Affiliate marketing Jak propagovat

Proč malí affiláci selhávají

11.9.2014 4 min čtení

Proč malí affiláci selhávají

Reading Time: 4 minutes

Díky svým zkušenostem z pozice affiliate managera ve dvou z největších tuzemských affiliate sítí můžu definovat, jaké chyby dělají malí affiláci, kteří se neposouvají ve svých výdělcích. Probíral jsem se jejich weby a diskutoval marketingovou strategii téměř denně. Na loňské affiliate konferenci jsem na tohle téma měl i přednášku. Popisoval jsem při ní, co rozlišuje malé a velké affiláky. V dnešním článku jsem z nejběžnějších chyb vybral ty s největším dopadem na dlouhodobé výsledky. Pokud se v některých poznáte, může vám článek pomoci v růstu.

Traffic neklepe

Neznám žádného velkého affiláka, který by spoléhal jen na SEO. Zato znám spoustu malých. Ti s prací končí po dokončení první landing page. Ani ne tak proto, že by chtěli, spíš neví, co dál. Namísto základního životaschopného webu s následným sháněním trafficu upřednostňují další a další vylepšování webu. Nebo si udělají druhý web. Práce na webu je snadno definovatelná a kdekoliv najdou návod. S marketingem už je to těžší, to už vyžaduje představivost, testování a prodělávání se skutečnými penězi, o které se nikomu přijít nechce. Velké peníze v začátcích nemají a nechtějí riskovat ani ty malé.

Bohužel. Traffic nedorazí sám od sebe, jakmile dokončíte web. I kdyby byl ten web z hlediska SEO perfektní, návštěvnost z vyhledávačů by se dostavila o dost později. Ve většině případů pak ani nebude stačit na nějaké rozumnější vydělávání. Je třeba se do marketingových kanálů opřít a co nejdřív získat první zkušenosti s první placenou kampaní.

konference

Hádání a otázky

Mám rád filmy. Rád na nich ukazuju přirovnání. Ve filmu Americký Gangster Denzel Washington zjistil o policistovi, který ho zatýkal, že před lety našel milion dolarů v kufru auta a ohlásil to, i když věděl, že si ty peníze jeho nadřízení rozdělí. Když spolu byli o samotě, tak se ho na to zeptal. Řekl:

„Otázka, na kterou jsem se ptal sám sebe. Udělal byste to znovu? Je to spousta peněz, už je to dávno, před spoustou splátek za auto, před mnoha alimenty. Tak jsem si řekl, že jediný způsob, jak to zjistit, je to zjistit. Dejte mi adresu a já se postarám o to, že tam bude auto a že budou v kufru peníze.“

V affiliate marketingu se malí affiláci před nebo po dokončení svého prvního webu neustále ptají po fórech, na Facebooku a v komentářích na desítky otázek ve stylu co je lepší, co mají špatně, jak mají postupovat dál a co bude fungovat líp. Ve většině případů jim odpovídá někdo, kdo o tom ví zhruba tolik, co tazatel sám. Jak správně řekl Denzel Washington: „Jediný způsob, jak to zjistit, je to zjistit.“ Tak se neptejte a prostě to vyzkoušejte. Existují obecná pravidla, která ve většině případů platí. Popsal jsem je ve své knize. Platí ale pouze ve většině případů. V menšině zase naopak ne. Nejlepší, co můžete udělat, je pustit se do testování na vlastním webu a s vlastním zdrojem návštěvnosti. Bude to fungovat? Zjistěte to.

Ztráta času

Přestaňte měnit čas za peníze. To znamená vyrábět weby na míru zákazníkům, programovat software za jednorázové peníze a bastlit web-vizitky za almužnu pro známé a příbuzné. Tyhle na první pohled snadné a rychlé peníze budou vždy v dlouhodobém pohledu spíš postávání na místě, kvůli kterému se neposunete v affilu. I když si v affilu na výsledky počkáte delší dobu, vynaložené úsilí se vám bude vracet mnohokrát a bez stropu v podobě 24 hodin. Získané zkušenosti budete úročit léta.

Osamělý kovboj

Přiznám se, že tohle je i můj problém. Přestaňte si myslet, že zvládnete všechno nejlíp sám a delegujte, co delegovat můžete. I jako živnostník nebo firma o jednom člověku si můžete vybudovat tým online spolupracovníků přes různé internetové služby, nebo virtuální asistentky. Přes internet se často nabízí služby spojené právě s online marketingem. Nemusíte se tak vůbec učit programovat, kódovat, kreslit grafiku a vlastně ani psát články a obsah.

