Affiliate marketing Affiliate zajímavosti

Co vám zatajily affiliate programy?

18.8.2014 2 min čtení

Co vám zatajily affiliate programy?

Reading Time: 2 minutes

Protože je magazín affilák zaměřený primárně pro affiliate partnery, je mou nepsanou povinností kromě rad k rozvoji i upozorňovat na rizika. Riziko, které vám dnes popíšu, málokterého affiláka napadne a affiliate programy vás na něj neupozorní, spíš naopak. Velmi ochotně o něm pomlčí, tyhle informace se zkrátka nevyslovují nahlas.

Na jejich obhajobu musím říct, že nejde o úmyslný nešvar. Nejde o podvod ani pokus o snižování výdělků affiláka. Autoři affiliate programů s tím bohužel málokdy dokážou něco dělat. Jde o to, že určitou část vašich konverzí zkrátka software založený na cookie neumí změřit a tato nezanedbatelná část pak končí v kapse majiteli koncového webu či formuláře.

Když si to ukážeme na příkladu, tak při propagaci nějaké cílové url s affil parametrem web.cz/?id=1234 se v závislosti na použitém zařízení, prohlížeči a dalších proměnných poměrně často stane, že /?id=1234 zmizí a konverze bude přičtena, jako by zákazník přišel na web přímým zadáním url do prohlížeče, protože zmizí cookie. Inzerent, nebo affiliate síť, která mu provizní program zajišťuje (podle toho na čím webu dochází ke konverzi), se pak raduje, že na webu rostou přímé konverze, za které nikomu neplatí provizi. Nevyhnete se tomu ani s vlastním webem. Záleží, na jaké url adrese leží iframe formulář, banner a jak se to celé měří.

Tohle je jedna část tajemství. Každý to podle mého názoru po pár měsících v affiliate oboru začne tušit, jakmile si uvědomí princip fungování. Druhá část tajemství je ta, že skutečně nejde o jednotky procent, na kterými můžete mávnout rukou. Nechci zde psát konkrétní čísla, protože to záleží na neskutečném množsví parametrů. Hlavní váhu má použití měřící software a konkrétní složení návštěvnosti affiláka a vybavení těchto návštěvníků. Proto nelze ani říct, který software má jaký propad nezměřených konverzí, které pak inkasuje někdo jiný. Jako můj soukromý odhad člověka, který není programátor, můžete ale brát hodně zobecněný průměr 30%, budu ale rád, když mě nebudete brát doslova. U vás to totiž klidně může být 10% i 50%.

Samozřejmě se vám žádný affiliate program nepochlubí, že si nechává třetinu vašich konverzí pro sebe, nebo že je získává inzerent. Maximálně uzná, že prohlížeče nejsou dokonalé a někdy cookie smažou, ale nikdy nahlas neřeknou „takové konverze si necháváme pro sebe“. Na druhou stranu se lepší affil programy a sítě snaží o minimalizování této díry.

Nejdále se v této proaffilácké činnosti dostal Mário Roženský se svým AffilBoxem. Naprogramoval si systém měření založený na mnoha faktorech, který se při identifikaci konverze snaží spárovat alespoň jedním způsobem. Když například nenajde běžnou cookie, snaží se hledat další parametry, kterými by mohl konverzi poznat. Pokud se tohle také nepodaří, propadne se o patro níž a hledá znovu jiné identifikátory. Konverze se stane anonymní až tehdy, když selže tuším 7 způsobů (Mário mě kdyžtak opraví). Ve svém článku píše, že se mu podařilo navýšit počet změřených konverzí průměrně o 7,5% a v jednom nejlepším případě o 22,5%. To už je silná káva a samozřejmě si nedělám iluze o tom, že se jich ještě hodně nezměří. Když to sečtete dohromady, máte pojem o tom, jak je tahle díra velká.

Podobným způsobem se snaží velké světové servery obejít bez cookie za pomocí otisku zařízení. Váš prohlížeč, pluginy, rozlišení a celá řada dalších informací jsou totiž dohromady unikátní podobně jako otisk prstu. Podrobnosti se můžete dočíst na lupě.

3 komentářů
  1. petr@hellsolutions.cz

    A co teprve nakupy z jineho zarizeni, mobilni prohlizece, a nebo vydrz cookies 30 dni po navsteve stranky...

    • honza.skaroupka@gmail.com

      Zde si myslím, že není takový problém. Dělám affil přes PPC a schválně nemířím na mobily, ale i přesto je určitá část konverzí z mobilu. Zdá se mi, že spolehlivě měří CJ, Espolupráce i Potenza - u ostatních nemám dostatečný objem na posouzení. Každopádně i kdyby se jednalo o "pouhých" 15-10 %, tak je to číslo celkem strašlivé.....

  2. firma@lemony.cz

    V tomhle má obrovskou výhodou lead gen spolupráce. Žádné konverze nemizí, žádné cookies neexistuje.

Komentovat

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.