Affiliate marketing Case study

Case study mých testů: co stojí za mým úspěchem a může stát za vaším

27.4.2015 4 min čtení

Case study mých testů: co stojí za mým úspěchem a může stát za vaším

Reading Time: 4 minutes

Z mých předešlých článků už znáte mou strategii a víte, že dávám velkou váhu analytice, testování a optimalizaci konverzního poměru. Udělal jsem na svém posledním projektu skutečně velké množství A/B testů a dnes se s vámi podělím o výsledky těch, které měly největší dopad na konverze. Přidám i pár těch, které se naopak extrémně nepovedly a nevyplatilo se je zkoušet. U některých si můžeme vzít ponaučení, jak lidi reagují, jiné dodnes nechápu. Tak jako tak se můžete inspirovat, ušetřit si spoustu testování a rychleji získat mnohem víc konverzí.

Za 200 Kč / Jenom za 200 Kč

Zdůraznění ceny velkým fontem přímo u CTA ve formuláři mělo silný pozitivní dopad na konverze. Abych tento dopad ještě posílil, zkusil jsem hypotézu, že když řeknete lidem sousloví „za 200 Kč“ a „jenom za 200 Kč“, nevnímají to stejně. V druhém případě jim vsugerujete, že to není neutrální číslo, ale malá částka. Nárůst konverzního poměru byl tehdy z 5 na 5,6%.

„Open the box“

V začátcích stavby webu jsem předelal textově celou jednu podstránku. O jeden procentní bod v celkovém konverzním poměru jsem si pomohl díky textu, který podrobně popisoval, co přesně zákazník dostane, jak to bude probíhat a co může dělat potom. Tomuto přístupu se říká „open the box“ a jeho kouzlo dokazuje i oblíbenost videí, kde lidé rozbalují své krabice s novým zbožím. Pokud víte předem, co přesně si „vybalíte“, jste náchylnější ke koupi.

„Platí se až na místě“

Klenot mezi A/B testy se vyklubal z myšlenky, že si vlastně mí návštěvníci mohou myslet, že po nich budu chtít těch 200 korun zaplatit online. Ne každý chce platit online, z různých důvodů se toho lidé buď bojí, nebo vůbec takovou možnost nemají. Služba se sice platí až na místě, ale nikde to na webu nebylo zdůrazněné. Dělo se tedy to, že návštěvník si po zjištění, že bude něco platit, rozmyslel vyplňování formuláře, i když by mu tato malá částka vůbec nevadila. Rozhodně se to muselo dít třeba u návštěv z mobilních zařízení. Tam i ti, kteří běžně platí na internetu, často nehodlají vytahovat kreditku v tramvaji a ťukat ji do mobilu. Zkusil jsem tedy zdůraznit velkým písmem přímo ve formuláři, že tohle není ten případ, kdy by museli přemýšlet nad online platbou. Nárůst z 5,1 na 7,9% je důkazem, že úvaha byla správná.

platí se až na místě

Focus

Vedle formuláře jsem měl výraznou oranžovou barvou napsanou větu, že běžně stojí konzultace 600, ale díky akci ji mohou mít za 200 Kč. Myslel jsem si, že pomáhám konverzím, když mluvím o akci, která evokuje, že zítra už tak levná konzultace být nemusí. Možná to tak je, ale v mém případě bylo důležitější, že nápis svou výrazností přitahoval pozornost k sobě namísto k formuláři. O celých 6% celkového konverzního poměru jsem si polepšil tím, že jsem nápis smazal.

Získat / Objednat

V těchto posledních dvou případech už nemám uložené výsledky, takže si nepamatuji přesná čísla, ale pomohlo mi, když jsem změnil nadpis formuláře a jeho CTA z původního „objednat konzultaci“ na „získat konzultaci“. Obecně vím, že lépe funguje, když dáte návštěvníkům pocit, že něco získávájí namísto toho, že se něčeho vzdávají. Například dejte stáhnout ebook namísto odeslat či další krok, nebo dejte získat produkt namísto koupit či zaplatit.

Input checked ✓

Měl jsem nějakou chvíli chybu u zobrazování čtverečku, který zaškrtáváte u souhlasu s obchodními podmínkami. Když jsem ji opravil, napadlo mě zkusit pole primárně zaškrtnout, aby se k němu nemuseli vracet ti, kteří takový řádek automaticky přehlídnou. Vyplatilo se, ale jak jsem napsal výše, už nevím o kolik. Dělá se to tak, že v řádku kódu, kde nastavujete tento input doplníte vlastnost: checked=“checked“.

Co se naopak nevyplatilo zkoušet:

Formulář vlevo

Lidé čtou na webu zleva doprava a shora dolů, tak mě napadlo, že pokud zarovnám formulář vlevo, bude to lepší. Nebylo a netuším proč. Propad z 7,3 na 5,6.

Fotka odborníků namísto fotky pobočky

Pohrával jsem si i s doplňujícími obrázky. Doufal jsem, že fotka odborníků zvýší důvěryhodnost. Tak to sice je, ale původní fotka pobočky fungovala líp kvůli výše popsanému principu „open the box“. Lidé vidí reálnou fotku pobočky, kam by si měli dojít a snáz si představí, že tam skutečně půjdou. Odborníci zhoršili konverzní poměr z 6 na 5,1.

Jenom za / Jen za

Díky úspěchu přidání výrazu „jenom za“ před cenu jsem chtěl pokračovat a vyladit to ještě podrobněji. Zkrácení na „jen za“ sice zpočátku vypadalo slibně, ale po delším testování a větším trafficu se to ukázalo jako horší. Delší slovo asi zabírá víc místa (je to velkým fontem) a lépe přitahuje pozornost. Kupodivu celkem rapidně.

Propad textu z 9% na 6% dokazuje, že o třetinu obratu můžete přijít kvůli dvěma znakům na webu! To může být rozdíl mezi výdělečným a prodělečným affilákem, proto testujte a testujte všechno, co na webu máte.

Jeden komentář
  1. a.bakla@seznam.cz

    Diky, presne tohle se mi ted hodi :)

Komentovat

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.