Blokování reklam

Měli bychom se jako affiláci či online marketéři bát současného trendu blokování reklam? Podle mého názoru určitě ne kvůli nezobrazeným bannerům a vyskakovacím oknům. Asi už znáte můj názor na bannery a podobné přerušovače pozornosti. Cokoliv jiného je zkrátka v marketingu efektivnější, levnější a méně otravné. Nechápu, proč bannery ještě někdo z marketérů používá. Týká se to i magazínů, sám jsem provozoval dost magazínů na to, abych věděl, že nasazení bannerů byla vždy ta nejhorší možnost z pohledu monetizace. Takže pokud tohle AdBlock systémy vyřeší a naučí marketéry chovat se jinak, bude to krokem kupředu.

Nejen, že návštěvníci budou spokojenější, ale i samotné weby vydělají víc, jakmile začnou hledat jiné možnosti. Podívejte se třeba na můj magazín affilak.cz. Propaguju na něm svůj ebook a taky chystanou affiliate síť. Obojí je výrazné, ale nejsou to bannery ani iframy. Jsou to tlačítka, texty a doprovodné obrázky, tedy stejné prvky, jaké používá celý magazín ve svém obsahu. Blokovací systémy to nemohou zarazit, protože by musely blokovat všechny obrázky obecně, nebo všechny tlačítka či texty. Ještě lepší možnost by byla samostatná podstránka věnovaná propagovanému produktu či službě, na kterou by vedla položka v menu. Takhle se dělá přímá propagace, která je mnohem efektivnější než kterýkoliv vyjíždějící blikající banner nebo samospouštěcí videoreklama uprostřed jiného videa.

Za vznik blokovacích nástrojů mohou bezpochyby weby, jako ČSFD které to s vnucující se reklamou vždy přeháněly. Nemůžu teď najít screen, kde jsem jako uživatel viděl jen asi 5% obrazovky věnované obsahu webu, zatímco 95% obrazovky zabíraly bannery. Stejné weby, které za situaci mohou, ji také nejvíc pocítí. Právě pro ně bude mít současný trend největší dopad. Pokud budou chytří, přizpůsobí se, začnou dělat reklamu jinak a to bude vždy lepší, než jak ji dělali doposud.

Problém to nadělá taky reklamkám, které si užívaly tučných zisků od inzerentů, kteří neměří efektivitu a chtějí "prostě být vidět". Slyšel jsem i o banneru na Vodafone, který stál majlant, byl nefunkční, nedalo se na něj kliknout kvůli chybě a nikomu to nevadilo, protože to nikdo nikdy nezjistil. To mi taky skutečně nijak nevadí, jen ať takoví neefektivní prostředníci klidně zmizí. Jen hází peníze inzerentů do kanálu. Inzerentům bude taky líp, pokud si najdou jinou agenturu.

Do této fáze tedy blokování podporuji a to i jako marketér a člověk, kterého inzerce na webech živí.

Problém mám s jinou částí. Doslechl jsem se, že blokovací nástroje zamezují fungování nejen bannerů a vyskakovacím oknům, ale bohužel také některým měřícím nástrojům. To už je pro mě problém. Měřící kódy, které uživatel ani vizuálně nezaznamená, jsou totiž pro efektivní fungování webů zásadní. Bez měření nemůžeme poskytnout uživateli cokoliv na míru, nemůžeme se přizpůsobovat jeho chování a nemůžeme analyzovat, jestli se jakákoliv změna na webu podařila a funguje lépe nebo ne.

Doufat tedy můžeme ve dvě možnosti. Buď budou postupem času tyto nástroje chytřejší a nebudou plošně blokovat měření, případně nechají uživatele aktivně zaškrtnout, že o měření nestojí (ne automaticky) a nebo po vlně změn, kdy marketéři přestanou otravné formy reklam používat už přestane existovat potřeba nových uživatelů blokaci používat.

Problém však je, že už tou dobou bude běžně obsažená v prohlížečích samotných. Doufejme, že prohlížeče budou dostatečně chytré na to, aby blokovali pouze vizuální odpad webů namísto jejich analytiky.

6 komentářů
  • SEO konzultant Marek Hnátek
    říká:

    V praxi se často setkávám s tím, že i některé důležité prvky (např. navigace) jsou dělány tak, že je AdBlock nezobrazí, takže velká část návštěvníků pak nevidí menu… Je dobré si vlastní web projít s/bez Adblockem. Setkal ses tím někdy?

