Affiliate marketing Jak propagovat

10 malých microsites nebo 1 velký portál?

13.6.2014 3 min čtení

10 malých microsites nebo 1 velký portál?

Reading Time: 3 minutes

Poměrně častým dotazem, který dostávám, je dilema mezi 1 obsahově velkým webem nebo větším množstvím menších microstránek, které se budou na celkový zisk skládat po menších částkách. Osobně jsem si vyzkoušel obojí. Ještě dnes mi zůstala asi padesátka affil webů z dob, kdy mi tahle farma slušně vydělávala. Vyzkoušel jsem si násedně taky soustředění na jediný web a ostatní upozadit. Co funguje líp, na co se zaměřit a proč?

ABtestovaniKdyž 1+1 nejsou 2

Obecná představa začátečníků je, že si mohou vybrat mezi jedním pořádným webem, který sype 20k měsíčně a mezi 10 malými weby, které budou vydělávat každý 2k/m. Tak to ale nefunguje.

Reálně to vypadá tak, že těch 10 malých vydělává dohromady třeba čtvrtinu oproti úsilí věnovanému jednomu projektu.

Samozřejmě se můžete celkem spolehlivě uživit a najdete příklady těch, kteří provozují úspěšnou síť malých webů. Přijít ke stejným výsledkům s jedním projektem je však o poznání snažší a se stejným úsilím jsou výsledky významně vyšší. Čím to je?

Focus

Soustředění se na jedinou věc je jedna z nejpodceňovanějších a nejhodnotnějších dovedností. Koncentrace dokáže dotáhnout řadu problémů do zdárného konce. Vyrušení a přepínání mezi jednotlivými úkoly/weby naopak přidává až 1 třetinu času navíc, o kterou se práce prodlouží kvůli znovunavazování soustředění na jiný úkol.

Dalším problémem je, že ve volných chvílích nevymýšlíte inovace, zjednodušení, či jiné zlepšení na jeden projekt, ale na 10 různých. Proto nikdy nepůjdete do hloubky. Co zní jako obtížný úkol už na jednom webu (například detailní analytika chování uživatelů), to nebudete rozhodně dělat desetkrát, takže to nakonec neuděláte ani jednou.

Extrémně růst může pouze to, s čím usínáte i vstáváte. Často vás napadnou nové věci na nepravděpodobných místech, musíte mít ale svůj projekt stále v hlavě. Pokud jich rozvíjíte 10, opět nemáte v hlavě pořádně ani jeden.

Diverzifikace?

Oblíbeným argumentem pro vyšší počet webů je diverzifikace. Opět jde ale pouze o zdánlivou věc, protože divirezifikovat se dá i na jednom webu a zabezpečení výdělků i webu samotného včetně zálohování opět věnujete větší pozornost, pokud rozvíjíte jeden jediný. Nejen, že vymýšlíte, jak web zlepšit, ale i jak ho chránit. U farmy webů přemýšlíte pouze o systémovém řešení, které se dá nakopírovat mnohokrát. Neuvažujete detailněji, protože dělat to desetkrát jinak je náročné.

Landing page nemusí být web

Je jasné, že úzce zaměřená microsite, která se věnuje hodně specifické oblasti, nebo konkrétnímu long-tail sousloví, bude úspěšněji konvertovat. Co už si ale málokdo uvědomuje, je, že „landing page“ nutně nemusí být web. Může to být i podstránka webu (nebo dokonce email šablona).

Strategie portálu, přístup jako k microsite

Úspěšná a mnou doporučovaná strategie tedy je, soustředit se na jediný velký projekt, který obsáhne obecně váš obor, a který bude mít mnoho podstránek s microsite přístupem. Každou podrobnější úzce zaměřenou podstránku můžete brát jako samostatnou landing page a podle toho k ní přistupovat. To znamená odstranit menu, přidat prvky důvěry, jedinou jasnou výzvu k akci a podobně.

