Rozhovor s affilákem: Manuel Nuněz

20.10.2014

Manuel je jedním z affiláků, kteří se specializují na určitý typ propagace a generování provizí nezávisle na tématu. Jeho oborem byl dlouho Facebook a přímý způsob promováním vygenerovaného affil odkazu. V rozhovoru si ale budeme povídat i o obsahových webech, o Youtube vyhledávači a jak se dají generovat provize na Soundcloud.

Ahoj Manueli. Většina čtenářů tě asi nebude znát. Představ se nám trochu.

Mé jméno je Manuel Nuněz, někteří mě znají pod přezdívkou Manny, a zhruba před rokem mě uchvátil svět affiliate marketingu. Stále se snažím přijít na to, jaký typ affiliate publishera mi nejvíce sedí a to jak s úspěchy nebo poučením. Poslední půlrok pracuji i jako affiliate manažer. Spravuji provizní programy eshopu Lypo.cz a sportovních eshopových speciálek Sportilo.cz a Outdoor-Shop.cz (affil.lypo.cz). Ve volném čase je mým zájmem opět internetový marketing a hudba.

Jak jsi v affiliate marketingu začínal? Jak ses o affilu vůbec dozvěděl?

Úplně první affiliate program jsem začal propagovat naprosto bez nějakého povědomí o affiliate marketingu zhruba před rokem a půl. Měl jsem několik facebookových stránek se silnou základnou fanoušků ze zahraničí, sdílel jsem příspěvky a za vyplněné leady jsem dostával provize. Affil jako takový jsem začal studovat až posléze, někdy teprv před rokem, první články, co jsem pročítal, byly od Francese (František Szabó) na jeho Affilblogu.

Pamatuješ si svou první konverzi a jak jsi jí dosáhl?

To víš že ano, byl to skvělý pocit a ihned mě to motivovalo, abych se zlepšoval. Myslím, že to byla provize za prodaný kryt na Iphone někde v Americe, zalíbila se mi ta myšlenka, že jsem dostal provizi za prodej v zahraničí aniž bych tam musel být fyzicky přítomný.

Dlouho ses specializoval na Facebook. O jakou strategii šlo a jak jsi na ní přišel?

Platil jsem si PPC reklamu a umisťoval affil linky, inzerent to povoloval, což bylo super. Šlo o prodej triček s vlastními potisky prostřednictvím placené reklamy na Facebooku. Cílil jsem hlavně na Spojené státy a Velkou Británii. Výhoda těchto států je ta, že většina lidí již nakupuje přes mobilní zařízení a tak jsem v podstatě z 90% platil reklamu na tablety a mobilní zařízení, kde prokliky byly a doteď jsou desetkrát levnější než na normální stolní počítače, přes ty si už v zahraničí nekupuje téměř nikdo. A taky CTR bylo o dost vyšší než při cílení na stolní pc. Když se dařilo, z investovaného dolaru jsem vydělal tři a dva dolary byl zisk, čím vyšší investice, tím vyšší byly výdělky.

Na metodu jsem nepřišel já, sledoval jsem machry v tomhle oboru jako je Chris Blair nebo Don Wilson, ti vždy pořádali jednou týdně webináře a dělili se o informace, jelikož v tomhle oboru nikdy nebyla a nebude konkurence, navrhnutý potisk na trička je vždycky jiný a tak jde vždy o propagaci unikátního produktu. Ti nejlepší vydělávali i deset tisíc dolarů za týden. Doteď pokračují, ale Facebook nám velice omezil možnosti, tak to jde hůř v těchto dnech, dnes tuhle metodu již neprovozuji, testuji další typy publisherů, začínám pracovat na budování obsahových webů a taky videií na druhém největśím vyhledávači na světe, na Youtube, kde chci monetizovat přes různé recenze produktů s umístěnými affiliate linky.

Jaké z toho byly nejlepší výsledky a po jak dlouhé době přišly?

Výdělky byly v rámci vyšších stovek dolarů za týden, záleželo na investované částce a taky CTR kampaní, výsledky přišly do týdne i dříve, výhoda této metody je ta, že okamžitě víš, na čem jsi a můžeš vše testovat v podstatě real-time. Nevýhoda je ta, že ne vždy trefíš správnou cílovku při vytváření reklamy nebo navrhneš triko, které se nikomu nelíbí, jen tobě a tak se mnohokrát stalo, že jsem proinvestoval stovky dolarů a výsledek byl silně v mínusu, CTR mizivé. Ti, kteří v tomhle stále vydělávají mají rozpočty a taky své vlastní programy, aby monitorovali nejprodávanější trika a další sofistikované nástroje, investovali do toho velké peníze, které jsme my ostatní neměli.

Youtube má tedy z tvého pohledu větší potenciál affiliate výdělků než Facebook v jeho aktuálním nastavení?

Rozhodně ano, Youtube je druhým největším vyhledávačem na světě a je přímo spojený s Googlem, navíc, video recenze lidi táhnou víc než jen suché psaní o tom, jak je něco skvělého, toho už je mraky. Videa lidi táhnou více, skvělé je taky doporučování podobných videií po přehrání, což u článků na Googlu nebo příspěvků na Facebooku neexistuje a mnoho dalších výhod. Plánovat KW pro Youtube jde velmi snadno a videa nemusíš ani vytvářet, stačí převzít nějaké již vytvořené a vyoptimalizovat ho, až se umisťuje co nejvýše apod.

Myslíš, že zkušenosti z Facebooku ti pomůžou dostat se nad průměrné výsledky i jinde? Nebo se cítíš znovu na začátku?

Zkušenost s Facebookem mi dala mnoho poučení, třeba jako důkladná analýza trhu a trendů nebo schopnost čtení dat jako jsou CTR či počet zobrazení ve vztahu ke konverznosti apod., nevýhoda na Facebooku byla ta, že kampaň byla aktivní jen zhruba týden a pak se muselo začínat od znovu, bylo to striktní PPC s krátkou životností, což není pro mě, chci mít udržitelné projekty, které budou fungovat jako aktivum co nejdéle, ne jen pár dní.

Jaké obsahové weby chystáš?

Jistě to vím u mé srdcovky, pracuji na obsahovém, hudebním magazínu o zahraniční hudbě s názvem NXTCLASS, ke kterému mám nejbližší vztah. Mám ve feedu přes 900 hudebních producentů, labelů a menších blogů, které sleduji a od kterých čerpám informace. Mimo jiné bude projekt také vydělávat díky affiliate provizím na Youtube a také na Soundcloudu, kde již provize plynou. U jiných projektů ještě stále sám nevím, který bude další, dělám analýzy tisíce klíčových slov, takových, kde je malá konkurence a jsou přitom hodně hledané. Zatím se mi jeví zajímavá nicky financí, zdraví a jídla, fitness a posilování, gamble či seznamky, kde lze stále nalést málo konkurenční, ale přitom hledaná slova (spíše longtaily). To jsou opravdu velké trhy a velké peníze se točí jen ve velkých trzích, když si ukrojím jen nepatrné množství koláče, stále to bude zajímavá částka. Podle mě nemá smysl útočit na menší nicky, bude tam vždy limit výdělku i publika, u velkých nick nikoliv, to je můj názor. Nějaké morální brzdy např. u gamble či půjček opravdu nemám, když to lidi hledají, tak jim tu službu zprostředkuji, ti lidi by to udělali tak či tak a já jen vyplňují poptávku, nikoho nenutím, nepřesvědčuji, jen poskytuji hledajicím informace, toť vše.

Jak fungují provize od Soundcloud, za co vyplácí a jakým způsobem se takové provize generují?

Soundcloud přímo nevyplácí ani nenabízí affiliate program, na affiliate vydělávám v podobě popisků u skladeb, kde využívám affiliate program od společnosti http://www.juno.co.uk/.

Věděl jsi od začátku, že se musíš soustředit na zahraničí, nebo jsi zkoušel i tuzemský trh a zdál se ti malý po prvních zkušenostech?

