Ze života affiláka

2016/2017

30.12.2016 6 min čtení

2016/2017

Reading Time: 6 minutes

Zhodnocení roku bude letos trochu jiné. Z pracovního hlediska si z roku 2016 odnáším především zkušenosti namísto nějakých větších úspěchů. Hodně věcí jsem musel přehodnotit a v tomto reportu se zamyslím, jak se konkrétně posunout v celkové „dvacetileté vizi“.

Affiliate

Výsledky z affiliate propagace nebyly v tomto roce ani tak dobré, jako loni. Slabé měsíce by nebyly nic neobvyklého, ale pomohly mi si uvědomit, jak vratké je, spoléhat na „nalej – vylej“ princip. Kromě klasických řešení, které zahrnuje efektivnější konverze cesty zákazníka, snahy o levnější reklamy atd., jsem si řekl, že to musím změnit spíš principielně, aby mě slabší měsíce už nikdy netrápily.

Zkrátka mi začalo vadit, že i kdybyste takhle úspěšně propagovali třeba klidně 10 let, nevybudujete si něco, co by vám zůstalo. Jasně, může vám zůstat mailová databáze, SEO, ale největší hodnotu bude nejspíš tvořit budget, který otáčíte v inzerci, když se daří. Začal jsem mít obavy, že se podobná situace může zopakovat kdykoliv. Je nutné na to myslet a pojistit se. To se v affilu dá řešit různě, například kampaněmi, které vám dovolí si budovat vlastní zákaznický kmen s opakovaným nákupem.

Moje pojistka bude stejně jako u řady dalších affiláků směřovat víc pozornosti k vlastním produktům. To už jsem si trochu vyzkoušel, takže pár zkušeností: abych netrpěl stejným rizikem, nemělo by jít o jednorázovou platbu (jako u mého ebooku) a u pravidelné platby by neměl být produkt závislý na času jednoho člověka (jako u mého členství). Z „buy-to-sell“ principu bych chtěl přejít na „buy-to-let“ a v něm mi největší smysl dává a z pohledu ROI nejlépe vychází SaaS aplikace. To je příhodné, protože mám zrovna jednu rozdělanou, kterou jsem stejně vyráběl i pro vlastní potřebu, tak co může být lepšího? Affiliate k tomu pochopitelně taky využiju, to ještě rozvedu níže a affilákem být nepřestávám, jen se posunuji na mapě svého dlouhodobějšího konceptu.

Bankonaut

Napřed krátká rekapitulace. Mám vymyšlený produkt, který vzešel z potřeby řídit cashflow. Moje představa řízení cashflow se nepodobá žádnému řešení, které nabízí aplikace na trhu. Proto jsem to dosud musel řešit neprakticky v tabulkách. Takhle začal loni vznikat Bankonaut.

Naprogramoval jsem základní části s pocitem, že mám půlku hotovou. Z omylu mě vyvedlo zjištění, že ty opakované transakce budou větší oříšek, než jsem si myslel. Kvůli opakovaným platbám musím ke každé transakci evidovat 34 údajů, protože způsobů, jak pravidelně opakovat, je mraky. Vážně jsem si dosud myslel, že Google kalendář je jednoduchá aplikace. Na tom jsem se zasekl, pak řešil spíš affiliate propagaci a Bankonaut byl nějakou chvíli u ledu.

Už jsem ho ale oprášil, opakování jsem si promyslel a zkoušením zjistil, že stejně to řeší i Google v událostech, což mě uklidnilo. Zkoušením třeba zjistíte, jak se chová série opakovaných událostí, co smaže, co si pamatuje, jak rozdělí sérii do dvou sérií, když uděláte výjimku uprostřed atd. Na první pohled vám nedojde, co vše je nutné vyřešit. Třeba u té výjimky si musíte držet původní datum, i když ho posunete na jiné datum. To stínové prapůvodní totiž hlídá, kde má vynechat i v případě, že pak ještě posunete celou sérii z desátého na dvacátého v měsíci. To vůbec nemluvím o tom, že je nespočet způsobů, jak opakovat. Naštěstí už mám nakresleného pavouka podmínek a teď už to jen stavím.

