Affiliate marketing Jak propagovat

7 základních kamenů konverzní landing page

22.6.2014 4 min čtení

7 základních kamenů konverzní landing page

Reading Time: 4 minutes

Konverzní prodejní weby či podstránky mají několik základních stavebních kamenů, které pomáhají v jejich účinnosti. Najdete je jako sjednocující prvky napříč většiny úspěšných landing page. Naučit se tyto principy, vám pomůže zlepšit prodejní schopnosti vašich stránek. Dnes vám představím 7 základních prvků a několik rad, na co se u nich zaměřit. Řadu popsaných rad využívám i na tomhle magazínu. Je mnohem lepší, když už za vás někdo vyzkoušel, co funguje. Základní stavební kameny tedy tvoří:

  • Nadpis a podnadpis

miniLandingPagePrvní věc, která rozhoduje o odchodu či setrvání na webu. Buďte proto struční, úderní, výstižní a bez okolků jděte rovnou k věci. Odpovídáte na nevyřčenou otázku „kdo jste a co nabízíte?“.

Pokud budete tajemní a zaplníte nadpis reklamním vábením typu „Už nikdy nebudete muset…“, „Odhalte způsob..“, nebo „S námi prodáte víc“, pak se smiřte s tím, že návštěvníci budou odcházet dřív, než stihnou zjistit, jestli nabízíte software, školení nebo knihu.

Další důležitou složkou nadpisů je relevance, tedy při různých landing pages dodržovat sousloví stejná napříč celou cestu návštěvníka. To znamená, že hledané sousloví ve vyhledávači odráží nalezené sousloví například v PPC inzerátu a stejné návštěvník najde i v nadpisu landing page, na jakou ho takový inzerát odkáže. Reklamní kampaň by tedy měla umět dynamicky posílat návštěvníka na landing page s takovými použitými výrazy, které sám hledal. Počtem landing page vás nikdo neomezuje, jen pozor na duplicity textů. Další tipy najdete v mém starším článku Jak na konzistentní landing page.

Poslední složkou, na kterou byste při vymýšlení nadpisů a podnadpisů měli myslet, jsou benefity. Jaký problém váš produkt či služba řeší? Jakou hlavní výhodu bude zákazník mít? Jaké nepříjemné situaci se vyhne? Vyberte si jeden hlavní benefit a ten zdůrazněte.

  • Krátký popis

Krátký a výstižný popis je lepší si připravit nahlas. Pokud dokážete během 30 vteřin vysvětlit někomu mimo váš obor, co vlastně děláte (a on to vážně pochopí), pak máte dobrý základ pro popis. Základ pak přizpůsobte stejně jako nadpis určitému hledanému sousloví, které by se v popisu také mělo objevit. Můžete přizpůsobit například i styl komunikace podle oslovené cílové skupiny. Můžete mít třeba zvláštní popis pro ženy i pro muže na dvou různých landing page dle cílení kampaní.

  • Ilustrační obrázek

Ilustrační obrázek by měl ukázat váš produkt v akci, případně použití vaší služby, kterou nabízíte. V případě fotografiií lidí by jejich oči měli směřovat ke call-to-action prvku. Čtenář se pak bude dívat na stejné místo, jako osoba na fotce.

Namísto obrázku můžete použít video, kde opět ukažte použití a personifikujte dle cílové skupiny. U videa vyplňte popis a odkaz na článek tak, aby jeho smysl pochopil každý, kdo se na web dostane přes YouTube a video bude první, co uvidí.

  • Seznam základních výhod

3-7 bodů formou odrážek, kde nebudete popisovat funkci, ale benefity. Útočte na pocity. Steve Jobs by určitě nediktoval rozměry v milimetrech a neudával velikost disku u prvního iPodu. Jednoduše řekl „tisíc písniček ve vaší kapse“. Tady jsou vaše výhody, takže jde opět buď o problém, který řešíte, přínos, který nabízíte, nebo hrozba, které se díky vaší nabídce už nemusí nikdo bát. Odvážlivci mohou zmínit i některé mírné nevýhody. Zvýší to důvěru návštěvníků.

  • Doporučení zákazníků

K podpoře důvěry připojte také citáty nadšených i mírněji spokojenějších běžnějších reakcí zákazníků na vaši nabídku. Důležitá je autenticita, nefalšujte nadšené reakce neexistujících Pavlů Nováků z fotobanky. Požádejte své klienty, ať jsou co nejupřímnější. Nebojte se připojit i reakci s mírnou kritikou, pokud je však zákazník přesto přesvědčen o návratnosti svých prostředků do vaší nabídky. Ideální počet je kolem pěti.