No ono to bylo na začátku jasné, vlastnil jsem velké portfolio stránek se zahraničními fanoušky tak jsem neměl na výběr. Později u PPC reklamy to pro mne bylo taky jasné, lidi v zahraničí, hlavně USA, nakupují z 90% přes mobily a tablety, kde je desetkrát levnější proklik a desetkrát lepší CTR i konverzní poměr, takže cílit na nějakou ČR nebylo v mých očích moc efektivní. Navíc, v zahraničí jsou lidi zvyklý nakupovat online mnohem více než u nás a taky je tam větší trh. I nadále se budu soustředit na zahraničí, u mých projektů s recenzemi nejrůznějších produktů a služeb na Youtube, recenze se dá udělat téměř na vše.

Kromě faktu, že se nebojíš investovat (do kampaní, do tvorby videí), co vidíš jako příčinu svých nejlepších výsledků? Co ti nejvíc pomohlo?

Nejvíc mi pomohlo dělat konkrétni akce a kroky, přesně jak píšes ve své knížce Affilák, většina se nezmůže ani na vytvoření webu. Je potřeba najít svou efektivní hodinku a využít Paretova pravidla (podle mě ne 80/20, ale 90/10), já ji vždy nacházím zhruba jednou za dva dny, kdy udělám více než bych vykonal za celý týden či měsíc. Člověk se nesmí bát a musí to vyzkoušet, maximálně to nevyjde a poučí se. Stejně, většina obav se nikdy nesplní, tak proč žít v jejich zajetí.

Co tě vedlo k tomu, stát se i affiliate managerem?

Bylo to vlastně náhodou, někdy v dubnu tohoto roku hledal jeden eshopista někoho na marketing, všeobecně, na menší výpomoc. Tak jsem ho oslovil, byl jsem rád, že se někdo z okolí pohybuje ve světě marketingu, eshopů apod, tak jsem se s ním chtěl vlastně i seznámit. Po schůzce vyplynulo, že bychom mohli pro eshopy zavést affiliate a tak se i stalo. Dnes spravuji affiliate programy pro tři eshopy na adrese affil.lypo.cz.

Už v té době, když jsem nastupoval, jsem tušil, co obnáší práce affiliate manažera a byl jsem na ni připraven, ale můžu říct, že jsem se za tu dobu naučil desetkrát tolik víc věcí, než kdybych o tom jen četl nebo navštívil nějaké školení, učila mě praxe, denní činnosti a hlavně improvizace spojená se správou affiliate programů. Affiliate manager musí být kreativní a musí si umět poradit za každých okolností, ostatně sám to znáš.

Jaké to je? Vnímáš synergie toho, být affilák a affil manager současně?

Práce affiliate manažera je vzrušujicí, denně musím řešit nějaké neočekávané situace, které by mě nikdo nikdy nenaučil, musím si s nimi poradit já sám a většinou je vyřeším a postoupím zase výš co se týče nějakého přehledu a nadhledu.

A k synergii, určitě, z pozice affiliate partnera vím, jak příjemné je mít všechny informace pohromadě a k dispozici v pravidelných intervalech a právě proto se z pozice affiliate manažera snažím udržovat informace o našich affiliate programech neustále aktuální. Z pozice affiliate partnera vím, jaké to je, když ti na dotaz někdo odpoví až třeba za týden, tak se snažím odpovídat co nejrychleji, což partneři oceňují.

Propaguješ sám affil kampaně, které spravuješ?

Dá se to tak říct. S kolegou se připravuje takový srovnávač zboží, kde jsou umístěné i naše affiliate programy a již v podstatě běží.

Jaké používáš 3 nejoblíbenější nástroje, bez kterých bys byl jako bez ruky?

Na prvním místě je appka, kterou promoval i Michal Hardyn a jmenuje se TODOIST, kde si píši úkoly, které se mají splnit za den, týden apod., další nástroj je rss čtečka RSSOwl, bez které bych jen těžko čerpal informace ze světa marketingu, mám v ní přes 100 importovaných feedů a denně mi pomáhá zeefektivnit přístup k novým článkům. Třetí appkou je evergreen Microsoft Outlook, kde mám spárované všechny mé emaily, kterých je něco přes deset.

Co byla tvá největší pecka a co naopak největší chyba?

Největší pecka, ta snad ještě přijde:), ale jestli mám něco zmínit, tak to byl den, kdy jsem na provizích přes jeden affiliate program vydělal tolik, co za celý měsíc. Největší chybou bych nenazýval asi nic, chyby beru jako poučení a nezbytné prvky, které mi pomáhají se zlepšovat. Možná bych nazval chybou pouštět se do projektů bez potřebné analýzy trhu, to je podle mě předem ztracené, ve většině případů.

Jak vidíš #czaffil trh? Vnímáš posun a rostoucí příležitosti, nebo se na něj mají affiláci rovnou vykašlat?

Trh u nás se podle mě začína konečně posunovat na nějakou úroveň, moc se mi líbí, jakou úroveň nastavuje AffiliateClub. Taky se mi líbí přítomnost důležitých a zajímavých inzerentů v affiliate sítích VIV NETworks či AffiliateClubu. Vzrůstajicí popularita akci jako je Affiliate čtrvrtek to jen dokresluje. Podle mého je tady stále hodně možností pro všechny, díky udpatům Google či Seznamu se určitě opět vyřadilo ze hry mnoho menších a středních affiláků, kteří spoláhali na své MFA weby cílené na konkrétní slovo/a nebo slabší longtaily a prostor se poodkryl pro ty další. Určitě by měli jít cestou budování unikátního a přínosného obsahu, tak jako mám v plánu já a budovat zároveň i brand stránky, čili nevytvářet odpadové stránky jako nejlevnejsipujckaihned.eu apod., ale budovat i zapamatovatelný název. Nikdo mi ještě nikdy nedoporučil nějaký hybrid typu nejlevnejsipujckaihned.eu, ale třeba pujcko.cz již ano. Ze známých affiláků to dělá na jedničku jak v rámci obsahové strategie a přínosu, tak brandu třeba David Eiselt a jeho cestujlevne.com.

Díky za rozhovor

9 komentářů

  1. Manuela Nuněza znám osobně. je to skvělý človek a velký odborník. škoda že nemám VIP bych si prečetl celej článek.

    Odpovědět

    1. Děkuji za pochvalu Martine!

      Odpovědět

  2. gurous@centrum.cz 31.10.2014 v 22.17

    Díky za přínosný rozhovor. Ostatně rozhovory jako takové jsou správnou cestou. Nejjednodušeji čtivá forma obsahu. Dle mého názoru samozřejmě.
    Jako skoro zlíňáka mě zajímá, zda se Manuel běžně v okolí Zlína vyskytuje?

    Odpovědět

  3. Běžně v centru, na Zarámí, poblíž České spořitelny.

    Odpovědět

    1. gurous@centrum.cz 2.11.2014 v 0.20

      A já si už pomalu myslel, že se affil v CR odehrává jen v Praze:) Jsou k mání také nějaké srazy ve Zlíně?
      Lukáš

      Odpovědět

      1. Zatím ne, můžeme s tím ale začít my dva třeba! Ozvi se na mail a něco vymyslíme)

        Odpovědět

  4. […] nikdy neslyšeli. Bude to tím, že se affilem zabývám denně jak z pozice manažera, tak i partnera a některé skutečnosti jsou pro mě již tak automaticky zažité, že si to ani […]

    Odpovědět

  5. […] Před více než týdnem se mnou vyšel rozhovor ve známém online magazínu zaměřený pro affiliate zvaný Affilák.cz. Článek byl zařazen pro předplatitele, takže není veřejně dostupný. Přesto, pokud má někdo VIP členství a stále si jej nepřečetl, k dispozici je zde. […]

    Odpovědět

  6. […] tak třeba dočtete hlavně o financích (jsou tam i URL a metody, které využívám) ale třeba Manuel zase píše úplně o jiných metodách, které využívají modernějších […]

    Odpovědět

Napsat reakci

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *