Novoroční bilancování 2015/2016

Někdy na začátku roku jsem přestal psát měsíční reporty, otevřené články a statusy. Plánoval jsem se stáhnout do ústraní a žít život affiláka mimo veřejné dění. To nedávno změnil nápad na vlastní affiliate síť, takže se kvůli ní pokusím být opět trochu vidět. Dnes jsem vám sepsal tradiční novoroční shrnutí a plány do roku 2016.

2015: zhodnocení


 

Až na svatbu a ebook Bloger jsem si splnil všechny cíle na rok 2015. Bloger mi přestal dávat smysl, ale je docela možné, že se k tomu znovu vrátím, protože už mi zase smysl dává, tentokrát z jiného důvodu - jako podpora sítě.

Hotovým affil projektem v první fázi jsem měl loni na mysli prvního zaměstnance. To předčilo mé očekávání, protože jsem do toho nakonec nešel sám.

2 firmy

Vytvořili jsme firmu, která v roce 2015 otočila několik milionů korun. Mít firmu bylo také jedním z cílů na minulý rok (spadalo to pod ten affil projekt, nerozváděl jsem to podrobně). Nakonec jsem ke konci roku založil ještě druhou a to affilák s.r.o., kam chci sdružit vlastní affiliate aktivity, magazín a především chystanou affil síť.

Affilák.cz

Psal jsem VIP článek každý týden v roce, některé slabší, jiné natolik konkrétní a otevřené, že mi to způsobilo problémy s konkurencí. Na webech vídám své nápady, takže je vidět, že je alespoň někteří čtenáři neignorují a protože na webech zůstávají, předpokládám, že pomáhají.

3 kanceláře

Vystřídal jsem hned 3 kanceláře. Nejdelší dobu, skoro celý rok, jsem byl ve Zličíně v ohromném areálu, kde se dřív vyráběly tramvaje nebo metra. Industriální prostředí je v módě, ale tohle prostředí si na nic umělého nehrálo, klidně mohl přejet po kolejích přes chodbu cestou na oběd vlak. Užíval jsem si ten kontrast s moderním povoláním affiláka. Nakonec jsem odešel, protože se tam dočasně nastěhovali filmaři, kterým jsem se musel přizpůsobit a stále častěji jsem narážel na zamčenou cestu do své kanceláře.

kancl1

Přestěhoval jsem se jen pár kroků vedle areálu do nově zrekonstruované budovy, kde mi místnost poskytla jedna realitní kancelář. Asi o dva měsíce později ale přišla majitelka s tím, že dotyčná realitka jí už rok platí všelijak, jen ne správně a včas, a že už ji došla trpělivost, což chápu. Kde skončily mé peníze, které jsem realitce za pronájem dával, nevím, ale i když mi její majitel říkal něco jiného, neřešil jsem, kde je pravda, předal klíče majitelce a vyklidil pole. Vypadalo to tam takhle:

kancl2

Po rychlém hledání náhrady jsem nakonec opustil Zličín a i když to mám dál, jsem nakonec rád, že jsem skončil v centru, kousek vedle Palladia. Jde jednoznačně o mou dosavadní nejlepší kancelář a jen tak se nehodlám zase stěhovat ani v případě významějšího personálního růstu. Posuďte sami.

kancl3

Pokud jde o zhodnocení práce z kanclu, neměnil bych za nic. Čtu teď knížku Práce na dálku a souhlasím s nevýhodami open spaců, které tam popisují, ale zároveň nesouhlasím s prací z domova. Dle mé 3 leté zkušenosti to není dlouhodobě udržitelná věc, takže všem doporučuji zařídit si to stejně jako já - mít sólo kancelář sám pro sebe, minimálně ulice od kolegů a v klidu si tam bez vyrušování organizovat pracovní i osobní aktivity. Doma vás totiž může vyrušovat cokoliv ve stejné míře jako v open spacu.

Bydlení

Máme za sebou první rok společného bydlení se snoubenkou. Zrekonstruovali jsme si téměř všechny místnosti a ani se nepohádali. Spokojeně si žijeme spolu. Tohle je jednoznačně úspěšná kapitola.

vanoce

Další zkušenosti

Někteří lidé mě hodně zklamali. Týká se to i velkých jmen na poli affiliate scény. Beru to jako zkušenost a dávám si větší pozor.

