Affiliate marketing Jak propagovat

Proč je šmírování konkurence hloupost

29.6.2015 2 min čtení

Proč je šmírování konkurence hloupost

Reading Time: 2 minutes

Na trhu je šmírování a kopírování naprosto běžné. Důvodem je rozšířená naivní představa, že přenesete i výsledky. Této poptávce se dokonce přizpůsobili i podnikatelé a na internetu tak najdete nástroje, které pomáhají rozklíčovat zdroje návštěvnosti i kampaně konkurence. Moje rada zní, ať je nepoužíváte. Ne z morálních důvodů, ale protože tímto způsobem výsledků nedosáhnete.

Proč to není možné? Pojďme se na to podívat věcně.

Nevíte proč

Nástroje vám umožní se podívat na nějaké procento skládačky. To ale nikdy nebude stoprocentní. Kromě toho, že neuvidíte celý obraz, nebudete taky vědět, proč. Proč má konkurence zrovna tohle na webu, proč používá takové kampaně. Odpovědí je totiž velmi vzácně to, že by konkurence věděla nejlíp, jak na to.

a můžete kopírovat chyby

Slyšel jsem kdysi historku o tom, jak se výprava z Číny šla podívat do nějaké západní fabriky. Možná den otevřených dvěří nebo tak něco. Číňané si všechno fotili a doma postavili továrnu 1:1 stejnou. Dokonci i s trubkou, u které nevěděli, proč tam je, ale v západní továrně ji měli taky. Ti ji tam ale měli z důvodu, že šlo o historický pozůstatek, kterého se nemohli zbavit.

Pokud budete kopírovat nějaký můj projekt, máte 50% šanci, že zkopírujete špatnou variantu, protože mi každý den běží nějaký A/B test, kde je jedna varianta horší. Pokud mám špatný nápad u testu, tak je jedna varianta velmi významně horší a výsledky se u ní mohou blížit úplnému začátečníkovi. Vy, jako návštěvník, nemůžete tušit, jestli se vám zobrazila ta lepší nebo ta horší varianta.

Když k tomu připočteme, že většinou můžu vědět o nějaké své chybě a chystat nápravu, která zatím není hotová, dostáváme se na pravděpodobnost slušně pod 50%, že byste mohli získat vůbec nejlépe funkční variantu konkurenta. Jinými slovy máte lepší šanci vyhrát v ruletě.

Nikdy nebudete jedničkou

I kdyby se to však povedlo a vy jste získali to nejlepší, co konkurent umí (což nepoznáte), stejně nebudete vědět, proč to používá takhle. To vám znemožní další rozvoj, zatímco konkurent bude dávno vědět, kudy dál a co už má prošlapané. A pokud na vás přijde? Bude vědět, že vždy zůstanete za jeho zády.

Ve Zličíně najdete v obchoďáku kavárnu, která je evidentní kopií Starbucks. U designu napodobovali od loga po kelímky. Asi se shodneme na tom, že nemají tržby jako Starbucks. I kdyby si je část zákazníků pletlo dohromady, ukrojí si pouze nějakou část z této skupiny neznalých zákazníků. Těžko takovým způsobem Starbucks někdy předběhnou. A jak získal podněty k tomu, jak má co vypadat Starbucks?

„Všechno, co jsme kdy zkusili, buď fungovalo, nebo ne. To bylo naše jediné měřítko. S nikým druhým jsme se neměřili, pracovali jsme jen na sobě.“

2 komentářů
  1. honzik.pokorny@centrum.cz

    Já bych tuto hypotézu možná raději A/B otestoval, co říkáš? Využil bych současných textů OprH a uvidíme. Pokud budu posléze také sám provádět další testování, tak nejhorší co se mi stane je, že budu testovat to co už jsi vyzkoušel. U kopírování tvého projektu je jediný problém a to, že čím později ho zkopíruji, tím vyladěnější ta kopie bude. Takže ideálně nekopírovat nikdy. :-)

    • Maigi

      Viz argumenty v článku, i u mně bys okopíroval mimo jiné chyby. Na některých mých kopií vídám věci, o kterých si lidé jen myslí, že jsou vyladěné. Pokud by byly, je důležité chápat, proč. Jinak změní kvůli duplicitě právě ty věci, které nemá a nechá 1:1 stejné ty prvky, u kterých je lhostejné, jak budou vypadat. Zkrátka si tak jako tak vůbec nepomůžeš.

Komentovat

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.