Affiliate BI dashboard

Přišel mi mailem dotaz, jak řeším sledování výsledků napříč affiliate sítěmi a programy. Tohle je běžný problém každého affiláka. Dřív nebo později narazíte na potřebu vlastního dashboardu. O BI v affilu jsem už párkrát psal, měl jsem mít i přednášku, ale protože jsem nakonec onemocněl, sepíšu pár tipů sem.

Vždy je lepší začít tím, co potřebuji za metriky než konkrétním nástrojem a jeho možnostmi. Pokud mám affil projekt, nebo prodávám něco vlastního, vždy potřebuju měřit jen pár základních pater v pomyslném funnelu:

  • návštěvy z konkrétních zdrojů, CTR kampaní, hodnota návštěvníka
  • počet získaným emailových kontaktů do své databáze, konverzní poměr k jejich získání
  • počet leadů (lead je i kontakt do vaší databáze, ale tady myslím spíš affiliate lead, za který jste placeni v kampani), hodnota leadu a konverzní poměr z návštěvy/z mailu do leadu
  • počet prodejů, hodnota prodeje a konverzní poměr z leadu do prodeje
  • počet sdílení/doporučení po nákupu, hodnota doporučení a konverzní poměr z prodeje do doporučení ostatním

Pro zjednodušení se tu nebudu zabývat všemi možnostmi, které jsem testoval, a které mi z nějakého důvodu nevyhovovaly a rovnou přejdu k řešení.

Vlastní vývoj

Asi nejlepším, ale zároveň také nejkomplikovanějším řešením je vývoj vlastního cinkátka. To si vezme první patro z Google Analytics, druhé z vaší databáze, třetí z databáze nebo API sítě/Affilboxu, čtvrté buď z databáze, pokud jde o váš produkt nebo z Affilboxu/ či přímo od inzerenta, pokud to umožňuje nějak strojově a poslední patro sdílení třeba z Facebook API. Počty vydělí skrz předchozí patra a dopočítá konverzní poměry a hodnoty.

Zažil jsem vývoj cinkátka ve 3 affiliate firmách a vždy šlo o zdaleka nejlepší řešení.

Affilbox

Pár affiláků řeší problém tak, že si zakoupí licenci Affilboxu pro své interní účely. Jsou ve svém Affilboxu jediným affilákem, namísto kampaní mají nastavené své weby a rozmístěním vygenerovaných měřících kódů na své weby trackují dění na svých děkovačkách. Podmínkou funkčnosti ale je, aby veškerá jejich affiliate činnost mohla mít děkovací stránky. Ne každá kampaň to umožňuje.

Výhoda Affilboxu je, že lze statistiky snadno procházet podle času a zpětně porovnávat dle zdrojů. Taky existuje možnost si Affilbox koupit na vlastní server a ne jako SaaS. Pak si můžete software ohnout dle svých potřeb.

Smart Emailing

Řešení, které jsem si oblíbil nejvíc, je použít Smart Emailing. Uvědomil jsem si, že kromě návštěvnosti, kterou najdete v GA, je každá akce měřitelná skrz nějaký seznam kontaktů ve Smart Emailingu, pokud hned po návštěvě je vaším dalším cílem získat na návštěvníka mailový kontakt, ať už z leadu nebo magnetu. Díky SE API a triggerům pak můžete každou požadovanou akci návštěvníka zaznamenat a uložit přesunutím kontaktu do jiného seznamu. Kromě seznamu "zájemci o ..." pak část z nich automatizovaně přesunete do "splnili cíl LEAD 1", pak do "stali se zákazníky produktu X" a nakonec do "koupili i doporučili dál"

Některé věci jsou složitější, třeba v SE administraci se špatně orientuje podle času. Nenajdete tam, kolik mailů jste v jakém seznamu získali dnes/včera/tento týden/od tohoto data do tohoto. Ty data ale SE má a skrz API se dají vytáhnout do jiného zobrazovátka, kde si už čas můžete filtrovat.

Psal jsem tu kdysi návod, jak dostat data o velikosti mailového seznamu v SE třeba do numerics, ale dají se dostat kamkoliv, kde BI umožní zobrazit vlastní data.

 

1 Comment
  • Mirek
    říká:

    Vlastní vývoj – zatím nejsnazší mi přišlo použít Keboola (free tier do 1GB dat) na extrakci a agregaci dat a počítání statistik a za to připojit Tableau na vizualizaci.

Napsat komentář