Skryté vlastnosti kampaní

Co zaslechnete, když vám někdo nabídne kampaň k propagaci? Asi něco jako: "Nabízíme 10% provizi, průměrná objednávka je 2 tisíce, cookie 30 dní." Propagoval bych je? Nevím, ještě jsem se totiž vůbec nic nedozvěděl. Četl jsem už spoustu článků s nadpisem: "Jak vybrat kampaň", ale dočetl jsem se maximálně pár vlastností navíc. Proto jsem sepsal komplexní seznam veškerých skrytých vlastností, na které se obvykle nezeptáte, ale které mají z mé zkušenosti na váš profit minimálně stejný vliv, jako provize samotná.

Čím otravovat správce kampaně?

  1. Mám k dispozici API?
  2. Mám k dispozici nějaký hotový napojený nástroj, jako je iframe form, wp plugin a jiné?
  3. Mohu získat přes napojený nástroj vyplněné hodnoty kontaktů při objednávce a pracovat s nimi?
  4. Jaké jsou možnosti jeho přizpůsobitelnosti?
  5. Jaký je konverzní poměr dosažený na nabízeném nástroji?
  6. Jaké mám možnosti měření výsledků?
  7. Mohu si do měření vložit vlastní identifikátor?
  8. Mám k dispozici stejné obchodní nástroje, jako inzerent samotný? Mám stejnou cenu, stejné bonusy, stejnou podporu prodeje, jako prodejní oddělení inzerenta?
  9. Jak moc paranoidní je inzerent z obav o značku? Bude mě podporovat v prodeji, nebo se mnou bude enormně soutěžit a snažit se, aby prodal napřímo bez vyplácení provize? Nebude mi kopírovat reklamy a využívat, co mi na nich zakázal?
  10. Jaké jsou restrikce vyplývající z obav? Jak přesne mohu a jak nemohu propagovat?
  11. Platí inzerent za přivedené zákazníky, které už má ve své databázi?
  12. Pokud neplatí za již získané zákazníky, jak velká je jeho databáze klientů? Jak rychle narůstá a z kterého reklamního kanálu v největší míře?
  13. Jaká je přímá konkurence inzerenta? Ve kterých reklamní kanálech se konkurenti angažují a jak jsou velcí?
  14. Jak rychle dostanu výplatu? Platí daná rychlost výplaty pro částky v řádu stokorun i statisíců? Pokud se velké výplaty zdržují, o kolik a u jak velkých výplat problémy začnou? Nebudu muset časem pro každodenní propagaci mít alokovanou částku v řádu milionu korun kvůli pomalým výplatám?
  15. Je podmínkou výplaty uvedené výše provize kvalita přivedených kontaktů, nebo hodnota košíku zákazníků? V jakých mezích se musím pohybovat?
  16. Pokud musím dodržovat kvalitu leadů, jaká je následná práce s kontakty? Kdy přesně jim volá call centrum, jaký je postup zobchodování kontaktu? Jakou mohu mít kontrolu nad uvedeným?
  17. Co mohu k propagaci využít z doplňujících materiálů inzerenta? Mohu se chlubit jeho klienty a citovat je? Mohu použít jejich fotky? Mohu použít texty z brožurek, webu, promo materiálů mimo affiliate program?
  18. Jaké mohu využít garance při propagaci? Nabízí inzerent záruku vrácení peněz?
  19. Jak dlouho funguje inzerent na trhu? Jak je velký a jak si poradí s případným růstem? Neutlumí propagaci z kapacitních důvodů?
  20. Jaká data může inzerent nabídnout o své zákaznické skupině? Jaké vlastnosti mají nejcennější zákazníci, kteří nejvíce utrácejí? Co je spojuje?
  21. Jaký konverzní poměr má inzerentův hlavní web? Z jakých kanálů?
  22. Kolik má inzerent poboček či výdejních míst?
  23. Jak a na základě čeho poroste provize a kde je její strop?
  24. Jde o sezónní téma, nebo celoroční? Pokud sezónní, jaké jsou výkyvy a špičky? Od kdy do kdy trvá?
  25. Pokud jde o sezónní téma, jak podporuje inzerent prodej mimo sezónu? Zvyšuje provizi? Přidává bonusy?