Malé měřítko

Hned, jak se v affilu objeví první zelené výsledky, je třeba myslet na to, jak to znásobit. Ideálně stokrát. Každý by chtěl hned vydělávat 100k/m, ale nikdo do toho nechce třeba 60k/m poslat. Přitom přesně takhle to funguje, investujete X a X+Y se vám vrátí. Bez stále se navyšujících investic získáte stokoruny nebo nižší tisícovky. První tisícovka sice začátečníka potěší, ale často nezačne dělat nic dalšího. Dál upravuje web, dál se ptá, co který vyhledávač má rád, ale nenakopne to.

Když jsem četl příběhy zahraničních top affiláků, jejich přístup byl opačný. Jeden chtěl vidět co nejdřív výsledek $5k za den a řekl si, že tam to číslo dostane, ať to stojí, co to stojí. I kdyby měl prodělat a dát do toho víc. Neváhal pořádně zainvestovat, protože věděl, že si kampaň následně zoptimalizuje. Nejdřív si na ta čísla ale musí sáhnout. Z obratu zisk uděláte. Ze zisku obrat ne. Dnes vydělává v přepočtu 200 tisíc korun denně čistého po odečtení nákladů. Další affilák vyrostl tak, že přestal myslet na číslo výdělku jako na cíl a místo toho si za cíl zvolil číslo investice. Něco jako „musím smyslupně zainvestovat XY tisíc každý měsíc“. Tu částku se prostě snažil utratit za traffic stůj co stůj a ohlížel se jen na to, aby našel dostatek kvalitních příležitostí a zdrojů, aby investici zbytečně nepropálil a aby mu nezůstala v ruce.

Šlápnete do toho takhle i vy?

22 komentářů
  1. Kamil Staš

    Pěkný článek. Mě se třeba nejvíce líbí kapitola o ztrátě času. Protože to je věc, kterou člověk který si čerstvě zřídí živnostenský list nevidí. Dělat někomu web, napsat článek pro někoho to jsou opravdu rychlé peníze, ale většinou to ku předu nevede. Peníze člověk většinou rychle roztočí pro svoji spotřebu. Nemluvě že majitel webu se v budoucnu bude ozývat, protože bude potřebovat nové fotky, tam upravit text, nebo přidat nový atd....

  2. Zbyněk Buřival

    Ono to chce buď know-how a čas nebo hodně peněz. Nemůžu čekat, že s jedním webem a bez zkušeností budu další měsíc hrabat tisíce. Není ideální začínat zrovna propálením několika tisíc na PPC za zjištění, že to není taková sranda. Jde zkusit třeba relevantní fóra, propagovat na FB, reagovat, radit, recenzovat produkty, budovat solidní obsahovou základnu místo affil minisite atd. Chce to čas, ale je to míň náročné na vstupní investici a až se člověk otrká, může začít blbnout ve větším. Nebo mít 100k na účtě a jít do toho po hlavě s tím, že minimálně několik desítek tisíc zahučí ze začátku do kanálu.

    • Maigi

      Propálení pár tisíc je malá cena za vstup do placených zdrojů trafficu. Kdo z velkých hráčů takhle pár tisíc neprodělal? Budovat solidní obsahovou základnu je dobrý plán, ale na roky. To lze dělat vedle marketingových kanálů. Komentovat, psát na fóra, radit - to se dá dělat pouze v malém a často si na to affiláci zvyknou tak, že nikam výš nerostou a stále to zkouší přes fóra i po letech. Tím se affil nenakopne. Mít 100k a jít do toho po hlavě taky nedoporučuju. S takovou sumou se dá postupně vyzkoušet hodně strategií. Samozřejmě, že několik desítek tisíc zahučí do kanálů. Za následný příjem to ale rozhodně stojí, když díky tomu přijde, jak na to. Není možné si myslet, že každá koruna se vám hned od začátku vrátí s padesátníkem navrch. Je třeba se to na něčem naučit a tréninkové peníze PPC nenabízí.

  3. isazkycom@gmail.com

    Najít volně na internetu praktické ukázky PPC nebo dokonce ukázku výdělečné kampaně affil / PPC je téměř nemožné. Nemáte tedy někdo nějaké doporučení, kde studovat PPC prakticky? Zdrojů teorie je dostatek a seriál u affilclubu je sice pěkný a obsáhlý, ale nedal mi takové informace, abych se do PPC pustil pořádně. Po posledních změnách seznamu je vždy dobré mít diverzifikované zdroje návštěvnosti. Bohužel bez nějakých ukázkových materiálů je to celkem drahý pokus / omyl.

    • Maigi

      Třeba Franta Szabó nabízí PPC demo účet s KW a inzeráty pro NaturHouse. Napište si o něj. Jinak tohle je přesně problém, o kterém píšu. Nikde nenajdete postup ve stylu tady máš kyblík, lopatičku a támhle je písek. Super návod je http://vetrovka.cz/ppc-prakticky ale jestli to chcete víc konkrétně, tak to už vám někdo musí sedět na klíně, protože u vašeho webu to bude jinak. I s ukázanou výdělečnou kampaní byste museli tu svou udělat jinak vzhledem ke svému webu a ta ukázaná by přestala být výdělečná po zveřejnění.

    • honza.skaroupka@gmail.com

      Pečení holubi do pusy prostě nelétají :) . Nemůžeš čekat, že ti někdo řekne, udělej tohle a vyděláš 5k. Jinak Větrovku určitě doporučuji a PPC se zkoušet taky vyplatí, není to zas tak těžké stačí jen najít to "zlaté slovo", tedy něco jako SEO.

  4. Jakub Herrmann

    Díky za tento článek. Někdy je opravdu potřeba přestat studovat a začít opravdu konat.

  5. Martin Bětík

    Zdravím, na 6. Affiliate konferenci bude mít o PPC přednášku Josef Kroupa. Ukáže co mu jako partnerovi funguje: http://www.affiliatekonference.cz/program/

  6. Dagmar

    Právě ten problém, že se bojím utopit pár tisíc v PPC mi vnitřně dělá starosti. Vím, že mi návštěvnost roste pomocí obsahu pomalu, na druhou stranu na házení do kanálu moc chechtáků nemám. Hezky se to čte, ale těžce se rozhoduje o vlastních penězích.

    • Maigi

      Dobrá volba by mohla být delegace na profíky z Kofein (Medvídek aká Robert Štípek) http://kofein.cz/cenik - tarif A je za hubičku a pro začátek může stačit k seznámení.

  7. lulin.com

    Vrcholem umění v afilu v CZ je "budování email databáze", maillist building, což na US speaking internetu letělo v r. 2008. Ty nejsi výjimkou, tvoje "četl jsem rozhovor se zahraničním affilákem" je směšné. Měsíčně dělám 100k+ na "FUJ,MFA" už pátým rokem. Vaše spamoidní nabídky na levný POV nebo půjčky si strčte za klóbrc, lulini.

    • Maigi

      No vidíš, gratuluji, teď už jen přidat další umění - umění číst. Nikde jsem nepsal o rozhovoru ze zahraničním affilákem. Spam nabídku na levné povko nebo půjčky jsem nikdy v životě neposlal. Dokonce ani nespamovou nabídku na povko nebo půjčky. Doporučoval jsem tu opačnou strategii - doslova jsem psal, že hodnota databáze je v jejím vztahu s vámi. Ohledně MFA jsem se v životě vyjadřoval minimálně. Schválně si vyzkoušej hledat slovo MFA na tomhle webu. Věřím, že umí vydělávat, no a co. Vydělávat umí kde co. Jeden z nejvýdělečnějších webů, které jsem viděl, byl zároveň nejhnusnější. Také znám dost lidí s výdělkem 100k+, vždyť jsem s nimi pracoval denně a to celé roky. Jedno mají společné: nikdy by se nesnížili k podobnému ubohému komentáři schovaní za anonymní IP. Hodně štěstí v životě.

  8. non-lulin

    To Víš, Maigi, já lulina chápu. Osobně jsem také již párkrát sáhl na 100k/měs a jde o to, že affil, pokud nepostavíš složitou stránku, zejména MFA je fakt dost zkopírovatelný, tj. on se nepotřebuje zveřejňovat a ukazovat, z čeho cashuje, páč by mu to tu každej zkopnul.. Vsadím se, že i ty máš stránky, o kterých se nechlubíš a pustíš chlup jen tam, kde tě to nebaví nebo to moc nejde.. K článku - no, zajímavý je poslední odstavec, to s tím trafficem si myslím není úplně pravda. Já, když jsem začínal, neměl jsem placený traffic, a šlo to skvělě, pak jsem nabral různé placené kampaňě, prachů v tom zahučelo a nic moc.. Teď jedu hlavně přes seo a ty konverze jsou úžasné.. Na neplaceném třeba 1 ku 100, na plceném 1 ku 500, na SEO 1 ku 20. Mě příjde, že tu píšeš o affilech stylu komise ala 50 Kč, kde musíš valit kvanta lidí, prodáváš relativně kvanta produktů, ale to je nahovno. Ten trh se rychle vyčerpá, zase letíš na novou kampaň atd. To chce produkty, kde je 1k plus za prodej, jinak to nemá cenu imho.. Ad hidden IP - jo, tak si ji taky střelím, když je tak rád kontroluješ. Nepotřebuji se zveřejňovat a je trošku smutné, že nám tu sice povíš, že lulin.com je skovanej, ale sám třeba svoji nezveřejňuješ. Buď zveřejňuj IP u příspěvků a nebo do toho neryj. To bys jako chgtěl lulina jít stopovat dle geo IP odkud ten "darebák" je, nebo proč je problém, že je skovanej?

