Affiliate marketing Rozhovory

Samuel Hornek: Mnohdy musíš u některých partnerů vytvořit “chobotnici”

27.6.2014 6 min čtení

Samuel Hornek: Mnohdy musíš u některých partnerů vytvořit “chobotnici”

Reading Time: 6 minutes

Ahoj Same,

na úvod, pod čím by si tě měl čtenář, který tě zatím nezná, zařadit? Jsi primárně affiliate manager na volné noze? Může tě kdokoliv oslovit pro řízení svého affil programu?

ANO, tak takhle si mě nějak lidé představují. Skutečnost je trochu jiná a v létě budu na své značce víc pracovat. Jsem spíš project manager. Samotné řízení provizního programu je pro mě hrozně malá “škatulka”. Necítím se v ní dobře. Dostal jsem se k tomu spíš tak, že na trhu vlastní žádně affiliate managery nemáme. Kolik jmen schopných affiliate managerů si dokážeš vybavit?

Já chápu, že affiliate je z pohledu inzerenta pouze součást marketingové a prodejní strategie. Tím, že se dívám na affiliate program z širší perspektivy a tématu rozumím, můžu přinést nové vhledy a postupy do fungování provizního programu. Můžu přivést nové affiliate partnery, kteří mohou být velmi úspěšní.

Jakým způsobem je sháníš?

Tak především je to o kontaktech a to nejen mých ale i kolegů v týmu, autora projektu a pak samozřejmě i kontaktů affiliate partnerů. Mnohdy musíš u některých partnerů vytvořit “chobotnici” a přimět partnera, aby se o provizním programu dozvěděl z více zdrojů, včetně svých přátel. No a takhle se dělá akvizice velkých partnerů 🙂

Sehnat affiliate partnera je náročná věc. To asi sám znáš. Vedu si seznam potencionálních partnerů pro každý projekt zvlášť a ke každému zajímavějšímu affilákovi je potřeba sepsat složku (co, kdy, kde, jak). Prostě lobování a detektivní práce s trochou psychologie dohromady.

Člověk je odkázán na kontakty, offline i online zdroje. Vždy hledat nejen u affiláků, ale i u souvisejích oborů, projektů, služeb. Důležité je si uvědomit, že affiliate partneři jsou lidé a mají své vlastní zájmy. Na každého platí něco jiného a rozhodně je nenalákáš jen na tučnou provizi (ta je samozřejmě důležitá).

Jaké máš zkušenosti s affiliate marketingem obecně? Jaké byly tvé největší úspěchy z pozice affiláka?

O affiliate jsem slyšel poprvé něco málo před 2,5 rokem. Tehdy jsem tomu nevěnoval pozornost. Poprvé jsem si na affiliate “šáhnul” loni v březnu. Využil jsem toho, co jsi napsal i ty v článku. Udělal jsem to, co 90% affiláků nedělá. Bylo z toho 13 čistého za první měsíc, tak jsem si řekl, že na tom asi něco bude. Nějak se to pak seběhlo… Lidé mi začali psát sami, abych propagoval jejich projekty.

Úspěchy? Tak nevím co je úspěch u affiláka? Peníze? Pak by to bylo asi to, že jsem se rychle dokázal dostat na relativně slušné příjmy, ale stále na úrovni 5 cifer/ měsíc z affilu. Takže to neberu jako velký úspěch. Teď dělám project a affil managera u Banán za milion a to bych za úspěch považoval, protože máme mnoho nových postupů a zajímavé výsledky.

Kolik času ti současné affil aktivity berou řekněme týdně?

Teď se ani neptej:)). Poslední 2 měsíce je to určitě 100 hodin týdně, ale to není jen o affilu. U affilu si hlídám hlavně příjem za hodinu. U affiláka by měl být někde na 500 Kč a víc na hodinu, jinak nemůže růst.

Ideální stav je pro mě 20 hodin týdně práce a zbytek času věnovat rodině, svému rozvoji a projektům.

Poslední dobou je o tobě hodně slyšet kvůli kampani Banán za milion o budování osobní značky. Ta ti bere čím dál víc času s blížícím se vrcholem. Jak ses k ní dostal?

Tak přesně jak jsem psal. To jsem se zase někde dobře umístil v nějakém žebříčku partnerů, pak mi zazvonil telefon…

Pověz nám, jak to s takovou stupňující se info-kampaní běžně bývá? Jsou na to nějaké osnovy?