Taky jsem se rozhodl to celé překopat, co se týká vzhledu, jádra i systému, na kterém to běží.

Takhle Bankonaut vypadal původně:

  

a takhle vypadá dnes:

Affiliate síť

Avizovaná síť je další rest, na který se kvůli focusu na affil moc nedostalo. Často se na to ptáte. Každopádně síť existuje a funguje, dal jsem do ní zatím vyšší desítky tisíc, jen zatím slouží pouze mým účelům a neotevřel jsem jí veřejně. Eviduje moje leady. Otevřená určitě bude, minimálně budu skrz ní nabízet ty SaaS appky.

Co ale začínám zpochybňovat, je, jestli být klasickou nezávislou sítí s kampaněmi třetích stran, nebo tam mít jen vlastní kampaně a být sítí, jakou má Vivantis. Momentálně se přikláním spíš k té druhé variantě, přidat třetí strany se dá vždycky. Zase by to byl „nalej-vylej“ problém, i když věřím, že bych v tom byl šikovnější. Minimálně v začátku mi proto dává smysl, promovat tam jen své produkty.

Focus vs. diverzifikace

Tohle je věčné dilema. Samozřejmě nejlepší pro projekt je, když máte focus jen na jeden. Pokud se mu ale nedaří, tak na něm stojíte a padáte. Proto je lepší se focusovat na metodu, než na projekt. Například v affilu na Facebook PPC, namísto jednoho inzerenta. Vždy tam pak vznikne prostor na škálování a diverzifikaci v rámci metody. Dělat třeba online aplikaci a vedle toho stavět nemovitosti je podle mě špatně.

Naopak dobrým příkladem je můj oblíbenec Andreas Panayiotou: na začátku si zvolil buy-to-let princip u nemovitostí a škáloval to do stran: desítky tisíc nemovitostí, stovky makléřů, ale jen 1 strategie a 1 malý tým do 10 lidí, který to celé řídí. To samé, když se pak rozrostl: teď už má hotely, lodě, letadla, ale princip je pořád jeden. Ať je to loď nebo letadlo, nic neprodává, jen pronajímá a nic nebuduje, jen kupuje hotové a rekonstruje.

Stejnětak i já si uvědomuji, že kdykoliv se může něco na trhu změnit tak, že vaše SaaS aplikace se stane rázem zbytečnou. Proto je dobrý nápad jich mít víc, ale vyrábět, spravovat a prodávat je podobným způsobem, třeba i se stejným týmem. Klidně střídat obory, ale ne metody. Lidé okolo většinou uvidí, „co děláte“, ale už ne, „jak to děláte“.

Delegování

Naštěstí netrpím typickou podnikatelskou iluzí, že vše zvládnu lépe, než najatý spolupracovník. Je mi jasné, že bych měl delegovat co nejdřív a co nejrychleji. V affilu hubnutí od začátku delegujeme. V aplikacích ale začínám sám, protože mi přijde výhodné si projít každou částí a taky se nechci moc brzy vzdávat podílu pro peníze, za které by byl profi tým už na startu. Rád bych v tomhle rostl organicky a ve vlastní režii, dokud to jen půjde, i když to bude pomalejší a menší, než by mohlo být. Uvidíme.

Kancelář

Opět jsem změnil kancelář. Zatím jsem se vždy přesouval do lepší kanceláře, na lepší lokalitu a s paradoxně levnější cenou. I napočtvrté se mi to povedlo. Stěhovat jsem se už nechtěl, ale odmítněte kancl Na Příkopě s cenovkou zdarma…

Osobní

Samozřejmě největší událostí roku byla naše svatba. Máme i svatební webík, takže na detaily našeho dne se můžete podívat na majgotovi.cz. Až na malé mušky se svatba vydařila a i po cca 5 měsících manželství, 2 letech společného bydlení a celkově 6 letech známosti můžu říct, že jsem si vybral tu pravou.

 

Plány 2017

Dlouhodější vize je klasická transformace affiláka na inzerenta, tzn. v mém případě mít firmu, která:

  • vyvíjí a spravuje vlastní SaaS aplikace, které sám využívám, protože mi na trhu chybí
  • pro ty aplikace shání zákazníky, pečuje o ně
  • a provozuje affiliate síť, kde se stará o affiláky, kteří tyhle SaaS appky prodávají za provizi.

Kromě té sítě je to dost podobná cesta, jako u Mária. Tomu jeho situaci trochu závidím a naprosto chápu, proč se pustil do SupportBoxu. Já mám kromě Bankonauta vymyšlenou ještě jednu marketingovou appku, která citelně chyběla ve všech větších affil firmách, kde jsem pracoval, nebo kde jsem viděl dovnitř. Zatím ale není na pořadu dne, dokud nebude Bankonaut hotový a zajetý. Obě aplikace už ale těží z Máriovi zkušenosti v tom ohledu, že je sice využijí podnikatelé z affil trhu, ale neomezují se na ně.

Konkrétní cíle v roce 2017

  1. Dokončit Bankonauta
  2. Získat konkrétní počet věrných zákazníků, kteří prodlužují (nechám si pro sebe)
  3. Znovu si udělat řidičák, o který jsem přišel při autonehodě v roce 2012

Ty cíle nejsou nijak ambiciózní, ale budu s nimi spokojený, pokud se povedou. Bankonaut totiž zásadně ovlivní směr, kterým své schopnosti na poli marketingu a online tvorby budu směřovat.

Jak jsem naznačoval dřív, všechno to do sebe nakonec zapadne. Zkušenosti s tvorbou landing page, s affiliate propagací, s řízením sítě, s kódováním, s grafikou a webdesignem, s PPC… to všechno se spojí a pomůže mi v jednoduché myšlence:

Budu mít možnost tvořit úžasné aplikace, které budou mě i ostatním usnadňovat podnikatelský a marketingový život a zároveň díky jejich propagaci vyřešit problémy se svým cashflow i cashflow zákazníků a zužitkovat všechny zkušenosti, které jsem v affilu získal.

S přibývajícími aplikacemi to může být i v malém CZ rybníčku obrovská příležitost, pokud se budou realizovat jen unikátní appky, které řeší reálný problém spousty lidí (ideálně i můj).

15 komentářů
  1. […] Franta Szabó Milan Pichlík Miloš Lácha Zdeněk Buřival PanZero Roland Vojkovský Pavel Drábek Jiří Rostecký Michal Majgot […]

  2. Ladislav Výsmek

    Pěkná modrooká blondýnka. :)

  3. prof. Martin TRUMP, dr.h.c.

    Ondřeji musím uznat, že takové Kvalitní shrnutí roku 2016 jsem dlouho nečetl a jsem rád, že jste jej zveřejnit, velmi jste mne nadchnul. Vážně zvažuji udělat to samé a veřejně. Jste velmi inspirativní člověk, který ví co chce a jde si pomalu, ale jistě za svým cílem a máte strategicky dobré a stabilní plány do roku 2017. Co dodat. GRATULUJI! a Těším se na naší spolupráci v roce 2017 Ondřeji. Dodatečně Vám Gratuluji ke svatbě s úžasnou ženou. Oba jste úžasní. HAPPY NEW YEAR 2017 prof. Martin TRUMP, dr.h.c.