    • Maigi

      OK, vezmu to postupně od začátku: Nepotřebuju, aby zveřejňoval své projekty. Já dobře vím, že může MFA dost vydělávat, na to nepotřebuju důkazy. Ano, i já mám weby, které nezveřejňuju, ale spoustu jich při troše hledání najdeš, nijak mi to nevadí, když se na ně podíváš. Jestli lze tvůj byznys takhle snadno zkopírovat, pak je něco špatně. Zkopírovat, CO děláš, je snadné. Nemělo by být snadné zkopírovat to, JAK to děláš. K velkým ziskům je třeba mít velký alespoň jeden činitel - buď provizi nebo množství konverzí. Ideálně obojí. Ty jsi asi v situaci, kdy máš vysokou provizi a říkáš, že velké množství konverzí není potřeba. Já s tím souhlasím, ale moje obecná rada je - mějte kampaň vysokoobrátkovou a také nízkoobrátkovou s velkou provizí (jako ty). Pro cashflow je zdravé mít obojí. Mé rady v článku vychází z toho, že mám raději vysokoobrátkové (alá rohlíky). Mám je radši proto, že se na nich snáz vše měří. Jakmile něco změníš, už ten den zjistíš, jestli to bylo dobře nebo špatně. U nízkoobrátkových to nemusíš zjistit nikdy, na tu jednu dvě konverze mohlo mít dopad něco jiného (počasí, víkend, cokoliv). Samozřejmě je nejlepší mít velké množství konverzí s velkou provizí. Na to jsou dobré infoprodukty, ale zase je to nárazové a nekonstantní. Skrytá IP: nejde o mou kontrolu, jde o to, že hatery nemá nikdo rád. Mají společné rysy: anonymita a snaha o to, aby ten, kdo tvoří, přestal tvořit. Chtěl jsem se podívat, jestli je to ten případ, zajímalo mě taky, jestli třeba nezjistím (to je u haterů velmi časté), že je to někdo, koho znám a kdo negeneruje nic a skrývá se, protože se nemá o co opřít v argumentech, jen chce mít pravdu. I třeba u Johna na blogu musíš napsat kdo jsi a co děláš, protože na anonymní hatery není nikdo zvědavý. A moje IP? K čemu proboha, vždyť se tu podepisuju vlastním jménem! Každý ví, kdo jsem, mám tu jméno, fotku, své projekty, chodím osobně na akce a jsem ochotný kdykoliv s kýmkoliv mluvit o tématu z očí do očí na rozdíl od schovaných komentujících. Dávám mnohem víc než jen IP (která je btw 178.77.225.212). Nestydím se za to, co dělám. Snažím se pomáhat affilákům v růstu na základě zkušeností, které jsem za roky v oboru na všech pozicích nasbíral (affilák, inzerent, manager). Je to špatné? Mám poslouchat anonymy s velkými rameny, jak ví všechno nejlíp a jak kecám nesmysly? I kdybych mu to věřil, pracoval jsem s řádově většíma, kteří by se k tomuhle nesnížili a víš co? Oni to tu čtou taky. Nemůžu tu psát hovadiny, nemůžu si tu vymýšlet ani kdybych chtěl. Čtou mě lidi, co jim prochází/procházely moje faktury rukama a lidi, kteří znají moji práci, moje weby, můj přístup a to už celé roky. Rád se na sebe sebekriticky podívám, chápu, že se můžu plést, že nejsem dokonalý. Dělám ale, co mě baví s upřímnou snahou a reálnými zkušenostmi, které jsem si nevycucal z prstu.

      • Petr Venclik

        Velice zajimavy pohled na skupinu malych affiliate. Jine co bych trocha obezretnejsi je, zverejnovani sum a ruznych cifer, nebot kazdy si to z publisheru vyklada po svem a hlavne zkusenosti jsou minimalni ale riskovat neni ochoten kazdy z nich. Nutno podoktnout ze na 100K a vyse se dostane pouze cilevedomy clovek s celou radou zkusenosti. " Ono to chce buď know-how a čas nebo hodně peněz " - to je totalni blbost, penize se daji vydelat i z nuly, ale musis makat ! know how si take musis postavit a netrva to den nebo tyden ale je to dlouhodoba zalezitost primarne z hlediska jeho settingu.

  9. non-lulin

    Maigi, více méně s tebou souhlasím, ale mám i pochopení pro anonymitu. To, co děláš ty osobně obdivuji. Podle mě je affil jedno velké kopírování a mám zkušenost, že lidé zkopírovali mě, a ukrojili mi z koláče, ale stejně tak já čas od času něco zkopíruji, téměř nic nevymyslím a jede to skvěle.. Taková jsou hold pravidla na pískovišti. A hodit do jámy lvové, tj. např. sem, výsledek své práce a "kopírujte si mě" mi příjde trošku nesmyslné. Nejde totiž ani tak o to, co děláš, jak to děláš, ale "s čím děláš", a děláš pořád s tím samým internetováým publikem, a když hold někdo objevil, že call to action umístěné někde nějak a k tomu testimonial funguje, tak prostě funguje, alespoň "prozatím" a není na tom co vymýšlet, jen to zkopíruješ a je to. A vyděláváš taky.. A vymyslel bys to sám? Těžko.. A chce, aby tito někdo zkopnul a byl jsi v serpu najednou ne 1. , ale někde 7 a ještě s 50ti konkurenty? Asi taky ne..

    • Maigi

      Kopírování je dost krátkodobá strategie, ale jo, neříkám, že to nejde. Jde a vydělává, jen to není na moc dlouho a týká se to spíš MFA. Zkus mi zkopírovat tenhle web a zavést tam stejné nápady, vůbec mi to nevadí. U MFA je to snadné, ale proto, že ani autor na tom moc práce nezanechal. U affil webů je to právě o tom, jestli je tvé dílo práce na odpoledne. Svůj affil web jsem tu zveřejnil i se vším, co jsem na něm udělal. Zatím jsem stále nahoře (dnes koukám druhé místo, protože Seznam blbne a ukazuje anglicky psaný web pvní). Dokonce jsem lidi ke kopírování v podstatě vyzval a web mi mezitím stále roste s výsledky. Co se týká kopírování způsobů typu, kam dát jaké CTA, to ať si zkopíruje kdo chce, to tě ohrožuje tak maximálně v PPC, kde někdo s podobně dobrým konverzním poměrem může nabídnout tolik, co ty. Abych tuhle debatu už nějak ukončil, myslím, že máme všichni podobný názor, jen se možná jinak vyjadřujeme. Samozřejmě souhlasím s tím, že někdo si může v klidu vydělávat 100k/m na MFA, ale není to tak stabilní a dlouhodobé. Důležitější je, co udělá dotyčný dál, protože takových případů tu bylo mraky za časů hloupého Seznamu v roce 2007/2008 a jen pár z nich si vydělané peníze reinvestovalo do jiného byznysu, nebo do sofistikovanějšího affilu. Ostatní už na takové příjmy po změně vyhledávačů nikdy nedosáhli. Takže je to cesta, může to fungovat, ale podstatné je, jak s takovým úspěchem člověk naloží.

  10. LukasP

    Maigi hoď sem plugin s upozorněním na nové komentáře, nevěděl, jsem že se tu rozjela taková diskuse. Druhej návrh. Nešlo by nějak změnit jméno u komentářů pro přihlášené uživatele? Čistě email není zrovna vyhovující. Jinak podpora ode mě, odvádíž dobrou práci. Hateři tu budou vždy a vždy budou jen naříkat, protože sami nic nedokázali.

    • Maigi

      Přesně ze stejného důvodu je v patičce widget s posledními komentáři. Mám ho tam víceméně pro sebe, abych vždy mrknul na poslední komentář a zjistil, jestli jsem ho už četl. Automatické upozorňování mailem by bylo pro většinu spíš obtěžující. K druhému návrhu - to si tuším každý může změnit v profilu. Automaticky tam dávám mail, protože samozřejmě nevím, pod jakým nickem chce kdo vystupovat. Každý si to ale může změnit.

  11. Peter

    s tou investíciou súhlasím :) a už by som sa aj mal dokopať k tomu

  12. radoslav.cerny@centrum.cz

    Michale, můžeš sem prosím hodit odkazy na příběhy zmíněných zahraničních affiláků? Díky

  13. Maigi

    Četl jsem jejich postupy a strategii na placeném fóru http://stackthatmoney.com

Komentovat

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.