V produktivitě mi hodně dal film Marťan a kniha Elon Musk. Změnilo mi to uvažování. Vše, co jsem do té doby považoval za problém či překážku mi po shlédnutí filmu a přečtení této knížky připadá směšně snadné.

Mezi další zkušenosti, které si z roku 2015 odnáším, patří sdílení myšlenek. Mluvte o svých plánech se všemi, koho zajímají. Když o nich totiž mluvíte, objeví se vzápětí lidé, nástroje a financování na pomoc k jejich dosažení.

2016: plány a cíle


 

  1. Osobní: svatba (teď už fakt ale)
  2. Hubnutí - firma: nemít na provizích méně než 12 mio
  3. Affilák s.r.o.: postavit affil síť

Proč affil síť?

Nejsem jako affilák spokojený se sítěmi na trhu. Jsem v tomhle kritik. Dlouhodobě tvrdím, že je tu prostor pro jednu síť, která to bude dělat pořádně. Prvně jsem si myslel, že to bude AdBenefit. Po nějaké době jsem pochopil, že nebude. Pak jsem si myslel, že to bude AffilClub, ale časem mi došlo totéž. Pak už jsem to neřešil. I když mi Kristýna Bajerová naznačila, ať to namísto kritiky zkusím sám (což dává smysl), neměl jsem ambice ji stavět, maximálně tak privátní, protože jsem nechtěl řešit každého začátečníka. Jak jsem ale popsal výše, dnes už tyhle překážky nevnímám jako překážky a jednou ráno mě znovu napadla myšlenka postavit ji sám a už mě nepustila. Jaké mám další důvody?

  • Trh se bude významněji konsolidovat. Pokud jste například četli shrnutí roku Michala Hardyna, mohli jste tam jasně vyčíst mezi řádky, co je už nějakou dobu zřejmé, totiž že se AffilClub dle mého názoru brzy zavře. A nebude jediný. Věřím, že k podobnému závěru došlo víc sítí. O jedné další totiž vím, že zavření minimálně zvažují.
  • Řada sítí vznikla vývojem z top affiláka, je to přirozený proces a další krok k navýšení objemů.
  • Síť poskytuje majiteli-affilákovi nejrůznější synergie, například otevření plné provize v kampaních, kterých se doposud neúčastní.
  • Síť je pro mě naplnění skills ze všech internetových oblastí, kde jsem nějaké nasbíral (affil, obchod, kódy, grafika ...)
  • Focus na jednu věc sjednocením aktivit pod jednu stříšku. Pak už bude příští rok stačit předsevzetí typu navýšit tohle a tohle číslo v administraci.
  • Náhrada vlastního dashboardu affil aktivit.

Proč by měla zrovna tahle síť uspět?

Ostatní sítě zavírají a já ji chci otevřít? Proč by to mělo u mě dopadnout jinak?

Situaci na trhu vidí Michal ve svém reportu černě. Osobně bych to nesváděl na trh, ale na uskutečněná rozhodnutí od výběru platformy, přes focus na obchodní stránku a nábor affiláků namísto koncentrace na produkt (síť samotnou), až po upřednosťňování kvantity kampaní. Vzpomínám si dokonce na jeho článek, kde popisuje rozdíly mezi sítí a affilákem. Síť prý potřebuje víc obchodničinu, zatímco affilák focus na produkt a marketing. Vnímám to dost odlišně.

Především si myslím, že síť žádné obvolávání affiláků nepotřebuje, protože #czaffil je dost malý na to, aby o síti velcí affiláci nevěděli, takže jde jen o jejich aktivitu - hlavně těch velkých. Tu sice můžete získat osobní přesvědčovací schopností, ale jen dočasně. Dlouhodobě budou affiláci a jejich objem tam, kde se jim to nejvíc vyplatí a pokud vytvoříte takové místo, nejen, že přijdou sami, ale především zůstanou. Proč by byli jinde?