Osnovy jsem tomu dával já. Moc informací na trhu nedostaneš. Tím myslím kvalitních informací. Nevidím tam žádný rozdíl oproti plánování jiných offline / online projektů. Jen je potřeba víc energie vynaložit ve velmi krátkém čase. Jak udělat takovou kampaň? To je na hóódně dlouhý seriál.

V průběhu propagace zveřejňuješ jména nejlepších affiláků i s příjmením. Nebojíš se toho? Nebojí se toho affiláci? Řada TOP affiláků by dle mých zkušeností zůstala raději v anonymitě. Jediná konkurence, která tu zveřejňuje jména, jim anonymizuje alespoň příjmení. Nesetkal ses s nějakým problémem v této souvislosti?

Když někdo nechce, uvedu jen jméno. Ale jsou to právě žebříčky partnerů, díky kterým dostávám nabídky na spolupráci. O tom je i projekt Banán za milion. Pokud nebudujete osobní značku, musíte jako affilák programy hledat a prát se s konkurencí. Pokud ji budujete, máte každý měsíc několik nabídek. Poptávka je velká…

Jinak u tohoto typu kampaní, kde jsou ceny za stovky tisíc pro nejlepší affiláky, je zveřejnění jmen žádoucí a motivující. Dělá se to u většiny kampaní, jen jsou ty kampaně menší a nejsou tak vidět.

Všiml jsem si, že celou kampaň řídíte z moc hezkého prostoru ve stylu moderních start-up kanceláří včetně houpací sítě a podobně. Co je to za prostor? Je to Tomášova běžná kancelář, kde učí své klienty?

To je nově otevřené hub centrum IN-SPIRO. Je to vlastně klíčový partner celého projektu. I na jejich webu najdete video a affil linky na Banánzamilion .). Každý affilák tam může za relativně malý peníz mít svou přechodnou kancelář a je tam prostor i pro přednášky a networking.

10339248_691226004278237_7830212132704093492_o

Celé to muselo stát nemalé peníze. Používáte profesionální vybavení atp. Máš představu o částce, kterou spolkne investice do podobně profesionálně zpracované kampaně?

Částku ti asi nemůžu říct. Můžu jen říct, že cena investice odpovídá ziskům. Jsou podnikatelé co si myslí, že za tisíce vydělají miliony. Nepatřím mezi ně. Všeobecně můžu říct, že přibližně investice X 10 = zisk. Může to dopadnou hůře, ale lépe jen s velkým štěstím.

Co obecně funguje u info-kampaní? Všechny mají totiž řadu stejných prvků: postupné odhalování videí, tlak na čas, bonusy… Jde o školu Davida Kirše, který nastavil sadu pravidel, které ostatní replikují?

Tak řekl bych že David replikuje. Inspiruje se v zahraničí a přináší na trh to,co tu ještě není používané. Má to výsledky. Myslím že u info-kampaní nefunguje nic obecného. Pokud použiješ jen obecné věci, budeš mít průměrnou kampaň bez nápadu.

Tlak na čas je především kvůli affiliate partnerům. Pokud není kampaň časově omezená, prostě se nezapojí.

Co si myslíš o ostatních známých kampaních a jejich představitelích, třeba o Pavlovi Říhovi?

Myslím, že využívají potenciál těchto kampaní tak na 30-40%. To není výtka, jen prostě nikdo nezpracoval tu kostru kampaně tak, aby se využili všechny nástroje a možnosti propagace. Prostor pro zvýšení konverzního poměru je u každé kampaně neomezený. Stejně jako u běžných projektů.

Chystáš nějaký svůj vlastní launch, když už ses naučil, jak na to?

Vlastní launch jsem chystal, ale zrušil jsem to. Právě v projektu Banánzamilion jsem si uvědomil, jak špatně se svojí značkou pracuji. V nejbližších měsících chystám dělat projekt managera 2 projektům. Jedno bude celorepublikové turné, tak na to se těším. U affilu se chystám přejít na pasivní formu výdělků. Mám na to svůj vlastní systém a strategii, kterou afiláci nepoužívají, tak uvidíme jak se zadaří…

Jsi jeden z největších odborníků na spouštění kampaní podobné velikosti. Na poslední kampani ve tvé režii aktuálně affiláci inkasovali přes půl milionu. Asi jako jediný jsi zapojil i SMSky. Bavili jsme se o tom, že přes léto hodláš zapracovat na svém osobním brandu, a že návod na launch info-kampaně by byl na dlouho.

Co takhle to všechno spojit a udělat větší seriál, kde bys popsal zmiňovanou kostru tak, aby kolegové na trhu využili ten potenciál na mnohem víc než 30-40%. Zároveň by to hodně pomohlo budování tvé osobní značky. Co ty na to?

Já bych neřekl, že jsem odborník. Jen to dělá hrozně málo lidí. Celá kampaň je především o týmu, neexistuje nikdo v týmu (až na pár externistů) bez kterých by se taková kampaň mohla uskutečnit. To je důležité si uvědomit. Především energie celého týmu takový kolos rozhýbe.

Affiláci mohli už mít klidně milion a víc, ale na startu kampaně, při zveřejnění prvních videí, se partneři (řekl bych zalekli) nezapojili do kampaně s úplně novým konceptem. Podpora byla vlažnější a 14 dní jsme Banán tlačili před sebou, hlavně z našich zdrojů. Ale pak se zapojili skoro všichni a stačilo málo a konverze se začli hromadit. Ještě je čas se zapojit, nejvíc prodejů je vždy posledních 48 hodin. Máme před sebou závěrečný webinář s hosty, kam se nám za 6 hodin od pozvánky zaregistrovalo přes 800 lidí. Bude to velkolepé 🙂

Zpět k tvému poslednímu dotazu. Něco takového chystám, ale určitě ne na svém webu samuelhornek.cz. Ten povedu osobnějším směrem. Takové informace jsou hodně cenné a nerad bych předával hoVnotu. Viděl bych to tak na 10 dílů ve všeobecnější rovině jako úplný základ. Ale zkusit to můžeme 🙂

Super, určitě vymyslíme nějaký koncept tak, aby se většina obecnějších informací dostala široké veřejnosti a menší část cennějších informací malému množství profesionálů. To se ještě domluvíme, každopádně se čtenáři mají, na co těšit!

Díky za rozhovor a doufám, že těch 10 milionů už brzy pokoříte!

4 komentářů
  1. Lukáš

    PR článek, nebo fakt chceš propagovat "Kiršovce", stačí že tito blbouni chodí na "čvrtky"

  2. Maigi

    Nejde o PR článek, neproběhla žádná odměna a není tu ani affil odkaz. Vím, že jsou info-produkty kontroverzní a samotného mě děsí třeba takoví krotitelé eshopů, ale proti téhle nebo jiným kvalitním kampaním vůbec nic nemám. Pokud chce někdo prodávat to, co ví/umí libovolným způsobem, tak proč ne? Důležité je mít, co nabídnout a aby se našla skupina lidí, kteří za to jsou ochotni zaplatit. Souhlasím s tím, že někteří by se lépe uživili jako herci komediálního divadelního představení, ale špatné prodejce se špatným produktem vytrestá sám trh nedostatkem objednávek. Na "Kiršovce" jsem měl stejný názor jako ty. Začínám ho přehodnocovat, protože byl plný předsudků. Dodnes mi přijdou některé scény se skákáním naprosto šílené a hloupé, informace, které ale v MI předával o tom, jak spouštět kampaně, jak načasovat launch podobně, jako to dělají filmová studia před premiérou nového filmu, mě zajímají, i když za to asi ty peníze nikdy nedám. Knížku bych si o tom ale třeba koupil.

    • Martin

      Článek jsem sice nečetl celý, ale přesto jsem si udělal obrázek. Na sebe-prosazování nic nemám, ale aby autoři na jejich webu nabízeli klikačky, to je moc. Jedná se zřejmě o 2 lidi. Jeden z nich je Wordpressák. Neumí se prosadit ani svou stránkou na internetu. Když se prosazovat, tak pořádně..

  3. Jan Potucek

    Díky za zajímavý pohled do zákulisí kampaně. K infoproduktům mám podobný odstup, ale tuto kampaň z povzdálí sleduji. Zpracovávání a i podáváné informace jsou na úrovni a vypadá to i přinosně, takže pokud si produkt najde kupce, proč ne. Trochu se mi mění úhel pohledu, byť to na mě stejně působí celé dost uměle.

Komentovat

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.