Nepropagujte domovskou stránku. S každou podstránkou můžete soupeřit s ostatními jednoúčelovými microsites a zároveň tím neustále přidávat hodnotu vašemu jedinému projektu. V PPC a jiných reklamních kampaních propagujte tu konkrétní podstránku, která odpovídá položenému dotazu či zacílenému publiku. Profíci dělají dynamické inzeráty měnící se v závislosti na hledaném výrazu ve vyhledávači a podle výrazu odkážou na odpovídající podstránku webu. Návštěvník vůbec nemusí vědět, že máte nějakou hlavní stránku webu. „Microsite podstránka“ by mu měla vysvětlit vše, co potřebuje vědět, než udělá konverzi.

5 komentářů
  1. LukasP

    Hezký článek. Ale osobně si nedovedu představit, že by mě uživil jediný projekt. Musel by být opravdu velký a navštěvovaný (beru z pohledu travel segmentu, což asi není zrovna šťastné srovnání), což je práce na několik let. Proto osobně raději postupně rozvíjim několik větších webů a možná trochu doplácím na to co píšeš v článku, že se plně nesoustředím na jeden. Zase si ale říkám, co funguje a odzkouším na jednom z projektů testováním, okopíruji na druhý a deleguji většinu práce, jen tak můžu růst rychleji než s jediným projektem. Nechci aby mě to uživilo, chci aby mě to zapezpečilo na léta dopředu. Druhou věcí je, že mám za sebou cca 25 projektů. Některé byli propadáky, některé stabilně vydělávají 8-10 tisíc měsíčně s minimální měsíční námahou, ale až na 22 pokus jsem udělal projekt, který po roce vydělává těch tisíc několik desítek. Kdybych se soustředil na jediný web, partně by vůbec nevzniknul a otázka je, zda bych tím jedním webem vydělal tolik co tímto. U diverzifikace bych také rád upozornil na různé bany. Jakmile jej totiž dostanete (a není to v dnešním světě Pand a dalších zvířat nereálné) je celý projekt v háji. A začínáte od znova. Je to jen další názor. Patrně by si ale každý měl odzkoušet obojí, aby sám věděl, aby sám získal ty zkušenosti.

    • Maigi

      Člověk se neustále vzdělává, ten projekt samozřejmě nemusí být jediný za kariéru, ale jediný současně. Dobrým příkladem je Tom Čupr, který napřed dovede svůj projekt k samostatnosti předtím, než se pustí do dalšího. Díky tomu může usínat a probouzet se stále s myšlenkou na svůj jediný projekt. PS: co se banů týká, měli bychom dělat projekty nezávislé na vyhledávačích. Jednak tenhle přístup funguje pro SEO a jednak na banech skutečně nejste závislý. Třeba tenhle magazín z vyhledávačů nemá skoro nic. Možná jednotky procent, ale kdybych neměl žádný traffic ze Seznamu ani z Googlu, nijak zvlášť to návštěvnost ani výdělky neovlivní.

  2. jan xaver bostik

    Zdravim hosi, hezky se to cte, nase strana ppc a seo optimalizatoru zase soustredene pracuje na vyrazovani afil a adsense webu bez smysluplne hodnoty. AFIL za cas zanikne, myslim

    • Maigi

      Weby bez smysluplné hodnoty jsou v každém odvětví, to se nijak netýká affilu. Nesmysluplné weby by měly zmizet stejně jako nesmysluplné seo microsity či PPC inzeráty. Každý obor má a vždycky bude mít kvalitní a nekvalitní zástupce. To ještě neznamená, že je špatný celý obor. To jsou zbytečné předsudky.

  3. Kamil Staš

    Pěkný článek. Dle mého je nejlepší cesta jak popisuje Lukáš v prvním příspěvku. Z počátku si vyzkoušet vícero menších stránek a pak se pustit do většího projektu. Ty menší stránky pomohou k zisku citu, při výběru toho vhodného koncerzního tématu. Pokud by se totiž člověk bez zkušenosti pustil do špatného tématu, tak uhnout kormidlem by bylo mnohem náročnější, než u minisite, kde není takový konkurenční boj. Nemluvě že peníze z těchto stránek mohou akcelerovat růst většího projektu.

Komentovat

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.