Affiliate marketing Jak propagovat

Affiliate tým

21.3.2016 3 min čtení

Affiliate tým

Reading Time: 3 minutes

Většina affiláků začíná jako one man show. Vlastně skoro každý. Většina na tom také po celé roky nic nezmění, ani nechce. Líbí se jim představa naprosté svobody. Představa, že se naučí pracovat s webem, kampaněmi, penězi a následně si budou užívat svobody práce odkudkoliv a kdykoliv se jim zachce za velmi nadstandardní peníze. Ta představa je často lichá. Skutečně neznám moc takhle jednoduchých případů.

Být one man show affilákem a vydělávat si nadstandardní peníze není jednoduchá práce. Je to velmi komplikovaný proces. Musíte se naučit velké množství technických a marketingových dovedností. Navíc bez kapitálu budete potřebovat dostatek sebeovládání a mnohem víc času, než se na začátku jeví.

Dobrou zprávou je, že pokud se vzdáte té idealizované představy digitálního nomáda, který všechno zvládne sám, můžete se sladkých plodů své práce dočkat mnohem dřív a nic z výše uvedeného ani nebudete potřebovat.

Podnikání je týmový sport

Zmiňoval jsem se v předchozích článcích, že v affiliate oboru vznikají na nejvyšší úrovni nejrůznější spojenectví a aliance. Některé jsou veřejné, jiné přísně utajené. Mé dnešní doporučení je – nesměřujte k následné transformaci z one man show k budování týmu, ale s budováním týmu rovnou začněte, ať jste v kterékoliv fázi a velikosti! Nic k tomu totiž nepotřebujete a výsledky jsou impozantní.

Nemusíte trpět představou, že byste měli napřed vydělávat sto tisíc měsíčně a až pak tím získat možnost někoho zaměstnat. Affiliate tým nemusí tvořit jen majitel a jeho zaměstnanci, ale klidně nejrůznější seskupení od společníků s podílem po spolupracující firmy jednotlivých kolegů, nebo jen spolupracující živnostníci na jednom projektu s rozděleným ziskem z něj.

Výhody

Za prvé je jasné, že projekty určité velikosti v jednom neuděláte. V affilu třeba platí, že čím větší peníze v inzerci otáčíte, tím víc jich máte blokovaných, protože inzerenti vám nezaplatí tak rychle, jak rychle musíte za inzerci platit vy. Takhle máme každý měsíc blokováno přes milion korun, které nemůžeme používat, protože kryjí tyhle přechody. Nejde jen o peníze, ale i o práci. Je logické, že v jednom byste nepostavili třeba dopravní letadlo, ať už by vaše schopnosti a zkušenosti byly jakékoliv. Pokud by se to náhodou povedlo, zabere vám to celý život, což je neúměrně horší vzhledem k možnostem, které nabízí práce v týmu.

Za druhé se sami můžete affilem uživit mnohem rychleji a vyrůst třeba ze 2 tisíc měsíčně (ze 100% projektu) na 40 tisíc (z vaší části projektu). Totéž by vám v jednom trvalo léta.

Předpoklady nejsou

Často se uvádí, že podnikatel by se měl co nejrychleji zbavit dojmu, že to, co dělá, nikdo jiný nezvládne tak dobře jako on. To není tak docela úplné. Samozřejmě, že by to někdo zvládl stejně dobře, nebo i lépe, ale to není podmínkou. Klidně si můžete najmout někoho, kdo to dělá hůř než vy a stejně celkově vyrostete.

Položte si otázku, v čem jste vážně dobří. Pokud je to technická část, jako v mém případě, sežeňte si někoho na kampaně a investora. Pokud jste skvělí v kampaních, sežeňte si kodéra, programátora a třeba copywritterku (v tomhle jsou ženy lepší). Možná jste multitalentovaný čávo jako Rytmus, pak si shánějte borce, kteří se vyznají v tom, v čem talentovaní nejste.

Ať už je to jakkoliv, dalším veřejným tajemstvím je, že nemusíte dělat nic z toho, v čem jste nebo nejste dobří. Můžete klidně jen spojovat podobně smýšlející lidi a utvářet malé týmy chytrých lidí, kteří zastanou celé dodávání od A do Z. Možná vám totiž sedne lépe pozice managera. Pointa je, že i když je affiliate dost sofistikovaná činnost, nevadí, když se zaměříte jen na nějakou její část, případně na managerské spojování a řízení lidí. Když to řeknu hnusně, nemusíte umět vůbec nic, pokud dokážete získat do společného projektu schopné lidi.

Potřeba vlastnit

Přidaná hodnota není pouhé spojování. I pouze dvoučlenné týmy spolu dokáží generovat zisk, na který by si každý zvlášť zdaleka nesáhl a to ani na polovinu. Pokud jste sólista a vše chcete vlastnit, spojujte se v jednom projektu, ze kterého získáte prostředky na druhý, který už bude čistě váš. I to bude mnohem rychlejší cesta, než se pokoušet v affilu vyrůst bez zaměstnanců, bez spolupracovníků, bez bank a bez investorů.

Osobně mi taky trvalo dlouho, než jsem se podobného uvažování zbavil. Přesvědčily mě výsledky. Přirovnal bych to ke sportovnímu přihrávání. Týmy si přihrávají, protože žádný soupeř není tak rychlý, aby předběhl míč nebo puk. Pokud se o to soupeř snaží, rychle se unaví, zatímco nahrávání oproti tomu únavné není. Jakmile někdo začne sólovat, snadno ho soupeř porazí.

Dobře znám potřebu vlastnit. Chápu, že někdo z principu odmítá investory, nebo jakoukoliv dělbu zisku. Pokud budujete své impérium, nad kterým byste si rádi zachovali 100% kontrolu, rozjeďte společný projekt v nové vyčleněné firmě, kde budete svou část vlastnit skrz svou hlavní společnost, ve které máte svých 100%. Berte to jako žebřík k vašemu vysněnému cíli. Zkoušet zvládnout vše sám je dost podobné jako prodávat čas za peníze v nějakém zaměstnání. Úplně zbytečně pak zastáváte roli odborníků, kteří se na daný aspekt specializují, jako účetní, právníci, programátoři a další, jejichž čas si lze koupit a ještě ke všemu za peníze druhých lidí. Není to škoda?

2 komentářů
  1. Jirka

    Super článek, Maigi. Nicméně moc jsi tu nerozebral, jakou formou si myslíš, že je lepší ten team tvořit? Zní mi to jako jít jen přes partnerství, dělení zisku atd. Jako do začátku to asi není špatné a nebo pokud rozjíždíš úplně nový projekt, ale jak budeš postupovat v případě, že jsi ve své nice dobrý a máš už velká aktiva ze svých stávajících projektů, které ti generují peníze. Jak v takovém případě přibereš člověka? Dáš mu % z budoucích zisků? To může být poměrně dost a mohlo by tě to přijít draho. Takže klasická výplata? Jenže to tě přijde tak na 30-40k / měsíc minimálně, a když vezměš někoho jen na dohodu, neriskuješ trošku, že mu řekneš spoustu know how a nemáš ho přitom nijak "zaháčkovaného"? Co si o tom myslíš? Kde myslíš, že se dají vůbec sehnat dobří potenciální spolupracovníci / partneři?

  2. Maigi

    V tomhle neexistuje obecně nejlepší forma, záleží na situaci. Jak jsem psal, všechny negativa je možné kreativně odstranit. Například tvoje obava - dal bych mu % ze zisků vygenerovaných díky němu. Tzn PPCkař by měl % ze zisků z jeho kampaní. SEO specialista % ze zisků z direct návštěv atd. Někdy je to složitější, třeba u programátora, ale ten by měl být nějakým způsobem zainteresován na celém projektu, který tvoří. K tomu, kde hledat partnery - to je dost těžké, ale osobně mi přijde nejlepší prostě zkoušet lidi na miniprojektech. Spojovat se s někým třeba na jednom webíku. Když odpadne, nebudu s ním spojovat nic dalšího. Pokud se bude dlouhodobě osvědčovat a bude mě práce s ním bavit, dává smysl jít s ním třeba i do firmy.

Komentovat

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.