Pochopitelně počet zaregistrovaných affiláků nic neznamená, bude všude obdobný, protože affilák se zaregistruje všude. Objem ale dělá jen tam, kde mu to přináší nejlepší zisk. Výhodnost nabídky se přitom dá zajistit mnoha způsoby a výše provize je jen jednou z mnoha možností pro obchodníky bez fantazie.

Taková síť nepotřebuje ani tu obchodničinu. Pokud vybudujete místo, kde se sdružují affiláci s objemem, protože se jim to vyplatí, získat inzerenta bude váš nejmenší problém.

Zásadní výhodou bude 100% kontrola. Affiliate manageři v česku nemají za program, za který zodpovídají, plné rozhodovací právo. Má síť bude strategicky řízena mou maličkostí, neboli člověkem, který má znalosti a zkušenosti nejen z řízení velkých sítí, ale hlavně skills velkého affiláka. Nemusím dělat žádné průzkumy na to, abych věděl, co affiláci požadují a co by jim pomohlo. Chci se na ně/na vás zaměřit a přizpůsobit celou platformu.

Jediný způsob, jak zjistit, jestli bych sám dokázal řídit affiliate síť lépe než konkurence, je, zjistit to. Proto jde o jeden z mých cílů na rok 2016. Držte mi palce.

13 komentářů
  • Kami Staš
    říká:

    Na tvou síť jsem zvědav. Protože čím víc sítí a affilu na trhu bude tím líp. Konkurence je vždy k prospěchu věci. Ať se Ti Maigi v novém roce daří.

    • Maigi
      říká:

      Děkuju, vnímám to podobně. Vždy jsem byl spíš pro-affilácký než pro-inzerentský a tohle podmínky pro affiláky zlepší.

  • Honza
    říká:

    Mohl bys napsat více o obavách/Marťan/Elon Musk?
    Předpokládám, že každodenní komunikaci nebudeš řešit ty, ale nějaký zaměstnanec, přesto doufám, že díky affiliate síti bych mohl využít tvých znalostí, když to před časem napřímo nevyšlo.

    • Maigi
      říká:

      Díky filmu Marťan a knížce o Elonovi jsem si uvědomil, že i sebevětší výzva je prostě jen delší soubor snadných kroků. V zásadě není velký rozdíl mezi budováním konkurenčního mobilního operátora a objednáváním lístků do divadla. Pouze to druhé bude úspěšně zakončeno dřív. Stačí si problém dostatečně podrobně rozkouskovat a pokud nestihneš jednotlivé kroky, nebo nejsou ve tvých silách, sjednotíš je za krok – najmutí pracovní síly, která je zvládne / umí / stihne. Všechno jsou ale jen jednotlivé snadné krůčky. Jediný rozdíl je v množství. U stavění rakety bude těch krůčků miliony, ale pořád není nic těžkého na jednom konkrétním z nich, pokud se v něm vyznáš, nebo máš někoho takového k dispozici. Díky tomuto uvědomění už mě neděsí sebetěžší výzva. Ve filmu Marťan ten astronaut po návratu doslova řekl: „Prostě jen řešíte jeden problém za druhým a pokud jich vyřešíte dost, dostanete se domů.“

  • Jirka Langer
    říká:

    Maigi, můžeš naznačit, čím konrétně Tě zklamali velcí affiláci? Jinak Tvoje vize kvalitní affil sítě je podle mě skvělá, držím palce :-).

  • LukasP
    říká:

    AffilClub podle mě dosud nepochopil upřednostňování kvality nad kvantitou. Spouštějí kampaně jak na běžícím pásu, mnohdy s nižšími provizemi než u jiných sítí (sporty.cz např. u CJ lepší provize nebo oficiálních affilů – nejlevnějsipneu.cz např.), a 90% z nich stojí za prd. Kdo bude propagovat id nábytek a podobné shopy? Já jako affilák si vybírám úspěšné kampaně, velké firmy, známé firmy. Prostě díky známosti brandu je mnohem snadnější získat konverzi. Michale bude tvoje affil síť zaměřená na nějakou oblast (asi hubnutí) nebo tam budou i jiné kampaně?

Napsat komentář