně. Taky pokud používáte nějaký plugin, který automaticky nahradí klíčkové slovo za odkaz na celém webu, Broken Link Checker je nerozpozná, protože nejsou zapsané přímo v textu článku v databázi. Otevřete tedy nastavení svého automatického pluginu, který zrovna používáte a zkontrolujte affil odkazy tam.
Aktualizujte content feed na webech
Obsah na webu může tvořit částečně nějaký feed, který nemusí být vždy automatický. Je snadné zapomenout na to, že jste ho někdy načetli a od té doby neaktualizovali. Ujistěte se, že máte aktuální data, například ceny.
Zkontrolujte funkčnost emailů
Vím, že to zní směšně pro někoho, kdo má jeden nebo několik málo webů. Pokud ale používáte větší množství adres, ověřte, že fungují a že je váš emailový klient správně načítá. Zkontrolujte taky kontaktní formuláře na webech. Zbytečně byste mohli přijít o zajímavou nabídku nebo inzerenta.
Zkontrolujte stávající affiliate partnerství
Nezáleží na tom, jestli jste členem affil programu nebo sítě. Zjistěte si nové aktualizace o kampaních, změny provizí, podmínek, případně změny nastavení. Kampaně mohou být také ukončeny nebo přesunuty jinam. Snadno můžete přijít o provize například v období, kdy jste neodsouhlasili nové znění podmínek. Můžete také posílat traffic na stránku, kde se píše o ukončení programu namísto abyste ho zmonetizovali jinde.
Porozhlídněte se po nových affiliate programech
To platí především pro ty, kteří píšou hodně recenzí. Ne každý produkt má affiliate program, ale v rámci snahy o vytvoření nejlepšího webu můžete psát o nějakém produktu bez affil programu a dokonce i posílat traffic na nějaký web bez provize. Že někdo nemá affil, se může změnit. Je nepříjemné zpětně zjistit, že jste přišli o spoustu peněz, protože jste si nezjišťovali nové programy.
Každých 6 měsíců
Aktualizujte kreativu
Za půl roku se pravidelným návštěvníkům reklamy okoukají. I nové návštěvy může odradit banner s mobilem, který se už dávno neprodává. Udržujte své reklamy aktuální a ty se vám pak odvděčí lepším konverzním poměrem. Obchodníci také optimalizují své prvky (nebo by alespoň měli) na lepší konverzní poměr. Můžete využít jejich snažení a získat od nich aktuální propagační materiály.
Zjistěte, co konvertuje a co ne
Používejte nějaký nástroj na heat mapy, abyste zjistili, kam vaši návštěvníci klikají a kam ne. Jaký zdroj trafficu, který získáváte, přináší nejen kliky, ale i konvertuje atd.
Spusťte nové testování kreativ a calls to action
Testování jedné kreativy v jeden měsíc a jiné v další je neobjektivní. Možná je poptávka po nabízené službě v říjnu silnější, možná jde o sezónní záležitost, možná šlo o chvilkové nakopnutí virálem atp. Spusťte nějaké testování pomocí metody A/B, kdy se polovině návštěvníků zobrazí jedna kreativa a polovině druhá. Pomoct vám v tom může například Google Website Optimizer (zdarma).
Aktualizujte informace na stránce „O mně“, pokud ji máte
Tohle se týká hlavně osobních blogů. Pokud takovou stránku máte, je jistě jedna z nejnavštěvovanějších stránek na vašem blogu. Byla by škoda tam nechávat staré údaje a nepochlubit se s novými úspěchy a zkušenostmi. Udržujte tuto stránku aktuální, aby čtenáři věděli, proč mají brát vážně to, co říkáte.
Jednou ročně
Zkontrolujte doménové registrace
Nezáleží na tom, že máte třeba nastaveno auto-renew u domén, i tohle se může pokazit. Můžete přijít o velmi cennou doménu například kvůli zastaralým údajům o platnosti kreditní karty. I u jednotek domén můžete zapomenout na prodloužení, pokud třeba zaplatíte registraci na 5 let dopředu. Kdo si za 5 let vzpomene? Jasně, že vám přijde mail, ale budete mít mail pořád funkční? Nedopusťte, abyste kvůli drobné chybě přišli o doménu.
Udržujte aktuální copyright
Zdá se to nedůležité, ale zastaralá informace o autorských právech utvoří dojem o zastaralém celém webu. Kolikrát jste narazili na „© 2004“ v patičce? Svůj copyright můžete nastavit tak, aby se automaticky upravil na aktuální pomocí následujícího php kódu:
© <?php echo date(‚Y‘); ?>
Zkontrolujte kompatibilitu
Prohlížeče webových stránek se často aktualizují. Ujistěte se, že vaše weby vypadají pořád dobře napříč prohlížeči.
Zjistěte rozlišení obrazovky vašich čtenářů
Pokud používáte Google Analytics, najdete ho v sekci dashboard > Technology > Browser & OS > Screen Resolutions. Proč to zjišťovat? Je dobré mít tolik informací, kolik je jen možné. Například pokud 91% vašich návštěvníků používá rozlišení 1024×768 nebo vyšší, tak je zbytečné nechat na webu rozlišení 800×600 z doby začátku blogování někdy v roce 2006. Tohle neberte jako průměr, zjistěte si vaše vlastní statistiky.
Chybí tu něco?
Dejte vědět v komentářích, co byste do správy affiliate podnikání doplnili a jak často by to mělo být.
Nestezovatel
On by se ten článek měl jmenovat "údržba affil neceho" respektive tam imho chybí bod analýza a rozšiřování zdrojů návštěvnosti. Bez udržování seo, ppc, odkazového prostoru na jiných webech, sociálních sítí atd. to dlouhodobě fungovat nebude...
Nestezovatel
Koukám, že to možná bylo myšleno v měsíční kontrole statistik, ale imho je návštěvnost tak duležitá věc že by se jí mohlo věnovat více prostoru...
Mirek
Mě tam chybí sledujte nové trendy v oblasti affilu.
Blat
Google Website Optimizer is no longer available.