Affiliate marketing Jak propagovat

Monetizace zavedeného webu

17.8.2015 4 min čtení

Monetizace zavedeného webu

Reading Time: 4 minutes

Ve většině článků přistupuji k affiliate marketingu ze strany budování webu či trafficu na míru nějaké affiliate kampani. Někdy je to ale přesně naopak. V některých případech máte nějaký zavedený magazín, nebo jste koupili třeba katalog online her s vysokou návštěvností a rádi byste ze svého webu vytěžili nějaké peníze přes affiliate marketing. Většina lidí v takové situaci nasadí banner do hlavičky a do sidebaru a doufá v zázrak, což je snad to nejhorší, co může udělat.

Jak tedy vypadá efektivní monetizace zavedeného webu? Tady je návod:

Analýza

Samozřejmě všemu bude předcházet analýza současného stavu. Především nás bude zajímat věk stávajících návštěvníků a pohlaví. Podle zaměření webu a Google Analytics odhadnete i pár příbuzných zájmů. Projdete také různá menu a kategorizace, kde odstraníte vše, na co se nekliká, kam se nechodí a odkud neproudí ani návštěvnost z vyhledávačů. Nemažte stránky samotné, ale pouze odstraňte z viditelné části odkazy, které na ně míří. Přesuňte je třeba do patičky, ať nepřijdete o odkaz z pohledu SEO úplně.

Příprava nabídky

Na základě dat o návštěvnících připravte seznam témat, která by je mohla zajímat a na která existují affiliate kampaně. Mladé návštěvníky video portálů budou zajímat online hry, ženy zase hubnutí, dovolené a podobně. Sestavte z nich řekněme 15-20 sousloví a ty rozmístěte do viditelného menu v headeru a do sekundárního menu v sidebaru. Zkrátka tak, aby byly na očích. Odkazy povedou na inzerenta, který sousloví nejlépe odpovídá, ale v tuhle chvíli je jedno, kdo to bude a jestli má, nebo nemá affiliate program. Odkazujte přímo bez affil odkazu, protože v téhle fázi jen zjišťujete zájem a nejde vám o výdělek za týden, ale dlouhodobý.

Měření odchozích odkazů

Prokliky na odkazy měřte jako události v Google Analytics. Návodů, jak na to, vygooglíte spoustu. Můj tip je tenhle nástroj, kam když vložíte své GA ID, vygeneruje vám zdarma nový GA měřící kód, díky kterému automaticky budete měřit všechny odchozí odkazy na webu bez jejich upravování.

odchozi

Nasazení affiliate odkazů

Po zhruba týdnu v závislosti na vaší návštěvnosti už můžete vyhodnotit, jaké téma se proklikávalo nejvíc. Necháte si jen 10 nejlepších a zbytek nově vytvořených odkazů smažte. Kvůli relevanci proběhne další týden měření, ale tentokrát už bez témat, která nikoho neoslovila.

Přichází čas, registrovat se do 10 affiliate programů, které odpovídají 10 nejproklikávanějším tématům. Vygenerujte si u každé kampaně textový odkaz a na ten přesměrujte vaše top nové položky z menu. Někde jsem nedávno četl o textovém odkazu jako o jedné z něčí největších chyb v affilu. S tím rozhodně nesouhlasím, v tomto případě díky němu odhalíme výdělečnou kampaň.

Nasazení affil webů na top 3

Po týdnu, nebo klidně i mnohem delší době provozování affil odkazů v menu zjistíte, že u 70% kampaní jste si nevydělali ani na zmrzlinu. Nechte to běžet tak dlouho, dokud neodhalíte top 3 kampaně, které oproti ostatním vydělali alespoň něco. V tuhle chvíli nezáleží na tom, jak malá částka to je, protože finální propagace bude úplně jiná. Jde jen o to, najít kampaně, které předčí ostatní o násobky.

Nemusíte taky zkoumat, proč jste někde vydělali nulu, i když prokliků bylo dost. Může to být nekonverzním webem inzerenta, špatným počítáním jejich affiliate platformy, nebo třeba cenou produktu. To je vám jedno, hledáte kampaně, které fungují, takže ostatní opět vyškrtnete ze svého menu a na nejlepší 3, které nakonec zůstanou v menu v hlavičce, vyrobíte vlastní landing page.