  26. Co přesně za produkt / službu mám propagovat? Mohu si to vyzkoušet na vlastní kůži zdarma?
  27. Jaký je proces zákazníka, za který jsem placený? Čím si musí projít, jaké obrazovky uvidí, co musí kde vyplnit, jak je to náročné a zobrazuje se to dobře na všech zařízeních? Jak si rychle se vše načítá?
  28. Mohu propagovat nějaké slevové kupóny?
  29. Kdo je affiliate managerem, jaké má zkušenosti a jaké má rozhodovací pravomoci k programu, který řídí? Co vše může ovlivnit?
  30. Jak velký a jak nasycený je trh se zbožím / službou v dané zemi propagace?
  31. Pracuje inzerent s daty, A/B testováním a vylepšuje postupem času konverzní poměr propagačních prvků a svého oficiálního webu?
  32. Je provize bez DPH? Je inzerent plátcem?
  33. Jaká je u procentuální provize její absolutní, průměrná výše a jaká je křivka tohoto průměru? Není daný průměr spíš vzácnost pár jedinců s extrémně kvalitní návštěvností?
  34. V případě eshopu, kolik má produktů, z kolika procent skladem a pokud nejsou skladem, jak dlouho na ně zákazník bude čekat?
  35. Na čem běží měření affiliate programu? Dají se data vytáhnout mimo něj přes API?
  36. Realizuje inzerent nějakou remarketingovou strategii? Jak efektivně? Poskytuje z ní doplňující provizi? Pokud ne, započítává výdělek do výše primární provize?
  37. Nabízí inzerent provize za subpartnery? (Z toho nic nevyděláte, ale je to ukazatel značící rezervy v marži, o které můžete usilovat, když se vzdáte těchto subpartnerských provizí.)
  38. Jaké jsou podmínky schvalování konverzí? Kolik procent je průměrně zamítáno? Jakou má ten průměr křivku? Je průměr podobný u každého, nebo ho výrazněji ovlivňuje pár jedinců?
  39. Po jaké době dochází ke schvalování konverzí? Dá se doba předvídat? Je stále stejná?
  40. Dá se nějakým způsobem přenést informace o schválení / zamítnutí konverze přímo do reklamních kampaní a cílit tak do budoucna víc na ty schválené?
  41. Musím propagaci, weby, kampaně, emailové šablony a podobně předávat ke schválení? Jak dlouho schvalování trvá? Jak výraznou změnu musím hlásit? To je důležité pro každodenní A/B testování a růst konverzního poměru.
  42. Umožňuje inzerent načítání informací o produktu / službě strojově? Například přes XML feedy, JSON načítat produkty, pobočky, dostupnost a podobně. Cokoliv, co zajistí přístuk k neustále aktuálním datům bez pravidelné ruční kontroly.
  43. Propadá za určitých podmínek provize ve prospěch inzerenta? Například při nevystavení faktury do konkrétního data?
  44. Je provozovatel česká firma, nebo se musí affilák stát plátcem DPH?
  45. Dá se generovat přímý affil odkaz na podstránky?
  46. Umožňuje inzerent vlastní cenotvorbu affiláka?
  47. Kryje inzerenta při platební neschopnosti nějaká affiliate síť?
  48. Zakazuje inzerent nějaké typy webů, například cashback portály, slevové agregátory a další?
  49. Nabízí inzerent ušetření vlastních úvodních investic affiláka, například výrobu propagačních prvků na míru, landing page a podobně?
  50. Schovává inzerent v obchodních podmínkách nějaké finanční sankce?

Jak vidíte, dobrý affiliate program nepoznáte ze třech údajů v propagačním inzerátu. Existuje nejméně padesát dalších faktorů, které silně ovlivní váš profit. Ideální program, který by vyhovoval všem faktorům neexistuje, ale můžeme najít ty, které se alespoň ideálu přibližují. Affilákovi se pak snačně sníží rizika a výhled na solidní živobytí jeho i samotného inzerenta se významně zlepší.

2 komentáře
Napsat komentář