Zbavme #czaffil bannerů!

Jako čtenáři bannery nesnášíme. Když si chceme přečíst článek, zajímá nás článek. Nechceme kupovat parfém, ani kávovar a ani iPhone. Všechny zmíněné produkty se ale perou o naši pozornost spolu s článkem na jedné jediné stránce. Až budu chtít iPhone, zajdu si pro něj nedočkavě do prodejny, až budu chtít kávovar, budu číst jeho recenzi a až budu chtít parfém přes internet, půjdu si ho někam očuchat a pak budu hledat někde ve srovnávači jeho přesný název. S těmi produkty ať jdou inzerenti naproti cestě těch, kteří o ně stojí. Málokdo ale stojí o to, aby mu nějaký poutavý banner, pop-up nebo videoreklama ukazovaly, co má zrovna chtít, když přišel za jiným účelem.

Jako affiláci však považujeme bannery za základní propagační materiál v každé kampani. Čím víc, tím lépe. Bohužel.

Bannery nefungují. Ze stejných důvodů, jako je čtenář nesnáší. Fungují pouze na webech s významnou návštěvností. Ve velkém davu se totiž vždy najde nějaké to procento lidí, kteří náhodou mají čas, zájem a náladu nakupovat zrovna dotyčný produkt z banneru, i když ho zrovna nehledali. Pokud se mezi šťastlivce s významnou návštěvností řadíte a bannery vám tam fungují, věřte, že cokoliv jiného by vám tam fungovalo lépe. Jakákoliv forma přímé propagace.

Přímá propagace

Web má mít jeden jediný cíl. Pokud je tím cílem dostat návštěvníka na eshop s kávovary, věnujte celý web podrobnostem o přípravě dobré kávy, radám, jak vybrat dobrý kávovar či dobrou kávu a přístroje recenzujte. Přímo do recenze pak umístěte affiliate odkaz na adresu, kde se dá koupit a na tuto recenzi na zbytku webu upozorněte nějakým CTA prvkem. Logicky tím na web přilákáte tu skupinu, která se o nákup kávovaru zajímá a obtěžovat je to nebude.

I s netématickou nabídkou, kterou nedoporučuji, si lépe povedete bez banneru. Zkuste namísto něj dát nějaký výrazný button a k němu nápis, kde vysvětlíte, o co jde. Ne nadarmo z bannerů nejlépe fungují ty, které tohle simulují a jako bannery nevypadají - viz bannery v 5DM kampaních.

Podívejte se teď vpravo nahoru vedle článku, který teď čtete. Mám tam obrázek své knížky o affiliate marketingu a button s odkazem na kapitolu zdarma. Nemám tam nějaký křiklavý banner s nabídkou žehličky. Nic takového by mi nikdy nepřineslo víc peněz.

Neumím si představit, že by mohla slušně fungovat videoreklama, která se na některých magazínech spustí při procházení fotogalerie po každé čtvrté fotce. Dejme tomu, že jde o fotogalerii z nějaké bytové rekonstrukce. Bannery a videoreklamy bych zahodil a namísto nich dal do popisu fotky třeba: "Celá rekonstrukce vyšla na 315.000 korun se splátkou 6.000 korun měsíčně. Na kolik by přišla vás, si nezávazně spočítejte v téhle kalkulačce." Do věty bych dal odkaz na svou podstránku s iframem nebo affil odkaz na konkrétní banku. Do další fotky můžete napsat: "Na fotografii jsou vidět značkové doplňky. Podobné, ale za rozumnější cenu můžete sehnat v eshopu XY s doručením do zítřka." Všechno tohle by fungovalo lépe než jakýkoliv banner.

Podpora brandu

Nepřu se o to, že by bannery neměly vůbec žádný efekt. Především marketingové agentury často mluví o brand efektu díky velkému počtu zobrazení. Jistě lze nějakým způsobem změřit, že pokud mě bude otravovat neustále dokola nějaká značka, pak si v supermarketu řeknu, že o té jsem slyšel, zatímco tu vedle neznám, takže upřednostním známější. Ve výkonnostním marketingu to ale nemá, co dělat. Nebo snad jako affilák dostanete zaplaceno za tisíc zobrazení? Ten benefit získá inzerent, ne vy. Nemáte důvod, banner použít.

Možná namítnete, že v zahraničí jsou hojně používané a fungují. Je to ze stejného důvodu, jako fungují na velkých tuzemských magazínech. Ve velké návštěvnosti se vždy nějaké to procento najde. Na obrovském globálním trhu si i sebeužší nika najde pořádné množství návštěvníků. Globální hráči často nemají důvod hledat jiné metody. Díky množství si přijdou na zajímavé peníze. Stále však platí, že cokoliv jiného by na přímém principu fungovalo mnohem lépe.

Affiliate programy, podpořte výkon svých affiláků!

Co by se stalo, kdyby affiliate programy a sítě smazali ze svých kampaní všechny bannery? Především malí a začínající affiláci by přišli o snadnou možnost nasadit prvek a čekat. Přišli by o možnost monetizovat návštěvnost, se kterou si jinak neví rady. Affiliate programy by přišly o většinový ocas, který stejně nic nevydělává. Nemohly by se zřejmě chlubit velkým počtem zapojených affiláků, ale výdělky by to nijak neohrozilo. Naopak by se jim výrazně snížil datový tok a výdaje na jeho správu. No a co malí affiláci? Ty by to donutilo přemýšlet, co nasadit jiného. Pokud nemají bannery, zbývá jim textový odkaz, nebo nějaká další přímá forma jako iframe formulář, nebo složitější xml feed, API a podobně. Všechno zmiňované jim ale bude fungovat výrazně víc.

Každý z přímých prvků je donutí víc se zapojit. I k textovému odkazu musí sepsat nějakou tu větu, nebo ideálně celou podstránku či landing page. Na odkaz pak může směřovat i button, který si vyrobí a umístí pod text. Na pracně vyrobenou podstránku určitě odkáží i z jiných částí webu, možná budou měřit návštěvníky, kteří se na ní prokliknou. Všechno je lepší, než umístit banner a čekat. Affiliate programy bez bannerů svým affilákům ušetří zkušenost, ke které by si časem sami dospěli. Ušetří jim čas, zachrání od mizerných výsledků a donutí k vyšší aktivitě.

Co vlastně ještě dělají bannery v affiliate oboru?

9 komentářů
  • Daniel Nytra
    říká:

    Přímý prodej je jedna věc, ale prosím nezapomínejte na lidi, kteří doporučují nebo se rozhodují! Rozhodování může trvat i měsíce a podpora brandu je zde velice důležitá (nebavím se pouze o zobrazování banneru).

    Asi je všem jasné, proč jsou důležité asistované konverze… nezapomínejte prosím na normální myšlení lidí. Když si jdete koupit jogurt, tak vám to taky zabere čas…co teprve kurz!

    Doporučuji A .Kaushika a jeho framework: SEE – THINK – DO – CARE pro pochopení… Hezky sepsané napž. ZDE: http://ottocopy.cz/marketing-festival-kaushik-see-think-do-care

  • Tomo
    říká:

    Vysvetlí niekto začiatočníkovi ako použiť xml feed v affile? resp. nejaký konkrétny príklad API ? (čo znamená daná skratka som si pozeral, ale aj tak neviem, čo konkrétne si mám pod tým predstaviť)

  • Polgari
    říká:

    No, bannery su zaklad affil kampani, to je pravda.

    Kazdpadne si myslim:
    1) Bannery nemaju ucinnost, ak sa len nasadia clovek „caka“. Hlavne, ak to nasadi bez rozmyslu.
    2) Banner vsak ma zmysel v tematickom clanku, alebo tematickom webe
    3) Pravda tiez je, ze bannery treba trosku inac navhovat – nie klasicky, prezentacne. S tym uplne suhlasim, no nie vzdy ma inzerent prachy na to ich dat vyrobit a nechce za to platit. Potom je otazne, ci ho proste zo siete nevyhodit. To je uz ina vec.
    4) Ano, tiez je pravda ze najucinnejsie je pracovat s hyperlinkom a robit vlastne veci. Tiez ale treba mysliet na to, ze silne brandy casto nechcu pripustit aby si affilak robil svoje bannery. Tiez ale vyvstava potom otazka, ci ich vobec do siete pripustit.
    5) banner nesuci nejaky brand je skor minus – inzerent plati za akcie a dosvata brand building zadarmo. To nie je velmi fer, ak ide brand nad ramec efektivity.

    Mam o tom rozpisany clanok s nazovom „Zle bannery!“ 😀 Asi sa k tomu musim dostat cim skor 😀

    • Maigi
      říká:

      Polgari:
      ad 1, 2) Banner umí vydělávat, to nepopírám. Cokoliv jiného přímého však vydělává víc.
      ad 3) dle mé zkušenosti nejlépe funguje banner, který vypadá a působí jako text s hyperlinkem a button. To už je ale lepší udělat to samé v html bez banneru.
      ad 4) Klidně zakažme vyrábět vlastní bannery a ty stávající smažme. Bannery v affil oboru jsou jen zastaralá přítěž z minulosti.
      ad 5) Ano, přesně tak. Jediný přínos je viditelnost pro inzerenta, affilákovi to ale nic nedá.

  • Josef Buryan
    říká:

    Já bych neschovával úspěšnost bannerů jen za velkou návštěvnost. Je to o tom, jak komplexně k marketingu jako celku přistupovat. Pokud jsem affilák ,kterého zajímá jen proklik a jednorázová provize, tak bannery nemají smysl. Pokud je v rámci marketingové strategie zařadíme někam na začátek, tak určitě mají smysl. Viz. framework Avinashe Kauchika SEE-DO-THINK-CARE. Doporučuji.

Napsat komentář