Důvodem, proč budete vytvářet pracně 3 landing page, i když je třeba jeden obor násobně úspěšnější než zbylé dva, je právě možnost nekonverzního webu inzerenta, na který návštěvníky posíláte. Pokud jste něco málo vydělali a je to dost, oproti ostatním 70%, dejte oboru šanci, protože nízká částka může být právě nekonverzním webem, což není problém. Landing page, kde návštěvník zkonvertuje, by stejně měla být ve finále ve vašich rukou, takže o velký problém nejde.

Vyrobte tedy stejnou landing page pro všechny 3 nejlepší obory. Samozřejmě s různou textací a různými obrázky. Na landing page nasaďte iframe formulář na podstránku /objednat. Tam, kde iframe neposkytují, opět využijete textový odkaz, ale tentokrát ho dáte za přesměrování podstránky /objednat, takže hlavní stránky všech landing page budou technicky vypadat stejně. Na textový odkaz se dostanou lidé až po zmáčknutí buttonu s nápisem „objednat“, stejně, jako by se dostali na podstránku s iframe formulářem.

V takovém případě bude cíl v Google Analytics proklik na /objednat (opět událost). Pokud ale máte iframe na všechny 3 kampaně a možnost měřit díky vlastní děkovačce, byla by cílem v GA děkovačka. To je ale spíš sci-fi. Teď porovnáváte konverzní poměry defacto stejných webů, ale na odlišné kampaně. Po určený vítězné nás čeká poslední krok.

A/B test nejlepšího affil webu vs. stejné nabídky interně

Opět smažte zbylé 2 horší odkazy z menu a nechte pouze vítězný. Nechte ho také nasměrovaný na svou landing page. Odkaz v menu podbarvěte nějakou výraznou barvou. Půjdeme na první A/B test. Je jedno, jak a přes co ho uděláte, jestli landing page dostane stejný GA kód jako mateřský web a zkusíte to přes Google experimenty, nebo přes jiný nástroj. A/B test bude na dvě různé adresy, kam se přesměruje návštěvník po kliknutí na podbarvený odkaz v menu. Buď se dostane na stávající landing page, nebo na novou interní podstránku mateřského webu. Tam dáte stejné texty a obrázky, jen zachováte design a doménu mateřského webu. Klíčové je zjistit, jestli by konverze zhoršilo umístění nabídky na podstránku mateřského webu namísto externí landing page. To se může snadno stát například u recenzních webů, kde tím přijdete o důvěryhodnost „nezávislých“ recenzí a budete za prodejce.

Optimalizace a remarketing

A jsme ve finále. Čeká vás nekonečná optimalizace vítězné varianty, ať už půjde o externí landing page, nebo nabídku na podstránce mateřského webu. Prolinkujte stávající obsah, ať se na vaší cílovou stránku mohou návštěvníci dostat z mnoha podstránek a nikdy nepřestaňte testovat a optimalizovat cestu, kterou jste našli. Na děkovací stránku po konverzi můžete umístit druhou nejlepší kampaň, nebo ji nabídnout formou newsletteru. Pokud vám vyšla jako lepší varianta podstránky, zakomponujte ji jako přirozenou součást webu. Příkladem vám mohou být finanční magazíny jako mesec.cz či penize.cz a jejich kalkulačky.

5 komentářů
  1. honzik.pokorny@centrum.cz

    Nechceš tam dát margin-right:15px? Mám pocit, že kus textu chybí, ikdyž to není pravda.

    • Maigi

      Opraveno. Mohl za to ten náhledový obrázek, měl špatné rozměry.

  2. Jirka

    Hezký článek, ale co budeš dělat v situaci, kdy ti chodí na web traffic třeba jen na několik super stránek, tam třeba čas stráví a pak bouncnou? Dát odkazy někam do menu, tak na ně nikdy nikdo neklikne.. Jak bys poradil pracovat s takovým trafficem? Co třeba nějaké popupy? fungovalo by to?

  3. Maigi

    Na podstránkách je přece taky menu. O menu ale nejde, jde o to, abys využil nejlukrativnější místo kvůli největšímu vzorku, může to být i něco jiného. Pop-upy fungují, ale nevybafneš na návštěvníka 10 pop-upů najednou, abys věděl, co ho zaujme. Nezaujme ho nic a odejde.

  4. Pepan

    Jak monetizujete odchazejici navstevniky? proklik z odkazu Vim tak akorat o adfly ale ten je spise pro zahranicne weby a fwd.ovh ktery se tvari cesko-slovensky bo ma nevyzsi rate prave na Sk a Cz znate to nekdo? na zkousku jsem se tam registroval a maji tam i API ktere monetizuje vsechny linky ktere vedou ven. Tak to asi zkusim. Kdyz tak pak hodim info Pepa

Komentovat

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.