    • Maigi

      Martine, díky za ty řádky, akorát jsem Michal a ne Ondřej :))

  4. Mário Roženský

    Děkuji za zmínku v souvislosti se SaaS appkama :). Není to jednoduché rozjet, ale když se to rozjede a člověk nic nepokazí, tak mu to jen tak někdo nezbortí. Jedna věc do roku 2017, kterou by si měl uvědomit každý, kdo podniká na internetu je, že se jen těžko bude dát vydělat na prvním prodeji. Ať je to první prodej v e-shopu, nebo první měsíc v SaaS, nebo první prodaný info-produkt. Vyhrávat budou ti, kteří se zaměřují na retenci a mají skvěle zvládnutou cestu zákazníka, který nakupuje stále dokola. Takže i v affilu je podle mě potřeba na toto myslet. Držím Michale palce, aby byl 2017 super a byl jsi v něm spokojený. A moc díky za rady, které si mi dal!

    • Maigi

      Taky děkuju za všechny rady, Mário! U těch appek věřím, že sice bude možná těžší získat nového zákazníka, ale udržet ho bude výrazně snazší. Jsem si jistý, že to jednak přinese skutečnou hodnotu a jednak o ty data nebudou lidé chtít přijít. Nejsou to jen pomocníci, ale také správci dat, které nelze exportovat (není ani kam). Kvůli tomu může být LTV nadprůměrné.

  5. Michal Hardyn

    Ahoj Maigi, diky za sdileni zkusenosti. Rad jsem si report precetl. Mame to podobne, taky stale radsi buduji neco, co ma trvalejsi hodnotu a zustane tady. I kdyz znas to, internet je v tomhle komplikovanejsi, jak se veci rychle meni. :-) Svatba hezka - na fotkach vypadate paradne! Dneska jsem se taky dostal k shrnuti meho roku 2016. Prikladam pro srovnani zde: http://www.hardyn.cz/shrnuti-roku-2016/ At se dari! Michal

  6. Zbyněk Buřival

    Zajímavé, jak se všichni posouvají od webů, affilu a PPC ke komplexnějším věcem. S metodou souhlasím, ale vrhnout všechno na jediný projekt je risk. Už několikrát se mi stalo, že jsem byl někde příliš brzo a totální fail. O dva roky později totéž udělala konkurence a frčí. Teď zase 2 týdny před vypuštěním naší beta appky vypustila konkurence totéž. Pokud nás zválcují, tak je rok vývoje v háji. Kdybych na to vsadil všechno, tak bych byl po uši v maléru. Tak hlavně ať se daří i letos :) PS: Můj report v podpisu :)

    • Maigi

      Samozřejmě ta sázka je spíš na princip, než na jednu appku. Doufám, že jich bude víc a třeba i velmi brzy. Jen napřed musím začít tou první :) To, co popisuješ, se samozřejmě stát může a nějaká forma diverzifikace je zapotřebí, ale působí to víc jako trable s nedostatečnou mírou odlišení, nebo zabezpečení unikátnosti (například skrz patent, nebo tím, že to konkurence nezvládne napodobit). Pokud může konkurence obratem vypustit totéž a léta vývoje jsou v háji, tak je ten projekt od začátku špatně vymyšlený a druhý podobný by ho nezachránil. Často proto bývalo v pořadu Den D otázkou: Co brání konkurenci udělat totéž? To, že to konkurence zatím neudělala, není argument. Musíme zkrátka vymyslet, jak získat nenapodobitelnou konkurenční výhodu.

  7. […] Maigi.cz: Zhodnocení roku 2016 a cíle pro rok 2017 […]

  8. Daniel Gottwald

    Gratuluji ke svatbe a diky za prinosny report, jsem zvedav na toho bankomauta. Sice s cashflow problem nemam, ale dost jsem s tim bojoval a do budoucna to urcite zase budu resit, takze by se nejaka chytra apka hodila. Prikladam i svuj report pro zajimavost: http://danielg.cz/osobni-report-2016-a-plany-na-rok-2017/

  9. Roman

    Úplne narovinu a v stručnosti napísané, vidno že to máš v hlave nastavené veľmi správne, máš skúsenosti vedomosti a presne vieš čo chceš a akú cestu si zvoliť. Už je to len otázka času :)

Komentovat

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.