    Jinak na affilu se mi líbí, že je často na bázi doporučení a konverzí z „obyčejného“ obsahu, takže bannery a další nejsou zapotřebí. Samozřejmě ne vždy tomu tak je.

  • Jiří Šubr
    říká:

    Současného trendu bych se zatím nebál, ale budoucnosti trochu jo. Ono blokováním reklamy to může jenom začít. Firefox již teď pracuje na plně anonymním webbrowseru, tzn. žádná data ani do webové analytiky na straně serveru.

    Že si bude 50 letej skoro děda instalovat tenhle prohlížeč je zatím asi utopie, ale dnešní mladá generace klidně. A ta za 20 let vyroste a bude to pro ni standard.

    Blikající bannery jsou tím nejmenším – dnešní adblock zablokuje vše, kontextovou reklamu i PPC v SERPu. Navíc na každý projekt se hodí něco jiného, jsou české niky, pro které affil program zatím ještě není, nebo jsou natolik specifické že kromě Adsense tam nic jiného vydělávat nebude.

    Snad jenom můžem doufat v to, že se Googlu podaří udržet si Android a prohlížeč Chrome ve velkém % zastoupení.

  • Manuel Nuněz
    říká:

    V tom měření, zaznamenávání to dělá problém i nám, mnohdy nám píšou lidi, že jim nebyl připsán cashback, i když přestoupili do obchodu. Vinou je zde to, že mají zřejmé aktivní zmíněný AdBlock. Je to problém nejen českých cashback portálů, ale i zahraničních. Snad na to AdBlock nějak zareaguje…

  • Honza
    říká:

    Zajímavý pohled, ale zapomínáš na kupování banerové reklamy pro vlastní web. Stále existují vysoce navštěvované magazíny, které třeba ani jinou možnost než banner nenabízí a ROI takového banneru vychází dobře. Sám mám několik takových příkladů, jako affilák. Adblocky mohou poté snížit výkon nebo jej dokonce srazit do záporu, pak se mi již takové reklamní plochy nevyplatí kupovat. Zkrátka si myslím, že na výkonnosti tolik nezáleží, jako na tom jestli koupená reklama je získává, protože pak není co řešit. Určitě bych byl raději, kdybych si mohl koupit něco výkonnějšího, ale pokud inzerent takovou možnost nenabízí, není co řešit.
    Jako další důvod proč by mi to vadit mělo vidím možnost nákupu levného a na většinu účelů nepoužitelného trafficu třeba z webů s online hrami. Sice se mě to momentálně nedotýká, ale znám několik lidí, kteří tento traffic úspěšně monetizují.
    Pak tu je již tebou zmíněné blokování analytických nástrojů, které je asi nejhorší. Proti blokování reklam se musí postavit rázně největší hráči, protože všichni menší než Seznam si to nemohou dovolit – existuje alternativa, která proti Adblockům nebojuje. Asi mi namítneš, že uživatel může přejít ke Googlu, ale přeci jen je Seznam polovina českého internetu a navíc zde může být volný prostor pro určitou kooperaci při boji proti Adblockům.

    • Maigi
      říká:

      Pokud jde o bannery a o to, že nic jiného magazíny nenabízí, neviděl bych v tom problém. Budou totiž muset něco jiného nabízet, jinak přestanou existovat. Ze zkušenosti vím, že jakákoliv jiná forma funguje lépe nejen pro magazín, ale i pro inzerenta. Nebude to totiž tak otravovat přerušováním pozornosti. Je to stejné i offline, nekoupím si nic od studenta, který se mi postaví do cesty v průchodu s deskama v ruce, ale klidně si totéž půjdu koupit do kamenného obchodu o pár ulic dál. Jestli jsi profitabilní na bannerech, které obtěžují, pak je to dost ziskové, aby se uživil tenhle plošný nálet, protože drtivá většina neklikne. No a pokud to tak je, tak se u jiné formy budeš mít ještě lépe.

      Samozřejmě ta analytika je velký problém. Seznam pochopitelně potřebujeme. Nevím, jak se k blokování staví, ale vzhledem k tomu, že sám z bannerů hodně těží, asi se bude víc snažit protlačit svůj vlastní prohlížeč, kde si to vyřeší.

Napsat komentář