  • Formulář / CTA

Cílem každé landing page je jedna jediná konkrétní akce uživatele. Vše, co na takové landing page máte, směřuje k této akci. Akcí je buď kliknutí na call-to-action tlačítko, nebo přímé vyplnění formuláře, pokud je na stejné stránce. Může to být také sdílení či vložení emailu. Vždy mějte na paměti, že akce je jen jedna. Pokud zatlačíte návštěvníka výzvami typu – tady klikni na sdílení, tady odevzdej email, tady vyplň lead a pak se ještě vrať a napiš nám do kontaktního formuláře doporučení.., věřte, že neudělá žádnou akci.

CTA prvek by měl přitahovat pozornost. Měl by být jako rudý flek na bílé košili, nesmí být k přehlédnutí. Při výběru barvy si vyzkoušejte, která do designu vůbec neladí a každého to zarazí. Taková bude nejspíš fungovat nejlépe. Nikam jinam už ji nedávejte, ať návštěvník netiká očima, ale koncentruje se na jeden bod, kam ho chcete dostat. Přitáhněte pozornost i velikostí a nápisem. A/B testování ukáže, jestli jste to nepřehnali, nesmíte z toho udělat cirkus. I jako cirkus bude ale stránka fungovat lépe než šedý nápis na tmavém webu.

Formulář, ať už jde o sběr emailů, nebo leadů, by měl být super-jednoduchý a graficky čistý. Pokud je na samostatné podstránce, zbavte se veškerých rušivých prvků včetně menu. Jediné, co by mělo u takového formuláře být, jsou opětovné benefity, citáty kupců a odznáčky zabezpečeného přenosu osobních údajů.

Jako nápis na potvrzovacím formuláři nebo na CTA tlačítku nejlépe fungují netradiční výzvy k získání nějakého přínosu. Používejte sousloví začínající na „získat…“, „pošli mi…“, „stáhnout…“. Naopak nepoužívejte sousloví a slova, která evokují, že se něčeho vzdáváme, tedy „odeslat“, „koupit“, „potvrdit“.

Všechny tyto prvky jsem podrobněji popisoval ve své knížce včetně pár dalších volitelných prvků, strategii a konceptu landing page obecně.

Affilák newsletter
Affilák newsletter ze zákulisí

Namísto sociálních sítí posílám každý čtvrtek pohled do zákulisí pracovního i osobního života.

4 komentářů
  1. LukasP

    Hezký přehled Michale. V jednom z posledních videí Tomáš Dekana o zahraničním affilu zaznělo, že češi jsou specifičtí v tom, že si dělají vlastní landing stránky, což v zahraničí není zvykem. Je jasné, že někdo dokáže udělat lepší konverzní web než je ofiko stránka kampaně, nelze dělat příliš branding webu, návštěvník odchází apod., ale jaké máš zkušenosti s posíláním relevantního trafficu na landing page kampaně, tedy bez iframe formuláře jen přes CTA tlačítko, případně text. odkaz, kde ti předem affil manažer řekne, jaký mají konverzní poměr a lehce si lze spočítat náklady / zisky, kdežto u vlastní landing musíš dlouze testovat apod. Funguje u vás někdo z top affiláků v affil clubu na této strategii nebo se spíše zaměřují na tvorbu vlastních landing? Koukal jsem, že i vy u Trvalefit také odkazujete na vlastní vytvořenou landing v rámci webu.

  2. Maigi

    Používají se a fungují oba přístupy. Přímý link dobře funguje třeba v recenzích, zkušenostech a podobně, jinak jde spíš o lenost nebo o rychlost. Vlastní landing page bude fungovat většinou líp, protože si ji můžeš vyladit mimo jiné i přímo pro svou cílovku. To se netýká jen webu, landing page může být i podstránka, jak zmiňuješ u Trvalefit. Zkrátka čím méně přesměrování, típ lépe, návštěvník se může leknout, že není tak, kde být chtěl. Výjimkou jsou právě ty recenze, kde to návštěvník očekává.

  3. […] http://affilak.cz/7-zakladnich-kamenu-konverzni-landing-page/ […]

  4. David Řezáč

    Hezky sepsáno Maigi! Sdílím dále v seznamu českých článků o použitelnosti webů :-) http://www.affilo.cz/clanek/zobrazit/25/

Komentovat

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *